Modern & Samtida konst + Design
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 12 maj 2023
Nr. 608 Nils Dardel (1888‑1943). ”Flickan och krymplingen”. Signerad och daterad Dardel 1918. Akvarell, gouache och blyerts på papper, 50 x 37 cm.
Med påskrift på bakstycke: ”Tillhör fru Astri Levisson” samt etiketter: ”Flickan och krymplingen Fru Astri Levisson” och ”Fru Astri Levisson Engelbrektsgatan 26, Göteborg”.
1.000.000 – 1.500.000 SEK€
89.000 – 133.000
Douglas Levisson (1875-1931), Göteborg, förvärvad vid utställningen på Valand år 1918.
Därefter i arv till dennes hustru fru Astri Levisson (1885-1970), Göteborg.
Stockholms Auktionsverk, 23 april 1983, kat. nr 3388.
Svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Valand, Göteborg, november 1918, kat. nr 33.
Konsthallen, Göteborg, ”Nils Dardel”, 1938, kat. nr 18.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Nils Dardel”, september-oktober 1939, kat. nr 100.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Den unga expressionismen: Svenskt måleri 1909-1920”, 1944, kat. nr 59.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Nils Dardel”, 25 mars-1 maj 1955, kat. nr 136.
Malmö museum, ”Nils Dardel från 1904 till 1924”, november-december 1963, kat. nr 78.
Karl Asplund, Nils Dardel, 1933, upptagen under år 1918 s. 21.
Göteborgs Handels- Och Sjöfartstidning, 22 oktober 1938, omnämnd på förstasidan.
Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem I: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, 1942, upptagen i fru Astri Levissons samling, Göteborg, nr 871, s. 501, avbildad.
Karl Asplund, Nils Dardel I. Ungdomstiden 1888-1921, 1957, omnämnd s. 147-148 samt 196, avbildad s. 197.
Svenska Dagbladet, 24 april 1983, omnämnd s. 11.
Svenska Dagbladet, 25 april 1983, omnämnd s. 42.
Erik Näslund, Dardel, 1988, omnämnd s. 161.
Året 1918 kom att bli mycket betydelsefullt för Nils Dardel. Förälskelsen till vackra Nita Wallenberg väckte en vansinnig skaparlust inom honom och han började nu på allvar vinna sina första framgångar som konstnär. Samma år som det ikoniska mästerverket ”Den döende dandyn” utförs målar också Nils Dardel några av sina i särklass främsta akvareller. Under året deltog Dardel i flertalet utställningar i Sverige där hans måleri blev en representant för den nya tidens sensationella och banbrytande modernistiska måleri. ”Flickan och krymplingen” ställdes ut på Dardels separatutställning på Valand i Göteborg 1918 och hör till en av konstnärens mest framstående akvareller.
Den känslostormande historien om Nils Dardel och Nita Wallenberg tog sin början under en äventyrlig resa tillsammans med vännen Rolf de Maré. På nyårsdagen år 1917 begav sig Nils och Rolf iväg på resan som ursprungligen var tänkt att gå till Amerika och därefter tillbaka till hemlandet. Som så många andra längtade de båda ut i världen, krigsåren med stängda gränser hade naturligtvis präglats av en tristess som behövde botas med nya äventyr. Rolf de Maré var vid tiden världsvan, han hade redan rest två gånger runt jorden men för Dardel innebar detta många nya intryck. I april var de framme i Yokohama och Japan kom så att utgöra ett nytt kapitel av genomgripande betydelse i Nils Dardels liv. Väl framme i Tokyo tog de Maré och Dardel in på stadens bästa hotel, Imperial, och besökte därefter genast den svenska legationen vilken leddes av minister Gustaf Wallenberg. I den Wallenbergska familjens gästfria hem samlades den svenska kolonien och gästerna blev omedelbart inbjudna att delta i den kejserliga körsbärsfesten. Herr Wallenberg befann sig vid tiden i Kina men hans hustru och deras tjugoettåriga dotter Nita blev snart goda vänner och Dardel beslutade sig för att stanna i Japan när de Maré efter någon månad reste hem till Sverige. När fru Wallenberg och Nita under den heta sommaren flyttade upp i bergen ovanför Tokyo, där familjen hyrde ett sommarnöje, flyttade Dardel med. Dagligen kom han promenerandes iförd en elegant ljus sommarkostym med sitt cigarettmunstycke och varje dag hade han med sig en liten present till Nita. Till den vackra, blonda och strålande skönheten Nita hade Dardel förlorat sitt hjärta och så en dag var de hemligt förlovade. Fru Wallenberg som snabbt tagit Dardel till sig var förtjust men envoyén var ännu inte tillfrågad. Det nyförälskade paret planerade dock för sin framtid tillsammans, hos en fotograf lät de sig förevigas i förlovningsbilder och de lär till och med ha inhandlat kläder till önskade framtida barn. Månaderna i Japan blev också av stor betydelse för Dardel rent konstnärligt, i den japanska måleriska traditionen fann han inspiration och influenser som skulle prägla hans måleri under de kommande månaderna. Inte minst är dragen mot det japaniserande synligt i ”Flickan och krymplingen” med det knotiga trädet, flickans eleganta hållning och hästarnas nästan skulpturala utformning.
