Logga in

John Bauer (1882‑1918)

”Nu är det redan halvskum natt, några små stjärnor blänka”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021


Nr. 95 John Bauer (1882‑1918). ”Nu är det redan halvskum natt, några små stjärnor blänka” eller ”Prinsessans väktare (Älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr)”. Signerad John Bauer. Akvarell, täckvitt, tusch samt blyerts på papper, 30,5 x 35 cm.

Version av illustrationen till Helge Kjellins ”Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr” ur ”Bland Tomtar och Troll” från 1913.

Jämför med akvarellen med samma motiv i Zornmuseets samlingar, inv. nr. ZKA 0069, 25,2 x 24,9 cm, förvärvad av Anders Zorn 1913.

Med etiketter på bakstycke: ”143” och ”220”.

Motivet har avbildats på ett frimärke 1982, graverad av Majvor Franzén.

UTROP

1.200.000 – 1.500.000 SEK
€ 120.000 – 150.000

PROVENIENS

Friherrinnan Ebba Beck-Friis (1891‑1972), född Rosenblad, gift med friherre Jockum Beck-Friis (1886‑1936).
Därefter genom arv till nuvarande ägare.

UTSTÄLLD

Brooklyn Art Museum, New York & Pennsylvania Academy of Fine Arts, Philadelphia, ”The Swedish Exhibition”, 1916, kat. nr. 16.
Konstakademien, Stockholm, ”John Bauer – Minnesutställning”, 1934, kat. nr. 220.

LITTERATUR

Bland Tomtar och Troll, 1913, jämför med illustration till “Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr” av Helge Kjellin.
Christian Brinton, The Swedish Art Exhibition, official catalogue, 1916, s. 28, kat. nr. 16.
John Bauer – Trettio bilder i mezzotypi till ett urval sagor i Bland Tomtar och Troll åren 1907‑1915, 1918, jämför med bild på plansch till sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr.
Harald Schiller, John Bauer – Sagotecknaren, 1935, avbildad s. 143.
Gunnar Lindqvist, John Bauer, 1979, avbildad s. 58.
Per Bjurström et al., Bauer – en konstnär och hans sagovärld, utställningskatalog, 1981, jämför med bild s. 57.
Per Bjurström et al., John Bauer – en konstnär och hans sagovärld, 1982, jämför med bilder s. 148 samt 150.
Elsa Olenius, John Bauers sagovärld, 1993, jämför med bild s. 113.
Carina Rech och Karin Sidén, Trollbunden – John Bauer och den magiska naturen, 2020, jämför med bild s. 86.


Fokus

Den förtrollande sagan om älgtjuren Skutt och prinsessan Tuvstarr

”Tuvstarr kysser sin käre vän Skutt till god natt, tar av sig sin klänning, hänger den nätt på en gren och lägger sig ned på marken och somnar, medan den högbente älgen skyddande ställer sig över henne. Nu är det redan halvskum natt, och några små stjärnor blänker.”

När John Bauer som tjugofemåring fick uppdraget att illustrera serien ”Bland Tomtar och Troll” som gavs ut av förlaget Åhlén & Åkerlund första gången till julen 1907 hade han nog aldrig kunnat föreställa sig den osannolika betydelse detta skulle ha för hans popularitet. Genom Bauers försorg har den svenska berättelsens traditioner, sägner och mysticism fått liv. Av dessa har vi alla formats och genom bilderna av skogens väsen, av trollen, prinsessorna, riddarna och älvorna kommer Bauer för alltid att förbli vår främsta sagomålare. Med djupaste respekt för naturen, för sagoberättandet och det mänskliga väsendets innersta känslor har han i sina bilder lyckats förtrolla oss till en alldeles särskild resa i tid och rum till fantasiernas fjärran länder. Med rötterna i den småländska skogen, där han själv som människa fann sitt rätta jag har han med inspiration från äldre tiders mästare skapat en syntes i ett måleri som är särpräglat och alldeles hänförande. 

Tidigt visades Bauers konstnärliga intresse, redan som liten såg han världen i bilder framför sig och lär till och med som fyraåring ha uppmanat sin mor att blunda så att hon kunde se allt vackert som han själv såg. Som 16-åring bestämde han sig för att lämna Jönköping med målet att komma in vid Konstakademien vilket lyckades på det tredje försöket. På akademien möter han också kärleken i Ester Ellqvist och de gifter sig sedan. Ester blir också hans självklara förebild när han senare skapar sin kanske allra mest älskade skildring av den undersköna prinsessan Tuvstarr med det långa glänsande lockiga håret som faller ned över hennes rygg. Med konsten som gemensam nämnare beger sig Ester och John i väg på studieresor, till skillnad från många andra svenskar vid denna tid väljer de Tyskland och Italien och det är också här som John finner sina stora måleriska förebilder. Särskilt fängslas han av den italienska ungrenässansen där han i timmar kan stå framför målningar av Piero della Francesca och Filippo Lippi och i ett brev hem skriver han att: ”Trots sin primitiva, stiliserade enkelhet är det förundransvärt vilken karakteristik de kunna inlägga i sina figurer. Deras tavlor verka som smycken. Det har aldrig varit deras mening att måla den realistiska verkligheten. De ha grävt i en helt annan skönhetsvärld.”

