Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion
12 – 15 december »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 12 – 15 december 2023
Nr 749 John Bauer (1882‑1918). ”Titta på dem, sa trollmor, Titta på mina söner! Vackrare troll finns inte på denna sidan månen”. Signerad och daterad John Bauer 1915. Akvarell med gouache och tusch på papper, 26,5 x 28,5 cm.
Illustration till Walter Stenströms saga ”Pojken och trollen eller Äventyret” ur ”Bland Tomtar och Troll”, 1915.
Med påskrift i blyerts på bakstycke: ”Dr. H. Christenson” samt med stämpel: ”Tandläkare Emil Christensons samling” och etikett med påskrift: ”E.C. N° 11”. Med påskrift på bakstycke: ”Fru Mathilda Wikström (536)”.
Motivet har avbildats på ett frimärke 1997, graverat av M. Mörck.
2.000.000 – 3.000.000 SEK
€ 175.000 – 262.000
Tandläkare Emil Christenson (1862‑1924), Stockholm.
Fru Mathilda Wikström (1872‑1959).
Svensk privatsamling.
Konstakademien, Stockholm, ”John Bauer – Minnesutställning”, 1934, kat. nr 273.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Bauer – En konstnär och hans sagovärld”, 26 december 1981-12 april 1982, kat. nr 118.
Jönköpings läns museum, ”Bauer – En konstnär och hans sagovärld”, 7 maj-26 september 1982, kat. nr 118.
Bland Tomtar och Troll, 1915, avbildad.
Anne Banér, Om John Bauer för smått folk, Nationalmusei utställningskatalog nr 451, 1981, avbildad.
Per Bjurström et al., John Bauer – en konstnär och hans sagovärld, utställningskatalog, 1981, avbildad s. 83.
Per Bjurström et al., John Bauer – en konstnär och hans sagovärld, 1982, avbildad s. 166.
I de mörkaste av skogar, i de oändligt vidsträckta vidderna, bland gran och tall och vid mosstäckta stenbumlingar – det är där vi hittar John Bauers sagoväsen. Alltifrån den skiraste och mest oskyldiga prinsessan till det fulaste och mest ondskefulle trollet. Ibland var och en för sig och andra gånger möts de, just som i auktionens makalöst stämningsfulla bild. Omringad och i blickfånget sitter den lilla prinsessan som om hon hade huvudrollen på en teaterscen. Fonden utgörs av trollens anleten och väldiga, mörka kroppar. Kontrasten kunde inte vara större!
”-Titta på dem! sa trollmor. Titta på mina söner! Vackrare troll finns inte på denna sidan månen. Men så liknar de också mor sin. Titta vackert på dem, lilla prinsessa!”. Men det är just det prinsessan inte vill. Hon undviker att titta på de väldiga trollen runtom henne. Hennes blick vänd mot oss vädjar: rädda mig! En tår faller sakta ner på hennes kind. Tillfångatagen av trollen och alldeles alldeles ensam.
Walter Stenströms saga ”Pojken och trollen eller Äventyret” från 1915 är på många sätt en klassisk saga som handlar om en tillfångatagen prinsessa som skall räddas. Den publicerades i ”Bland Tomtar och Troll” samma år och flera av de älskade illustrationerna till berättelsen har blivit mångfalt reproducerade, i synnerhet auktionens välkända bild. Sagan ”Äventyret” är just så som sagor alltsom oftast är – förtrollande, spännande och som tur är med ett lyckligt slut. Prinsessan nästan lyser där hon sitter på en sten. Ljus och mörker, hopp och förtvivlan, möts här liksom i många andra av Bauers bilder. Trollen tittar nyfiket på henne. Vem av dem är det som ska få den vackra flickan till brud? Lyckligtvis blir det ingen av dem eftersom en modig pojke på äventyr räddar prinsessan och senare i sagan även hela kungariket. Som tack får pojken både ärva tronen och gifta sig med prinsessan. Slutet gott, allting gott. Sagan slutar med pojkens ord:
”- Jag skall vara så rädd om dig, lilla prinsessa! sa han. Jag skall vara så rädd om dig och vakta dig för troll. Och du skall få sitta på bomull och ejderdun, medan jag regerar. Och här slutar ett äventyr och börjar ett annat, alldeles som det brukar här i livet. Och det nya äventyret blir en ny saga i en ny sagobok.”
Ingen annan svensk konstnär förknippas så till den grad med tomtar och troll och andra sagoväsen som John Bauer. Auktionens bild förkroppsligar synnerligen väl den svenska sagotraditionen som efter förra sekelskiftet blomstrade. Den fornnordiska vurmen och den nationalromantiska vågen som sköljde över Sverige under denna tid fångades upp av samtidens konstnärer och John Bauers rika illustrationer fick snart gestalta både miljöer och karaktärer i berättelser av dåtidens främsta sagoförfattare. När John Bauer som tjugofemåring fick uppdraget att illustrera serien ”Bland Tomtar och Troll” som gavs ut av förlaget Åhlén & Åkerlund första gången till julen 1907 hade han nog aldrig kunnat föreställa sig den osannolika betydelse detta skulle ha för hans popularitet. Genom Bauers försorg har den svenska berättelsens traditioner, sägner och mysticism fått liv. Av dessa har vi alla formats och genom bilderna av skogens väsen, av trollen, prinsessorna, riddarna och älvorna kommer Bauer för alltid att förbli vår främsta sagomålare. Med djupaste respekt för naturen, för sagoberättandet och det mänskliga väsendets innersta känslor har han i sina bilder lyckats förtrolla oss till en alldeles särskild resa i tid och rum till fantasiernas fjärran länder. Med rötterna i den småländska skogen, där han själv som människa fann sitt rätta jag har han med inspiration från äldre tiders mästare skapat en syntes i ett måleri som är särpräglat och alldeles hänförande.
Att John Bauer var perfektionist står klart när vi betraktar hans synnerligen detaljerade och fulländat komponerade bilder som är resultatet av många timmars arbete och utmaningar. Han började ofta med skisser i frimärksstorlek för att successivt utveckla sina bilder. Handlaget och utförandet är mästerligt. Detaljerna är många och hela tiden förundras man av hur han så skickligt lyckas fånga sagans uttryck.
När John Bauer och hans familj allt för tidigt omkom då båten de färdades med på Vättern förliste i en storm 1918, gjorde den svenska sagan en oersättlig förlust. I sina illustrationer fick Bauers fantasi lysa som en uppenbarelse. Auktionens sagolika bild med både troll och prinsessa är inget undantag – det blir inte mer ”Bauerskt” än så här. ”Titta på dem! sa trollmor” är en av konstnärens allra främsta och mest förtrollande bilder. ■