Klubbades för 680.000 kr vid Uppsala Auktionskammare Internationella Kvalitetsauktion 6-9 december 2016.
150. Helene Schjerfbeck (Finland 1862‑1946). Madonna, d’après Greco.
Signed with monogram HS. Mixed media, 33.5 x 27 cm.
Under Helene Schjerfbecks sista levnadsvinter 1945-1946 bodde hon i Sverige på Saltsjöbadens badhotell utanför Stockholm. Hon hade svårigheter att röra sig. Hon kunde däremot inte avstå från att varje dag teckna och måla. Få människor förutom familjen Stenman besökte henne. De tog med sig konstböcker. En av de mästare inom konstens värld hon mest beundrade var El Greco. Genom de många ”goda svartvita reproduktionerna” i böcker och tidskrifter kunde hon använda dem som modeller. Hon ville alltid ha en modell att utgå ifrån i sitt måleri.
Hon studerade myllret av figurer i El Grecos stora målningar som i Greve Orgaz´ begravning, idag i Toledo. Hon följde kompositionen, hur El Greco fyllde hela duken med figurer och skuggor, som Cézanne lärde sig av Greco och hon nu av dem båda. Hennes första målning ”d’après Greco” målade hon 1928, Ängelfragment. De tre huvudena framställde hon som hämtade ur en andevärld. Hon hittade sin personliga färgsättning, färger som aldrig överensstämde med modellmotivet, eftersom hon aldrig sett dem i färg. Hon hade bara mött en målning av El Greco i verkligheten på 1880- talet i Paris, men hade i tidigt 1900-tal läst mycket om honom och sett reproduktioner. Hon var fascinerad av hans sätt att uppfatta och skildra människogestalter. Hon var platonskt förälskad i El Greco och hans gestaltande, en kärlek som blev allt starkare ju äldre hon blev. Hon behandlade hans figurer som individuella individer, som tystlåtna modeller. De kunde inte heller störa hennes tankar med intetsägande kallprat, som annars modellerna kunde hemfalla åt när de satt åt henne framför staffliet.
De flesta av Schjerfbecks El Greco-inspirerade målningar tillkom under 1940-talet och flera sedan hon evakuerats 1944 till Sverige. Hon sökte ständigt att förena motivets rumslighet med den platta tvådimensionella ytan i duken eller pappret och samtidigt få fram en volym.
Bröstbilden av “Min världsliga Madonna” målades 1944 efter en reproduktion av El Grecos Jungfru Maria i hans ”Den heliga familjen” från 1594-1604. Den målningen finns i St. Anne sjukhuset i Toledo. Schjerfbecks världsliga madonnabild i olja finns i Nasjonalgalleriet i Oslo. Samma El Grecos Mariagestalt återkom Helene Schjerfbeck till några månader senare i 1945, men då bara till själva huvudet. Madonnahuvud är den sista i raden av målningar efter motiv av El Greco. Till skillnad från Oslomålningens rosa och gröngultonade färger med svarta skuggor över den nedsänkta blicken har akvarellens Madonnahuvud fått ett duvblått kläde runt håret. De svarta partierna över den sänkta blicken är lika distinkt markerade i båda bilderna. Den blåa huvudfärgen som är Jungfru Marias omfamnande mantelfärg, symboliserar himlen. Helene Schjerfbeck valde blått till sitt sista verk efter El Greco, den blå färgen, som också är hoppets färg.
Lena Holger
författare och konsthistoriker
oktober 2016
Litteratur:
H.Ahtela, Helena Sᶜhjerfbeck, Helsingfors: Holger Schildt 1953. Cat. no 1002.
Helene Schjerfbeck. 150 years. Ed. by Leena Ahtola-Moorhouse, Helsinki: Ateneum Art Museum,
Finnish National Gallery 2012.