Aktuella auktioner
Se datum och information
Klubbades för 125.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13-15 juni 2018
805. Carl Eldh (1873‑1954). ”Löparna”. Signerad C.J. Eldh.
Gjutarmärkt Herman Bergman Fud. Mörkpatinerad brons, H 65,5 cm (exklusive sockel).
Litteratur:
Karl Asplund, Carl Eldh, SAK, 1943, motivet omnämnt s. 142‑146 samt jämför bild pl. 35, 36, 37).
FOKUS
Det som först slår betraktaren är rörelsen hos de perfekt skulpterade kropparna som i all sin kraft försöker nå sitt mål. Carl Eldhs kraftfulla realism genomsyrar en av hans absolut främsta skulpturgrupper – ”Löparna”. Carl Eldh var under 1900-talets första hälft en av Sveriges mest framstående skulptörer och var flitigt anlitad.
Sommaren 1937 avtäcktes Carl Eldhs kanske mest fulländade monumentalskulptur ”Löparna” i samband med Stockholms Stadions 25-årsjubileum. Redan 1931 erbjöd den generöse konstdonatorn Direktör Josef Jonsson Stadions skulpturkommité skulpturer av Carl Eldh och Carl Fagerberg till de för skulpturer avsedda granitplintarna vid ingången till Stadion vid Valhallavägen. Carl Eldh började genast skissa på en grupp med ett par löpare. Eldh gjorde intensiva studier på Stadion och fastnade för två motiv, en stafettväxling och en slutstrid mellan två löpare vid målsnöret. Stafettväxlingen stannade på den första skissens stadium, medan han arbetade vidare på den andra idén. Den ena löparen har just sprängt målsnöret och stannar av med armarna triumfatoriskt sträckta upp i luften medan den andra försöker brösta sig fram mot snöret med framåtböjd överkropp och ett långt kliv. På våren 1933 blev skissen i lera klar och ett par år senare stod alltså den i brons gjutna skulpturen på plats.
”Jag har fått sitta på många tävlingar innan jag lyckats komma underfund med var rörelsen sitter. Förresten har jag fått bra motion medan jag arbetat med den här unge mannen, än har jag måst klättra upp i taket och än har jag måst ligga och krypa på golvet, så jag tror inte det är någon fara att man blir stel i ryggen” berättade Carl Eldh i en intervju med DN 27 april 1937.
Karl Asplund beskriver skulpturen i ”Carl Eldh” från 1943, s. 144: ”Gruppen har från alla sidor utomordentligt intressanta siluetter, med segrarens lyfta arm som toppunkt, hans starkt framböjda knä och den besegrades bakåthängande ben som baspunkter och de lätt bågformigt parallellt böjda kropparna, som understryka och förstärka varandras rörelse”.
Varenda detalj i skulpturen är verklighetstroget återgiven, alltifrån muskelspelets modellering till känslan av perfektion i löparnas steg och balans. Auktionens exemplar är ett fint exempel på Carl Eldhs mästerliga förmåga att fånga både känsla och rörelse i en välbalanserad helhet.