Logga in

Lars Erik Falk (1922-2018)

– konsten att balansera vid 73 grader


En av våra mest namnkunniga konstruktivister har gått ur tiden och Uppsala Auktionskammare presenterar nu en sensationell specialauktion med 100 verk ur konstnärens kvarlåtenskap: Lars Erik Falk – konsten att balansera vid 73 grader.

Merparten av de verk som ingår i denna unika och omfattande samling har aldrig tidigare bjudits ut på auktionsmarknaden och speglar ett helt konstnärsliv från 1940-talet fram till idag. Auktionen innehåller flera av Lars Erik Falks i särklass främsta målningar och skulpturer, verk som fram tills nyligen befunnit sig i konstnärens orörda ateljé i Sigtuna. Skulpturer med aluminiumprofiler monterade i 73 graders lutning har blivit något av ett signum inom Falks konstnärskap. ”Jag har valt ett läge mellan det statiska 90 grader och ett läge som ej upplevs som fallande. Därigenom får jag en rörelse i objekten och rörelse har alltid varit ett av mina viktigaste uttrycksmedel.” Auktionen innehåller flera till storleken monumentala skulpturer med stålrör och aluminiumprofiler men även tidiga abstrakta kompositioner i material såsom stål, trä, marmor och granit. Gemensamt för Lars Erik Falks verk är en osviklig känsla för de olika materialens betydelse likväl som för sammansättning och proportioner. Det är med sann glädje betraktare får följa Falks tankegång genom utsökta linjer och former som över femtio år efter deras tillkomst fortfarande känns innovativa och tidlösa.

Lars Erik Falk har sedan 1950-talet varit ett självklart inslag på den svenska konstscenen med ett konkret uttryck som han ständigt tillät att förnyas. Utbildningen tillgodogjorde han sig först vid Otte Skölds målarskola och sedan även vid Isaac Grünewalds målarskola i Stockholm under mitten av 1940-talet. Liksom konstnärskollegorna och vännerna Olle Baertling, Einar Höste och Peter Freudenthal med flera lät sig Falk inspireras av tyska konsthantverk- och arkitektskolan Bauhaus, konsttidskriften De Stijl och den ryska konstruktivismen. Under en tid då konsten ständigt utmanades genom framväxande inriktningar och influenser från sydligare breddgrader fann Lars Erik Falk från tidiga år sin egen stil och renodlade den snarare än förändrade. Hans konstnärskap tog sig först uttryck i kubistiska och geometriska målningar men utvecklades snart till dynamiska skulpturer utformade efter noga efterforskning om balansen mellan rörelse och stillhet. ”Nu började ett vilt experimenterande för mig. Det var som att slå tappen ur tunnan; flödet var nu fritt.” Under 1960-talet målades skulpturerna nästan uteslutande i svart eller vitt för att sedan fullkomligt explodera i spännande färgkombinationer såsom blått, gult, rött, orange och grönt. Framförallt känns de så kallade ”modul skulpturerna” igen genom sina ofta färglackade aluminiumprofiler, skiftande i olika nyanser beroende på vilket perspektiv de studeras från. Runt om i Sverige lyser skulpturerna upp tunnelbanestationer, sjukhus, torg, rondeller och flygplatser genom det stora antal offentliga skulpturer som Lars Erik Falk skapat genom åren.

Flera av Stockholms främsta gallerister under 1900-talet har i omgångar ställt ut Lars Erik Falks verk, varav kanske det mest betydelsefulla samarbetet inleddes under 1980-talet med kompanjonerna bakom Galerie Christel, sedermera Galleri Konstruktiv Tendens, Axel Knipschild och Monica Urwitz. Galleri Konstruktiv Tendens var beläget på Nybrogatan 69 och i de flitigt besökta lokalerna visades Lars Erik Falks verk genom en rad hyllade separatutställningar. På gatan utanför galleriet blev en av hans monumentalskulpturer snart ett välbekant riktmärke för Stockholmsborna. Ett flertal av de föremål som nu ingår i denna specialauktion har under åren ställts ut hos Galleri Konstruktiv Tendens.

Specialauktionen med hundra verk av en av Sveriges största konstruktivister visar en sann inspiratörs liv i konsten. En konstnär som förblev hängiven skapandets glädje under hela sin livstid och som sannerligen kunde konsten att balansera vid 73 grader.