Logga in

Helene Schjerfbeck – ”Silk shoes” / ”Sidenskon”


Klubbades för 480.000 kr vid Uppsala Auktionskammare Internationella Kvalitetsauktion 5-9 december 2017.


1114. Helene Schjerfbeck (Finland 1862‑1946). ”Silk shoes” / ”Sidenskon”.
Signed with monogram HS (reversed). Charcoal, 39.5 x 49.5 cm.


Efter Helene Schjerfbecks (1862-1946) succéutställning 1937 i Stenmans konstsalong i Stockholm, hennes andra separatutställning någonsin, hade hon ekonomiska möjligheter att förverkliga en dröm. Hon kunde äntligen få arbeta med en grafisk teknik och kunna mångfaldiga ett motiv. Gösta Stenman, hennes gallerist, hjälpte henne att få fram material för att göra litografier, det plantrycksförfarande som de tillsammans fastnade för.

Under studieåren på 1880-talet i Frankrike och England hade hon viljan, men aldrig möjligheten. Hon gjorde enstaka så kallade ”skrapteckningar” under sina år 1887-1890 i S:t Ives i Cornwall, England. Tekniken var att från en helt svart pålagd yta med streck skrapa fram ett motiv, påminnande om den grafiska djuptryckstekniken, men utan att kunna mångfaldiga verket. Det blev bara ett original. En sådan skrapad teckning kan ibland förväxlas med en vanlig teckning.

Det här var ett nytt arbetssätt för Helene Schjerfbeck. Hon arbetade gärna i kol och hennes karaktäristiska lite kantiga teckningssätt ger en extra bestämd precision till hennes motiv, trots de många linjerna. Det blev flera kolteckningar och denna är en av de starkaste.

Hon behövde även tänka omvänt, eftersom hennes teckning på underlaget för tryckningen, skulle bli spegelvänt. Vad det gällde motivet spelade det ingen större roll kom hon fram till, men texten ville hon att den skulle vara läsbar. Hennes monogramsignering tecknades därför spegelvänd. Hon använde underlag från tidigare målningar och koncentrerade själva motivet. Hon sorterade bort rumsbildningen och interiördetaljerna, kvar blev huvudpersonen från målningen.  Sidenskon eller Balskon som oljemålningen från 1882 kallas, är en av sex målningar, som hon översatte till ett litografiskt blad. Modellen var hennes kusin Esther Lupander, som i uppväxtåren hade ovanligt långa ben och älskade att klä ut sig. I målningen provar hon ett par vita sidenskor.

Lena Holger
Författare och konsthistoriker


Tillbaka till katalogen

Mer information