Vistelsen i Japan kom så efter något halvår att lida mot sitt slut och det beslutades att hemresan skulle ske med Transsibiriska expressen till Petrodrag. Resan blev en mardrömslik upplevelse som Dardel därefter skildrade i en dramatisk målning. Väl hemma i Stockholm väntade så en spänd tid för det hemligt förlovade paret, ministern hade från olika håll fått propåer om Dardel och dennes leverne vilket gjorde honom tveksam till hans lämplighet som dotterns make. En väntetid bestämdes därför och under tiden blomstrade Dardels konstnärskap. Under sommaren 1918 reste Dardel till Gotland där han hyrde konstnären Caroline Benedicks-Bruces ateljé utanför Visby. Han förberedde sig inför en första separatutställning och valde den lokal där den allra mest vågade konsten brukade visas – Nya Konstgalleriet på Strandvägen. Utställningen väckte enorm uppståndelse och Dardel fullkomligt chockade publiken med sina färgstarka, expressiva porträtt och landskap. August Brunius skrev i Svenska Dagbladet: ”Det som först slår åskådaren är en fint koloristisk förmåga som kanske renast framträder i akvarellerna. Dessa tävla verkligen med persiska miniatyrer i gnistrande färgverkan men ha på samma gång den lätta, självsvåldiga touche, som visar att det är modern västerländsk konst och icke slavisk imitation.” Efter denna stora framgång erbjöds Dardel att hålla en separatutställning på Valand i Göteborg. Nita Wallenberg deltog entusiastiskt i förberedelserna för utställningen som öppnade den 5 november och pågick till månadens slut. ”Flickan och krymplingen” var ett av de verk som visades på denna banbrytande utställning, vid sidan om mästerverket ”Den döende dandyn” som målats färdig under sommaren. I ett brev till Rolf de Maré skrev Dardel: ”Utställningen har gått riktigt bra. Det är massor av folk och de ta den mycket allvarligt. Den har verkligen gjort framgång. Jag har sålt Ung dam (Ulla) till Göteborgs Museum, 2.500, Flickan och krymplingen 1.000 kr […].” Köparen av auktionens akvarell var Douglas Levisson i Göteborg. Familjen Levisson behöll ”Flickan och krymplingen” till år 1983 då den bjöds ut på auktion, och då förvärvades av nuvarande ägares familj.
Kompositionen med en flicka till häst återkommer i flera av Dardels betydande verk från åren 1918-1919. Motivet i auktionens enastående bild och influensen från resan till Japan nämns i Karl Asplunds bok om Nils Dardel: ”I ”Flickan och krymplingen”, en utsökt japaniserande komposition, där den vita gouachefärgen ger en fin sammanhållning åt landskapets toner i grönt och ljusbrunt, rider hon sin apelkastade Tanghäst, klädd i en vit tunik och behagfullt viftande med solfjädern. Med ett vackert, rent och fullkomligt oberört ansikte ser hon ned mot krymplingen, som liggande på marken räcker henne en blombukett. Hans svarta skrangliga ök gnider förtvivlad huvudet mot den gråvita trädstammen.” Auktionens ”Flickan och krymplingen” är den första versionen med denna titel, Dardel utförde även en ytterligare version (”Flickan och krymplingen II”) som ägdes av Nita Wallenberg. Den fläckiga hästen förekommer även i akvarellen ”Flickan och påfågeln” från det efterföljande året. Dardel var mästare på att smyga in symbolik i sina bilder, han var en sann känslomänniska som inte kunde låta bli att överföra sina egna känslospel till dramatiska bildscener. Kärleken till Nita blomstrade men han levde med en ständig oro över att hon skulle tas ifrån honom. Nita förekommer i flera av Dardels bilder från denna tid och möjligen symboliserar hon flickan på hästen i ”Flickan och krymplingen”, och kanske är det konstnären själv i form av en krympling som med all sin kraft sträcker en blombukett mot sin älskade för att vinna hennes gunst. Dardels oro över relationen med Nita visade sig snart vara befogad när hans blivande svärfar bestämt förbjöd giftermålet, vilket innebar slutet på kärlekssagan. I ”Flickan och krymplingen” lyser den förälskade Dardel igenom och akvarellens sagolika komposition vittnar om ett av Dardels mest omtumlande och betydelsefulla år. ■