Logga in

FAQ – Vanliga frågor

Att bli kund

• Hur registrerar jag mig som kund?
• Hur ändrar jag min adress och e-postadress?
• Jag har glömt mitt lösenord – hur gör jag?

Att köpa

• Vilka typer av auktioner har Uppsala Auktionskammare?
• Hur bjuder jag på ett föremål?
• Hur går onlinebudgivning till?
• Onlinebudgivning – vad händer om jag blir överbjuden?
• Vad är utropspris?
• Vad menas med maxbud?
• Vad menas med bevakningspris?
• Vilka budintervaller använder ni?
• Hur många auktionsnummer klubbas per timme?
• Vilka avgifter tillkommer på det klubbade priset?
• Kan ändringar i katalogtext förekomma?
• Vad är exportförbud?
• Framgår skador på föremålen?

Betalning och avhämtning

• Hur betalar jag mina köpta föremål?
• Hur vet jag att ni mottagit betalning för min faktura?
• Kan jag ångra mitt köp?
• Var kan jag läsa om era köparvillkor?
• När och var hämtar jag mina föremål?
• Vad händer om jag inte betalar och hämtar mina föremål i tid?
• Kan någon annan hämta mitt köpta föremål?

Transport

• Kan jag få mina köpta föremål transporterade?
• Kan jag beställa hemleverans av köpta föremål?
• Hur vet jag att ett föremål anlänt till ArtMoves terminaler i Stockholm, Göteborg och Malmö?
• Hur lång tid har jag på mig att hämta föremålen hos ArtMove?
• Kan jag få mitt föremål skickat till utlandet?

Att sälja

• Hur får jag mitt föremål värderat?
• Hur bokar jag ett hembesök och vad kostar det?
• Värderar Uppsala Auktionskammare hela hem?
• Vem arrangerar transport till Uppsala Auktionskammare?
• När får jag mina pengar efter auktionen?
• Försäljningsvillkor – vad kostar det att sälja?
• Vad händer om mitt föremål inte säljs?
• Vilka typer av auktioner har Uppsala Auktionskammare?
• Varför anlita Uppsala Auktionskammare?
• Om Uppsala Auktionskammare

Öppettider

• Vad har ni för öppettider?

 


Att bli kund

• Hur registrerar jag mig som kund?
Att registrera sig som kund är både enkelt och gratis. Du kan antingen registrera dig här eller besöka något av våra kontor i Uppsala, Göteborg eller Stockholm.

Att bli kund – steg för steg.
1.
Klicka på Bli kund.
2. Fyll i dina person- och kontaktuppgifter och klicka sedan på Bli kund.
3. När du gjort detta får du ett e-postmeddelande som innehåller en länk som du ska klicka på för att aktivera din registrering. Länken måste aktiveras för att verifiera din e-postadress. När detta är gjort börjar vi se över din ansökan.
om du inte mottagit e-postmeddelandet vänligen kontrollera din skräppost.
– om du fortfarande inte har mottagit e-postmeddelandet vänligen kontakta oss.
4. När du har blivit godkänd som kund bekräftar vi detta genom ett e-postmeddelande.
5. Du är nu välkommen att logga in och lägga bud.

• Hur ändrar jag min adress och e-postadress?
Under Mina sidor kan du under fliken Mina inställningar uppdatera din adress. Glöm ej att trycka på Spara ändringar. Vissa uppgifter så som ditt namn, företagsnamn och e-postadress kan du av säkerhetsskäl inte ändra själv, utan du måste kontakta oss för sådana ändringar.

• Jag har glömt mitt lösenord – hur gör jag?
Klicka på denna länk och följ instruktionerna.

