Att köpa: steg-för-steg
Så här går det till
Vad händer efter avslutad auktion? Läs nedan om betalning och avhämtning av köpta föremål.
Efter vunnen budgivning får köparen alltid en bekräftelse på köpet antingen via e-post eller brev. Fakturan kan även ses på ”mina sidor”. Därefter kan köparen enkelt betala sitt köpta föremål med bank- eller kreditkort direkt i vår kundtjänst eller online på ”mina sidor”. Vänligen notera att fakturor som överstiger 250.000 SEK endast kan betalas via banköverföring.
Betalning ska ske inom tio (10) kalenderdagar efter avslutad auktion.
Plusgirokonto: 69 55 02-5 (vänligen uppge fakturanummer).
Vänligen notera att det kan ta upp till två bankdagar från det att Ni betalat Er faktura till dess att vi erhållit betalningen på vårt konto.
Vid betalning med svenska bankkort tillkommer inga extra avgifter.
Avgift vid betalning med svenska kreditkort: 2,2 %
Avgift vid betalning med utländska bank- och kreditkort: 2,5 %
Vi accepterar inte betalning med kontanter, kortbetalning med American Express, Diners, Eurocheckar eller betalning med utländska checkar.
Från och med 1 augusti 2010 gäller en ny lag som inte tillåter att man tar ut avgifter vid kortköp. Uppsala Auktionskammare är undantagna från denna lag då vi faller under Kommissionslagen (2009:865).
Köpta föremål kan hämtas så snart full betalning kommit oss tillhanda. Vänligen notera att det kan ta upp till två (2) bankdagar från det att du betalat din faktura till dess att pengarna kommit oss tillhanda.
All utlämning sker från vårt kontor på Nybrogatan 20 i Stockholm. Under utlämningsperioden är det öppet vardagar kl. 9 – 17. Vänligen notera att biltrafik endast är tillåten fram till kl. 11 på Nybrogatan. Alla objekt skall hämtas inom tio (10) kalenderdagar efter avslutad auktion.
Alla föremål finns på vårt kontor i Magasin 1, Frihamnen, Stockholm och ska hämtas inom tio (10) kalenderdagar efter avslutad auktion. Om ett föremål inte avhämtas inom föreskriven tid uttas en förvaringsavgift på 50 SEK inkl. moms (40 SEK exkl. moms) för varje kalenderdag föremålet inte avhämtas. För möbler och andra skrymmande föremål uttas dubbel förvaringsavgift.
Vänligen notera att din faktura från Uppsala Auktionskammare måste vara betald före det att ett transportföretag kan hämta dina inköp. På ”Mina sidor” kan du se om betalningen för din faktura kommit oss tillhanda. Uppsala Auktionskammare utför inga transporter. Vi emballerar och skickar inte heller köpta föremål.
Transport med Artmove till Göteborg eller Malmö
Under varje objekt i onlinekatalogen framgår kostnad för transport av just detta föremål från Uppsala Auktionskammare till någon av ArtMoves terminaler i Göteborg och Malmö. För transportbeställning vänligen kontakta ArtMove via e-post mail@artmove.se eller ring tel. 08 – 450 44 60.
Hemleverans / Övriga transporter
Uppsala Auktionskammare utför inga transporter men önskar du beställa transport så rekommenderar vi följande transportföretag. Beställningen görs hos respektive transportföretag.
Företag | Telefon | Transporterar till | E-post |
MTAB | 08-54 600 100 | Sverige, utland | info@mtab.se |
Stockholm Fine Art Services |
070-254 8926 |
Sverige, utland | |
ArtMove | 08-450 44 60 | Sverige, utland | mail@artmove.se |
TransArt | 08-556 51 800 | Sverige | info@transart.se |
Mail Boxes Etc | 08-454 31 90 | Sverige, utland | bj@mailboxes.se |
MailLogic | 070 728 72 49 | Sverige, utland | claes.legert@mail-logic.se |
Timrå Express | 060-52 62 02 | Kiruna-Stockholm-Göteborg | info@timraexpress.se |
JH Transport | +45 4373 5555 | Sverige, utland | jh@43735555.dk |
Röde orm antik service | 0708-253870 | Köpenhamn, Malmö, Göteborg, Stockholm | johan@roasab.se |
Uppsala Stadsbud | 018-13 01 75 | Uppsala, Sverige | info@uppsalastadsbud.se |
Kalles bud & Transport | 0920-20 02 40 | Hela norrland | info@kalles-bud.se |
ArtMove tillhandahåller även tjänsten att skicka föremål med Fedex. Endast mindre och icke ömtåliga föremål med ett klubbat pris under 10.000 kr kan skickas med Fedex. ArtMove emballerar, packar och skickar föremålen. Föremålen skickas på egen risk då oöm hantering kan ske under transporten och föremål kan skadas oavsett hur väl de är emballerade. Varken Uppsala Auktionskammare eller ArtMove tar ansvar för eventuella skador i samband med att föremål skickas med Fedex.
ArtMove skickar endast föremål som är fullt betalda. Eventuell outlöst försändelse återgår och tillfaller Uppsala Auktionskammare.
Försändelse med Fedex Overnight kan endast beställs genom Artmove via e-post mail@artmove.se