Logga in

Nils Kreuger (1858‑1930).

”Stockholm från Skinnarviken”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021


Nr. 192 Nils Kreuger (1858‑1930). ”Stockholm från Skinnarviken”. Signerad och daterad N. Kreuger 1920. Olja på duk, 42,5 x 46 cm.

UTROP

200.000 – 300.000 SEK
€ 20.000 – 30.000

PROVENIENS

Bukowskis, Stockholm, 22‑25 april 1986, kat. nr. 84.
Janina (1944-2019) och Alter Saks (1932-2021) samling, Stockholm.


Fokus

Nils Kreuger och impressionismen i Sverige

Riddarfjärden tycks ständigt byta skepnad. Från dramatiskt vågskvalp till en spegelblank yta som tar emot solreflektioner. Sommarens små fritidsbåtar och större ångare från Mälaren byts vintertid ut mot skridskoåkare och flanörer på isen. Det är stadens mittpunkt och eviga källa till motiv hos konstnärerna. Stockholms placering där sött möter salt var en strategisk fullträff. Staden växte så som en stad naturligt gör, och Gamla Stans karaktäristiska siluett förlängdes i takt med att ny bebyggelse tillkom på malmarna. 

Nils Kreuger förknippas ofta med sina vidsträckta vyer från Alvaret på Öland och de hästar som lever där. Han är också mycket omtyckt för sina smått magiskt dimmiga bilder från sin tid i Paris på 1880-talet. I Stockholm fann han också inspiration. En av hans tekniker, också vanliga i djur- och landskapsbilderna, var hans egen version av pointillism. I en grund, vanligtvis utförd i olja eller akvarell, valde Kreuger att placera mängder av små svarta prickar. Skolad i den franska impressionismens tid då han befann sig i Paris ser vi i auktionens utsökta Stockholmsvy prov på en utveckling av, eller kanske en egen tolkning av, det franska intrycksmåleriet. Inom neoimpressionismen, som kan ses som en reaktion mot den egentliga impressionismen, fortsatte man föregångarnas färgexperiment. Rena, oblandade färgklickar gav en stark lyskraft och de isolerades från varandra, likt färgmosaiker, för att på avstånd smälta samman för ögat till en enhetlig färggnistrande bild. Ljusstarka färgkombinationer och komplementfärger som placerades parvis kunder driva upp färgens lyskraft. 

I auktionens målning har Kreuger också arbetat med att bygga upp bilden genom att placera punkter bredvid varandra. Den dramatiska himlens ovädersmoln skapar en dragningskraft som retar upp vattnets krusade yta. Stadens pastellfärgade fasader lyser upp av solens strålar som tränger sig igenom molnmassorna. Kreugers färgsystem gick ut på att markera reflexerna genom rena färgtoucher, och ibland inblandat med kontrastfärger för att moderera effekterna. Kreuger blev kanske den svenska konstnär som drev detta längst. Kjell Boström, 1948, beskriver: ”Det var en hel färgorkester, som stod till Kreugers förfogande, och det är klart, att hans djärva trumpetstötar måste imponera på eleverna i Konstnärsförbundets skola, där han också var lärare.” 

1915 flyttande Kreuger med familjen till Eolsgatan 2A på Södermalm med strålande utsikt över Mälaren. Och sannolikt är det vyn från fönstret i det nya hemmet som konstnären fångat i auktionens målning. Ateljén hade han i ett hus som vännen och skulptören Christian Eriksson ordnat på Maria Prästgårdsgata 3, där höll även Oskar Hullgren och Carl Fagerberg till. I ateljén, där man fann Kreuger målandes, stod travar med tavlor från skilda perioder. Som en av de tongivande konstnärerna i Konstnärsförbundet hade Kreuger en mycket nära kontakt med den franska konsten och i sin egen tolkning av denna skapade han små mästerverk med en tydlig svensk prägel och kärlek till hemlandet.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information