Att bjuda

• Vilka typer av auktioner har Uppsala Auktionskammare?
Vi erbjuder två auktionsformer
Internationell Kvalitetsauktion
Onlinekvalitetsauktion

• Hur bjuder jag på ett föremål?
Genom att registrera dig som kund så får du möjlighet att bjuda på våra auktioner.
Du kan bjuda enligt följande sätt.
Att bjuda på de Internationella Kvalitetsauktionerna
Att bjuda på Onlinekvalitetsauktionerna

• Hur går onlinebudgivning till?
Så fort katalogen är publicerad kan du lägga ett bud. Du måste vara inloggad för att kunna lägga bud. Bud kan lämnas direkt på ett objekts sida eller via ett inropsuppdrag på Mina sidor. Ditt bud är alltid ett maxbud, det vill säga en budbetjänt startar automatiskt när du har lagt ett bud, som bjuder så förmånligt som möjligt för din räkning upp till ditt maxbud och enligt fasta intervaller. Om någon lägger ett högre bud får du ett e-postmeddelande om detta. Budgivning sker enligt en fast intervall, du kan dock alltid lägga ett valfritt maxbud. Så länge du inte blir överbjuden läggs inga nya bud in för din räkning. Det betyder med andra ord att du kan få köpa föremålet lägre än ditt maxbud förutsatt att ingen bjuder emot dig. Du kan också få köpa ett föremål under utropspris. Klockan 10:00 auktionsdagen övergår onlineauktionen i en slagauktion. Den öppna budgivningen på hemsidan försvinner då och du kan inte lägga bud som tidigare. Du kan nu istället bjuda på auktionen i realtid genom vår streamingtjänst UAKLivebid. Du kan också deltag i auktionen i våra lokaler på Dragarbrunnsgatan 73 i Uppsala. Om två budgivare lägger exakt samma bud vinner den som lagt budet först.

• Onlinebudgivning – vad händer om jag blir överbjuden?
Om du lagt ett bud och någon bjuder över dig kommer du att få ett e-postmeddelande. Vänligen notera att onlineauktionen övergår i slagauktion auktionsdagen kl 10:00. Du kan du inte lägga bud på samma sätt som tidigare, men kan istället deltaga i realtid på själva slagauktionen eller deltaga i auktionssalen i våra lokaler på Dragarbrunnsgatan 73 i Uppsala.

• Vad är ett utropspris?
Ett utropspris är en marknadsvärdering baserad på tidigare försäljningar. Det kan betraktas som en prisindikation. Utropspriset begränsar inte vilka belopp du får bjuda eller vad du kan vinna föremålet för. Du kan bjuda lägre eller högre belopp, och auktionen kan sluta på ett pris under eller över utrop. Ett slutpris kan väsentligt skilja sig från ett utropspris.

• Vad menas med maxbud?
När du registrerar ett bud på ett föremål så är detta ditt maxbud. Det är alltså det högsta belopp (exklusive köparprovision) du kan tänkas vilja betala för föremålet. Kundtjänst eller vår budtjänst (vid Onlinekvalitetsauktioner) bjuder då automatiskt för din räkning upp till detta belopp, men alltid så förmånligt som möjligt.

• Vad menas med bevakningspris?
Bevakningspriset är det minsta pris på ett föremål säljaren och Uppsala Auktionskammare har överenskommit om att sälja föremålet för. Bevakningspriset kan aldrig överstiga det nedre utropsintervallet.

• Vilka budintervaller använder ni?

Intervall Budsteg
300 – 1.000 50 kr
1.000 – 2.000 100 kr
2.000 – 5.000 200 kr
5.000 – 10.000 500 kr
10.000 – 30.000 1.000 kr
30.000 – 100.000 2.000 kr
100.000 – 200.000 5.000 kr
200.000 – 400.000 10.000 kr
400.000 – 1.000.000 20.000 kr
1.000.000 – 2.000.000 50.000 kr
2.000.000 – 4.000.000 100.000 kr
4.000.000 – 200.000 kr

 