Ester Ellqvist-Bauer och John Bauer på sin resa i Italien, fotografi i Jönköpings Läns museum, inv. nr. JM.1988-17-105.
Ester Ellqvist-Bauer och John Bauer på sin resa i Italien, fotografi i Jönköpings Läns museum, inv. nr. JM.1988-17-105.

Liten till sin fysiska storlek men majestätiskt monumental i sitt intryck är den här utbjudna akvarellen som visar ett motiv ur ”Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr” av Helge Kjellin. Sagan räknas idag till John Bauers absoluta klassiker och illustrationerna har alltsedan den publicerades första gången i ”Bland Tomtar och Troll” 1913 fascinerat med sin trolska förening mellan den sagolika skönheten och det nordiska vemodet. Den midnattsblå himmelen sprider sitt dunkel över landskapet som belyses av några klart lysande stjärnor i skyn, ljuset reflekteras i tuvornas skira ax där ett naket flickebarn strött ut sitt gyllene hår till en fäll och krupit ihop inför nattens vila. Över henne står den mäktige skogens konung med sin imponerande krona. Skyddande vakar denna väldiga kraft över det oskyldiga lilla livet, här skall inga faror få störa den ljuva sömnen. I den dramatiska sagan om prinsessan Tuvstarr och älgen Skutt beger sig flickan in i skogen på ett äventyr i kungarikets utkanter för att uppleva världen. Hon möter skogens konung i älgen Skutt, som blir hennes följeslagare och bär henne med på en händelserik resa. Den kloka älgen försöker varna henne för livets alla faror men prinsessan förlorar först sin krona till älvorna, därefter sin vita klänning till skogsrået och slutligen tappar hon sitt halsband i form av ett hjärta i guld i den djupa och mörka skogstjärnen. Vid dess kant förblir hon sedan sittande för alltid, trots älgens idoga försök att förmå henne att återvända hem väljer hon ett isolerat liv i total ensamhet.

Att John Bauer var perfektionist står klart när vi betraktar hans synnerligen detaljerade och fulländat komponerade bilder som är resultatet av många timmars arbete och utmaningar, han började ofta med skisser i frimärksstorlek för att successivt utveckla sina bilder. Därför finns ofta hans välkända motiv i flera olika utföranden och storlekar, auktionens målning skiljer sig exempelvis i vissa mindre detaljer från den i ”Bland Tomtar och Troll” publicerade bilden och den här utbjudna versionen är också större i sin storlek. Auktionens målning var också den som visades vid den synnerligen betydelsefulla utställningen ”The Swedish Exhibition” i New York och Pennsylvania 1916, om detta stod att läsa i The New York Times som den 30 januari 1916 konstaterade att: “The most interesting event of the present week in the field of art is the opening of the Swedish Exhibition at the Brooklyn Museum of Art.” Verk av Zorn, Liljefors, Carl Larsson och andra tongivande svenska konstnärer presenterades och Bauer som fyllde en hel vägg med sina små pärlor beskrevs i recensionen som: ”A whimsical charm attaches to John Bauer’s goblins and nymphs and other fairy-tale subjects.”

”The Swedish Exhibition”, 1916 i Brooklyn Art Museum.
”The Swedish Exhibition”, 1916 i Brooklyn Art Museum.

I sinnelaget drevs Bauer under hela sitt liv av utmaningar mellan hopp och förtvivlan, mellan nästan maniskt kreativa perioder och stunder då ingenting blev gjort. Många är de brev mellan honom och Ester som finns bevarade, den 22/7 1909 skriver John bland annat att: ”Jag arbetar hela dagarna så gott som i ett streck och långt in på nätterna. Så är det när man är i arbetstagen och du vet nog att jag inte får själfmant släppa dem. Det tar nog slut ändå och då är det sorgligt om man har något att göra … Det är så märkvärdigt med mina teckningar. En del som jag spår skall blifva svåra, klara jag lätt och åter andra som jag tänkt mig lätta, fastnar jag alldeles på.” Äktenskapet mellan John och Ester fick också det utstå många prövningar under åren. I kärleken till naturen och varandra fann de en samhörighet men John trivdes bäst i skogen i sin ensamhet och Ester som var mer socialt orienterad föredrog huvudstaden och havet. Slutligen bestämdes det att familjen skulle bygga ett hus i Djursholm och lämna Småland. Men mitt i drömmarna om ett nytt liv och förverkligande skulle deras resa få sitt ofattbart tragiska slut då båten de färdades med på Vättern förliste i en storm och samtliga ombord drunknade. Och precis som i sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr river det hjärtskärande slutet för familjen Bauer i våra hjärtan. Livet är kort men konsten är längre, John Bauers  sagor lever vidare och genom dem människans mystiska essens med rötterna i naturens magiskt besjälade storslagenhet.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information