Logga in

Erik Olson (1901‑1986)

”Saint-Germain-en-Laye”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 19-20 maj 2021


Nr. 437 Erik Olson (1901‑1986). ”Saint-Germain-en-Laye”. Signerad och daterad Erik Olson -1927. Olja på duk, 64,5 x 92 cm.

UTROP

200.000 – 300.000 SEK
€ 20.000 – 30.000

LITTERATUR

Viveka Bosson, I Légers ateljé, 1994, målningen avbildad med konstnären i ateljén i Saint-Germain-en Laye.


Fokus

Erik Olsons bild av det idylliska Saint-Germain-en-Laye

Kusinerna Waldemar Lorentzon och Erik Olson reste första gången till Paris i början av 1924. I den franska huvudstaden kunde de på nära håll betrakta den nya tidens konst och besökte entusiastiskt utställningar och museer. De skrev båda in sig vid Fernand Légers målarskola Académie Moderne i Montparnasse, en för tiden radikal och mycket modern mötesplats för unga konstnärstalanger. Under Légers ledning studerades färgernas relation till varandra, skuggningar och volymer mot plana ytor. Léger var sedan länge erkänd för sin egna form av kubism och var en förebild inom avant-gardet. Kusinerna Lorentzon och Olson mötte snart Otto G. Carlsund i Paris, som även han studerade för Léger.

Under våren 1927 kunde Erik Olson via skulptören Christian Bergs svåger låna en ateljé i Saint-Germain-en-Laye. Detta var välkommet då Erik genom sitt vilda liv i Paris både saknade medel och hade haft svårt att koncentrera sig på sitt arbete. Nu kunde han istället arbeta ostört och fram trädde kompositioner som kom att bli ansedda som några av hans främsta. Själv skrev han måndagen den 27 maj 1927: “Ja, jag bor ju nu i Saint Germain, har ateljé och har kommit till ro. Jag har bara att arbeta och studera natur. Då och då gör jag små utflykter i det underbart idylliska, kanske alltför idylliska, landskapet och jag har alltid skissboken med mig och gör trogna naturstudier. Jag håller för övrigt nu på med att måla ett realistiskt landskap och tror mig härigenom undgå att stelna i form, samtidigt som jag tänker på mina köpare hemma i Halmstad. Med yttersta noggrannhet utgör jag varje detalj i en mycket neutral färgskala, där grått ingår i alla kulörer. Jag märker med glädje vilken nytta jag haft av kubismen – jag kan nu göra en fullkomligt trogen naturbild i helt och hållet renodlad och enkel form och ändå få en rikedom av skiftande nyanser. Jag går så långt att jag vill påstå, att kubismen är enda vägen om man vill nå en stabil naturalism.”

Erik Olson med auktionens målning i sin ateljé i Saint-Germain-en-Laye, maj 1927.
Erik Olson med auktionens målning i sin ateljé i Saint-Germain-en-Laye, maj 1927.

Auktionens oljemålning utfördes sannolikt i Erik Olsons ateljé i Saint-Germain-en-Laye, vilket bilden i Viveka Bossons bok “I Légers ateljé” från maj 1927 antyder. Den 20 maj 1927 skriver Erik till Egon Östlund: “…Du vet nog genom Acke, att jag för fjorton dagar sedan flyttat mina bopålar till en liten vacker förstad till Paris. Jag hyr en utomordentlig ateljé av Lorentzons gamla vän Fouquet. […] Kontakten med naturen har gjort mig gott. Jag är lycklig av solsken och “skaparglädje”. […] Jag arbetar nu mot större enkelhet och vill att mina tavlor skola verka tekniskt gedigna samtidigt som de skola fylla kraven på inre spänning. Modelleringen, som även den är en optisk villa, har jag frångått och vill nu ett rent plastiskt djup genom planens olika förskjutningar i olika valörer.”

Kompositionen framträder genom omväxlande böljande och raka former, och bär inslag av både kubism och surrealism. Fasaderna och muren framträder närmast arkitektoniskt medan landskapets mjuka grönska sluter sig kring staden. I bilderna från Paris möter vi en ung och synnerligen talangfull Erik Olson, som i sina fängslande målningar fån 1920-talet briljerar med närvaro och elegans.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information