• Hur många auktionsnummer klubbas per timme?
Internationella Kvalitetsauktioner
Vi har ingen riktlinje för hur många auktionsnummer per timme vi klubbar. Hastigheten är helt avhängig antalet personer som har anmält intresse för telefonbudgivning. Ofta sitter det kunder någonstans i världen som skall översätta buden till olika språk vilket gör att budgivningen kan ta olika lång tid. Även antalet budgivare genom vår livebudtjänst på internet påverkar hastigheten. Längst tid tar ofta budgivningen på våra ryska och asiatiska auktioner. Vi kan klubba alltifrån 20 auktionsnummer per timme upp till 150 auktionsnummer per timme på våra Internationella Kvalitetsauktioner.

Onlinekvalitetsauktioner
Vår målsättning är att klubba 150 auktionsnummer per timme. Även på dessa auktioner är hastigheten avhängig hur många personer som anmält intresse för telefonbudgivning liksom antalet budgivare genom vår livebudtjänst på internet vilket betyder att det kan gå långsammare än vår målsättning.

• Vilka avgifter tillkommer på det klubbade priset?
För köpare tillkommer 22,5 % inklusive moms på det klubbade priset. På våra Onlinekvalitetsauktioner tillkommer även en slagavgift om 50 kr inklusive moms per auktionspost. Somliga konstverk och föremål är försedda med lagstadgad följerätt (tidigare Droit-de-suite). På dessa föremål tillkommer ytterligare 5 % på det klubbade beloppet. Alla föremål med följerätt är märkta med ett D i våra kataloger.

• Kan ändringar i katalogtext förekomma?
Ändringar av katalogtext kan förekomma efter det att både katalog gått i tryck eller efter det att onlinekatalog publicerats. Alla ändringar förs upp på en ändringslista som tillhandahålls via vår kundtjänst under visningen och genom en särskild ruta på objektet i internetkatalogen. Ändringar kan göras t.o.m. auktionstillfället. Om du har registrerat en e-postadress på Mina sidor och samtidigt lagt ett bud på ett föremål med ändrad text kommer vi att skicka ett meddelande till angiven e-postadress när ändringen är införd. Detta fråntar dock inte dig din skyldighet om undersökningsplikt eller att du måste tillggodogöra dig den anslagna informationen. Läs mer i våra köparvillkor.

• Vad är exportförbud?
Enligt lag (1988:950) om kulturminnen m.m. krävs tillstånd för utförsel av vissa äldre svenska och utländska föremål. Det ankommer på budgivaren att informera sig huruvida ett föremål är belagt med exportförbud. Vi anslår särskilt på ett föremål om det belagts med exportförbud och genom en särskild ruta på objektet på internetkatalogen så snart dessa inkommit till oss från berörda myndigheter. Om du har registrerat en e-postadress på Mina sidor och samtidigt lagt ett bud på föremålet kommer vi att skicka ett meddelande till angiven e-postadress när meddelandet om exportförbud kommit oss tillhanda. Tillstånd för exportförbud söks via Riksantikvarieämbetet.

• Framgår skador på föremålen?
Alla bilder på föremålen i tryckt katalog eller på internet är till för att underlätta för dig som köpare i ditt ställningstagande till föremålet. Bilderna är dock endast till som en vägledning, det är alltid katalogtexten som gäller som beskrivning. På Onlinekvalitetsauktioner finns alltid en konditionsrapport intill katalogtexten som beskriver föremålets kondition. På våra Internationella Kvalitetsauktioner framgår ej eventuella skador i katalogtexten. Skicka oss gärna ett e-postmeddelande till mail@uppsalaauktion.se och uppge vilket katalognummer som du vill ha konditionsrapport på så återkommer vi till dig med svar på dina frågor.


