Logga in

Carl Kylberg (1878‑1952)

”Aftonbön vid stranden”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18-19 november 2020


Nr. 395 Carl Kylberg (1878‑1952). ”Aftonbön vid stranden”. Monogramsignerad CK samt monogramsignerad a tergo. Olja på duk, 55 x 66 cm.

Ramen utförd av konstnärens hustru Ruth Kylberg.

UTROP

300.000 – 400.000 SEK
€ 29.000 – 39.000

PROVENIENS

Nordén Auktioner, Stockholm, 21 november 1996, kat. nr. 80.
Åmells konsthandel, Stockholm.
En värmländsk industrifamiljs samling, förvärvad av ovanstående.


Fokus

Carl Kylberg – Ett mästerligt samspel mellan människor och natur

Med sitt glödande måleri och färgstarka avbildningar anses Carl Kylberg tillhöra en av de främsta bland det tidiga 1900-talets svenska konstnärer. Som närmast autodidakt och med endast sporadiska konststudier bakom sig fick Kylberg kämpa för att nå framgång. Trots Carl Kylbergs senare framgångar kom hans debut i konstvärlden och genombrottet som målare först år 1919, då han tillsammans med bland andra Axel Fridell och Gösta Adrian-Nilsson fick tillfälle att ställa ut fjorton av sina verk på Liljevalchs i Stockholm. Bland de kubistiska och expressiva målningarna ansåg Kylberg själv att hans samling tedde sig en aning modest, men tvärtemot sina egna farhågor kom han att hyllas av kritikerna för sin fingertoppskänsla gällande ljus och färgsättning. Flera har liknat det gula och röda i hans målningar vid flammande eld just med anledning av den framträdande tonen som dominerar i flera av hans verk. Efter en utställning på Gummesons konsthall 1926 skrev Ragnar Josephson i Svenska Dagbladet: ”De brinna, dessa färger så starkt i målarfantasin att de förtära form och innehåll, förnuft och mening”.

En intensiv tid kantad av utställningar både hemma i Sverige och internationellt för Kylberg kom att känneteckna de följande åren, något som innebar en stor lättnad för konstnären som under flera år hade haft det mycket ansträngt ekonomiskt. Främst utförde han sina verk i olja och förutom eventuella skisser arbetade han sällan med andra tekniker. På Biennalen i Venedig och i Paris representerade han Sverige med ett flertal kritikerrosade dukar under framförallt 1930- och 40-talen, men för många ansågs hans verk provocera alltför mycket. Idag ingår hans verk i många betydande privata samlingar och han är representerad på såväl Nationalmuseum i Stockholm som Norrköpings konstmuseum, Göteborgs konstmuseum och Aguélimuseet i Sala.

Inom familjen Kylberg var den konstnärliga begåvningen framträdande och Carl introducerades tidigt till måleriet. Även det religiösa arvet var ständigt närvarande och kring matsalsbordet samlades man både för teckningsstunder och familjeandakter. För den unge Kylberg blev religionen först en begränsning, och via ett stipendium kunde han resa till Berlin där han stimulerades av den intellektuella miljön och kunde läsa litteratur som annars var strängt förbjuden i hemmet. Senare i livet skulle Kylberg åter finna en väg tillbaka till religionen och i flera av hans målningar utgör det religiösa ett centralt motiv. Samspelet mellan naturen, människan och kosmos blir allt mer framträdande under åren och Kylberg förmedlar den nära förbindelsen mellan himmel och jord, liv och död, hav och land. Kylberg ansåg konstnären vara en visionär, som med kreativitet tolkar samtidens symboler och synliggör dem för andra. När Kylberg ställdes frågan om hans bibliska motiv berodde på en målerisk möjlighet eller religiös föreställning svarade han: ”Båda delarna… men jag är inte dogmatiskt religiös… för mig är ljuset i sig själv en slags religion”.

Naturen och landskapet har ofta fått utgöra motiv i Kylbergs bildvärld. Flera av hans målningar speglar landsbygden i Sverige men även i Danmark där han och hans hustru Ruth spenderade flera somrar tillsammans. De återges alltid med stor intensitet och koloriten består ofta av mustiga toner i gult, rött, grönt och blått. I auktionens stämningsfulla bild ”Aftonbön vid stranden” har Kylberg på sitt mästerliga vis förenat gemenskapen mellan människor och sin kärlek till det vidsträckta landskapet som ständigt tycktes förändras. För konstnären var det viktigt att utnyttja naturens egen kraft och inte begränsa den genom linjer och för mycket detaljer. Genom hans målningar möter vi det fria landskapet förevigat i en färgexplosion.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information