Betalning och avhämtning

• Hur betalar jag mina köpta föremål?
Betalning kan ske direkt i vår kundtjänst eller online på Mina Sidor med bank- eller kreditkort, alternativt till vårt plusgiro 695502-5. Betalningen skall vara oss tillhanda senaste åtta (8) arbetsdagar efter avslutad auktion. Vänligen notera att vi av säkerhetsskäl ej accepterar kontant betalning. Vid betalning med kreditkort tillkommer en avgift om 2,2 % på svenska kort och 2,5 % på utländska kort. Vi accepterar inte American express eller Diners.

Från och med 1 augusti 2010 gäller en ny lag som inte tillåter att man tar ut avgifter vid kortköp. Uppsala Auktionskammare är undantagna från denna lag då vi faller under Kommissionslagen (2009:865).

För betalningar från utlandet:

Bank: Nordea Bank AB Adress: 751 06 Uppsala, Sweden
Telephone no: +46-18-65 20 00
SWIFT nummer: NDEASESS
IBAN: SE33 9500 0099 6026 0695 5025

• Hur vet jag att ni mottagit betalning för min faktura?
Mina sidor kan du se om vi erhållit betalning från din faktura. Vänligen notera att det kan ta upp till två bankdagar från det att du betalt din faktura till dess att pengarna är oss tillhanda.

• Kan jag ångra mitt köp?
Vinnande bud är alltid bindande. På våra Internationella Kvalitetsauktioner kan du ändra dina bud på Mina sidor fram till två timmar innan auktionen startar. Du kan INTE ändra dina bud på Onlinekvalitetsauktionerna eftersom det pågår öppen budgivning så fort en katalog publicerats.

• Var kan jag läsa om era köparvillkor?
Här hittar du våra fullständiga köparvillkor.

• När och var hämtar jag mina föremål?
Efter att full betalning erlagts och kommit oss tillhanda är du välkommen att hämta dina föremål hos oss på Dragarbrunnsgatan 73 i Uppsala. Vi har öppet vardagar kl. 13.00 – 17.00. Föremål skall avhämtas inom åtta (8) arbetsdagar. Det kan ta upp till två bankdagar från det att du betalat din faktura till att pengarna är oss tillhanda.

• Vad händer om jag inte betalar och hämtar mina föremål i tid?

Internationella Kvalitetsauktioner
Alla föremål skall vara betalda och uthämtade senast åtta (8) arbetsdagar efter auktionen. Föremålen finns kvar i våra lokaler på Dragarbrunnsgatan 73 så länge lagringsutrymmen medger detta. Förvaringsavgift om 50 kronor per auktionspost och dag (100 kronor för möbler och skrymmande föremål) uttages normalt. Om vårt lagringsutrymme inte medger förvaring kan outhämtade föremål översändas till ArtMoves terminal i Stockholm. Samtliga kostnader debiteras köparen.

Onlinekvalitetsauktioner
På våra Onlinekvalitetsauktioner måste alla föremål vara avhämtade och betalade inom åtta (8) arbetsdagar. Därefter hämtar transportföretaget ArtMove alla outhämtade föremål, betalda och obetalda, och kör dem till sin terminal i Frihamnen i Stockholm. Minsta debitering sker enligt ArtMoves prislista + två dagars förvaringsavgift om 50 kronor per auktionspost (100 kronor för möbler och andra skrymmande föremål). Betalning för transporten och förvaringsavgifterna betalas till ArtMove. Om du beställer transport av ArtMove senast fredagen veckan efter auktionen, alltså inom åtta (8) arbetsdagar, undviker du förvaringsavgifterna!

• Kan någon annan hämta mitt köpta föremål?
Genom att sända en fullmakt med ombudets namn till Uppsala Auktionskammare via till exempel e-post eller fax (018-14 80 97) är det möjligt för ombudet att hämta inköpta föremål.


Transport

• Kan jag få mina köpta föremål transporterade?
Det är enkelt att beställa transporter av köpta föremål! Du kan via telefon (08-450 44 60) eller mail enkelt beställa transport från Uppsala Auktionskammare med ArtMove till deras terminaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Under varje föremål i onlinekatalogen ser du föremålets transportkostnad till dessa terminaler. För andra samarbetspartners se nedan.

• Kan jag beställa hemleverans av köpta föremål?
Vi utför inga andra transportbeställningar än de enligt ovan. Du måste själv beställa andra transporter än de enligt ovan direkt hos en transportör. Våra rekommenderade transportörer är:

Företag Hemsida Telefon Transporterar till
ArtMove www.artmove.se 08-450 44 60 Stockholm, Sverige, utland
Mail Boxes Etc www.mailboxes.se 08-454 31 90 Sverige, utland
MTAB www.mtab.se 08-54 600 100 Sverige, utland
TransArt www.transart.se 08-556 51 800 Sverige
MailLogic www.mail-logic.se 070 728 72 49 Sverige, utland
Maxtrans www.maxtrans.se 08–544 433 70 Sverige, utland
Timrå Express www.timraexpress.se 060-52 62 02 Kiruna-stockholm-göteborg 1 gång per vecka
JH Transport www.43735555.dk +45 4373 5555 Sverige, utland
Röde orm antik service   0708-253870 Köpenhamn, Malmö, Göteborg, Stockholm
Uppsala Stadsbud www.uppsalastadsbud.se 018-13 01 75 Uppsala, Sverige
Kalles bud & Transport www.kalles-bud.se 0920-20 02 40 Hela norrland
Nurminen Logistics Oy www.nurminenlogistics.com +358 105 45 2000 Finland
Mustamäki transporter www.mustamaki.com +358 400 690 960 Finland

 

• Hur vet jag att ett föremål anlänt till ArtMoves terminaler i Stockholm, Göteborg och Malmö?
Du får automatiskt ett meddelande från ArtMove när föremålet anlänt.

• Hur lång tid har jag på mig att hämta föremålen hos ArtMove?
Efter det att du fått ett meddelande från ArtMove har du fem (5) arbetsdagar på dig att avhämta föremålet. Därefter debiterar ArtMove 50 kronor per auktionspost och dag (100 kronor för möbler och skrymmande föremål) för varje dag auktionsposten förblir outhämtad.

• Kan jag få mitt föremål skickat till utlandet?
ArtMove hjälper dig gärna med detta. Ställ er förfrågan till ArtMove här. Vänligen notera att vissa föremål kan vara belagda med preliminärt exportförbud, detta kan du se på föremålets objektsida.


Att sälja

• Hur får jag mitt föremål värderat?
Du kan kostnadsfritt få dina föremål värderade på följande sätt:
1. Besök oss gärna på något av våra kontor
2. Skicka ett mail med bilder till: mail@uppsalaauktion.se
3. Ring oss på tel. nr. 018 – 12 12 22 så berättar vi mer.

• Hur bokar jag ett hembesök och vad kostar det?
Våra experter åker kontinuerligt landet runt för inlämningar till våra Internationella Kvalitetsauktioner. Vi besöker dagligen Stockholm, Göteborg och Uppsala med omnejd. Hembesök förenade med eventuell försäljning till våra Internationella Kvalitetsauktioner är kostnadsfria. Ring 018 – 12 12 22 för att boka hembesök.

• Värderar Uppsala Auktionskammare hela hem?
Vi värderar gärna hela hem. Vi utför även bo-, försäkrings- och skiftesvärderingar. Läs mer här.
Genom våra två typer av auktioner kan vi ta hand om de flesta kvalitetsföremål i ett hem. Vi erbjuder även skräddarsydda helhetslösningar vid större försäljningsuppdrag.

• Vem arrangerar transport till Uppsala Auktionskammare?
Normalt står Uppsala Auktionskammare för transporten vid inlämningar till Internationella Kvalitetsauktioner och vid större försäljningsuppdrag.

• När får jag mina pengar efter auktionen?
Under förutsättning att vi erhållit full betalning från köparen för föremålet sätter vi in pengar 35 bankdagar efter auktionstillfället på ditt på förhand uppgivna kontonummer.

• Försäljningsvillkor – vad kostar det att sälja?
Vår försäljningsprovision på de Internationella Kvalitetsauktionerna är 18,75% inklusive moms. En bildkostnad om 300-1000 kronor inklusive moms per föremål tillkommer. Vid större försäljningsuppdrag och vid försäljning av enskilda föremål av högre värden gör vi gärna offerter med förslag på försäljningsavgifter, marknadsföringsplan och försäljningsupplägg. Vid försäljning på Onlinekvalitetsauktionerna är provisionen 25% inklusive moms samt en grundavgift om 150 kronor inklusive moms per auktionspost. Inga andra avgifter än ovanstående uttages vid försäljning eller eventuellt återrop. Försäkringen är inkluderad i ovanstående avgifter. Se fullständiga försäljningsvillkor

• Vad händer om mitt föremål inte säljs?
Om ditt föremål inte säljs på våra auktioner skall det hämtas tillbaka senast åtta arbetsdagar efter auktion. Normalt utgår en förvaringsavgift om 50 kronor inkl. moms per dag (100 kronor för möbler och skrymmande föremål) per dag som föremålet inte hämtats ut. Föremål som inte sålts på Onlinekvalitetsauktion omsätts automatiskt upp till tre gånger om du inte hämtat ut ditt föremål inom åtta arbetsdagar. Om du önskar att sälja om behöver du med andra ord inte göra någonting. Föremål som tagits upp på auktion utan bevakningspris och som inte fått några bud kan inte tas upp till omförsäljning. Dessa föremål skall hämtas inom åtta arbetsdagar och kan därefter komma att skänkas till välgörande ändamål om tidsfristen försummats.

• Vilka typer av auktioner har Uppsala Auktionskammare?
Vi erbjuder två auktionsformer:
Internationell Kvalitetsauktion
Onlinekvalitetsauktion

• Varför anlita Uppsala Auktionskammare?
Uppsala Auktionskammare är auktionshuset som gör det lilla extra. Vi vill alltid göra mer för att uppnå ett lyckat försäljningsresultat. Vi samarbetar med världsledande expertis inom flera områden, bland annat kinesiska föremål, rysk konst och ryskt konsthantverk, äldre måleri och internationell konst. Vi lägger stor tid och omsorg på utförliga katalogtexter och på bilder som publiceras i våra tryckta kataloger och på vår hemsida. Våra tryckta kataloger håller högsta internationella standard. Vi har under åren uppnått åtskilliga framgångsrika försäljningsresultat och internationella toppnoteringar. Vi går ofta i bräschen för nya föremålsområden. Vi var först med att satsa på rysk konst och ryska antikviteter och nu är vi det enda nordiska auktionshuset som gör en separat katalog för Asian sale och samtidigt ställer ut på mässorna i Hong Kong och Beijing.

• Om Uppsala Auktionskammare
Visste du att den första belagda auktionen som hållits i Sverige ägde rum i Uppsala – inte i Stockholm! Detta var förstås före Uppsala Auktionskammares tid, men vårt företag har funnits ända sedan 1731. Företaget ägs idag helt av Knut Knutson. Företaget har sedan dess kraftigt ökat sina marknadsandelar i branschen. Vi har en stark internationell fokus med många framgångsrika försäljningar inom det asiatiska och kinesiska området, rysk konst och konsthantverk, äldre måleri och internationell konst. Vi finns idag i norra Europas säkraste och modernaste auktionslokaler. Vi är dessutom det nordiska auktionshuset som annonserar mest i utländsk press!
Läs gärna mer om våra försäljningsområden här.


Öppettider

Ingen föranmälan krävs för att besöka oss under våra öppettider. För tider rörande våra visningar, var god se våra auktioner.
Här finner ni våra öppettider