Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 10 november 2022
Nr 323 Carl Kylberg (1878-1952). ”En ny vår”. Monogramsignerad CK. Olja på uppfodrad duk, 90,5 x 110,5 cm.
Utsikt från konstnärens ateljé på Strandvägen 13 i Stockholm.
Utförd år 1945.
Ramen utförd av konstnärens hustru Ruth Kylberg.
1.500.000 – 2.000.000 SEK
€ 137.000 – 183.000
Konstnärens hustru Fru Ruth Kylberg (1887-1967), Stockholm.
Svensk privatsamling.
Nordiska Konstförbundet, svenska sektionen.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Carl Kylberg”, 20 april-12 maj 1946, kat. nr 66.
Musée National d’Art Moderne, Paris, ”Carl Kylberg”, oktober-november 1951, kat. nr 58 (betitlad ”Vers un nouveau printemps”).
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Carl Kylberg: Minnesutställning”, 13 mars-4 april 1954, kat. nr 158.
Nordiska Konstförbundet och Kunstforeningen i Köpenhamn, ”Mindeudstilling”, 17 november-16 december 1956, kat. nr 51.
Fyns Stifts Kunstforening, Odense, ”Mindeudstilling”, januari-februari 1957.
Konstakademien, Stockholm, ”Carl Kylberg: Minnesutställning”, 2-25 november 1962, kat. nr 123.
Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm.
Paderborn, Tyskland, ”Carl Kylberg 1878-1952”, november 1966.
Eindhoven, Holland, 1967.
Brita Knyphausen, Carl Kylberg – färg och idé, 1965, upptagen i verkförteckningen nr 279, s. 257.
Under 1940-talet når Carl Kylbergs brinnande kolorit nya höjder. I de verk som tillkom i ateljén på Strandvägen 13 i Stockholm briljerar han och naturen har aldrig tidigare känts så närvarande i hans dukar. ”En ny vår” är ett av konstnärens mästerverk från denna period där de Kylbergska attributen lyser med all sin kraft. Carl Kylberg har skildrat den hänförande utsikten från parets bostad och ateljé på en av Stockholms paradgator, en vy han aldrig tröttnade på och som inspirerade honom ända till hans sista dagar.
När Carl Kylberg tillsammans med sin hustru Ruth flyttade till Stockholm år 1926 öppnade sig nya möjligheter. I Göteborg upplevde han länge ett allmänt ointresse för sitt måleri, trots motivens nära anknytning till västkusten och den tilldragande naturen tycktes publiken aldrig uppskatta och förstå honom på riktigt. I Gummesons konstgalleri i Stockholm hölls hans första separatutställning samma år och äntligen fick de mustiga färgexplosionerna som var hans dukar möta en något mer välkomnande skara. Nationalmuseum förvärvade en av hans målningar och Gotthard Johansson, som visserligen inledde sin recension med att benämna utställningen som ”en av de märkligaste som ägt rum”, berömde Kylberg: ”Men märkligare blir det, när denne konstnär visar sig vara en av de största, rikaste och finaste kolorister vår konst i närvarande stund äger.” Några år efter ankomsten till Stockholm fann Carl och Ruth en bostad kombinerad med ateljé på Strandvägen i det vackra 1880-talshuset på nummer 13 ritat av arkitekt Carl Kleitz. Från fönstren mot Strandvägen möttes han av vyn mot Skeppsholmen och längre bort mot öster Djurgården, en grön oas i kontrast till staden nedanför. För Kylberg som älskade naturen måste Stockholm med dess gröna boulevarder och friska klara vatten varit en synnerligen trivsam stad att bo i. Under andra världskrigets turbulenta och svåra år reste familjen Kylberg mellan Stockholm, Danmark och västkusten. När freden äntligen var ett faktum 1945 återvände framtidstron och förhoppningarna om en bättre tillvaro, så även i Kylbergs måleri som nu antog en häpnadsväckande glöd. Flera målningar som tillkom under detta historiska fredsår vittnar genom sina titlar om konstnärens hopp och drömmar, och en växande optimism inför stundande nya tider som auktionens ”En ny vår” och målningen ”Haven åter fria” (avbildad i Nils Ryndel, Carl Kylberg, 1992).
I auktionens målning syns Katarina kyrkas höga torn från Söders höjder i fjärran, och Nybrokajen med Blasieholmen där baksidan av Nationalmuseums imponerande fasad tornar. Mindepartementets stiliga byggnad lyser i gult från strandkanten på Skeppsholmen, ursprungligen uppförd på 1700-talet men senare ombyggd efter ritningar av den framstående arkitekten Fredrik Blom. En ensam segelbåt rör sig långsamt in mot staden från skärgården och kommer snart att förtöjas i hamnen. Vattnet har antagit gröna och gula toner som går igen i den dramatiska himlen. Med en mästerlig koloristisk närvaro utforskade Kylberg dukens gränser och sammanförde brinnande himmel med svalkande hav. Det brusande livet längs kajen har fängslat många konstnärer genom åren och för Kylberg blev stråken längs hamnarna både i Göteborg och Stockholm platser där han fann allt han älskade att avbilda på samma gång – det glittrande havet, segel mot horisonten, solljusets gassande strålar och flanerande människor. Det fanns alltid någonting nytt att utforska och ingen dag var den andra lik.
Med dagens ögon var Kylberg sannolikt ”för modern för sin tid”, en konstnär som gick sin egen väg och banande väg för en yngre generation av kolorister som vandrade i hans fotspår. Hans målningar återges alltid med stor intensitet och koloriten består som i auktionens målning ofta av mustiga toner i gult, rött, grönt, orange och blått. Göteborgskoloristerna blev tidigt erkända som färgernas främsta mästare och kritiker har ofta liknat det gula och röda i Kylbergs målningar vid flammande eld just med anledning av den framträdande tonen som dominerar i flera av hans verk. Kompositionerna gränsar närmast till abstraktion med fria penseldrag. Kylberg arbetade outtröttligt och hans hustru Ruth Kylberg har berättat att han under perioder knappt lämnade sitt hem, och endast lade ner penslarna för att sova. Konstnären Henri Héraut skrev i Konstrevy år 1936: ”Han trollar med materien och framdrager på ett subtilt sätt de inneboende realiteterna. Men att måla utan hjälp av synliga och påtagliga massor, att avstå från föremålens runda form, att avstå från effekten av skugga som omger volymerna, att kategoriskt förneka det klaraste (eller det dunklaste) av vad man lär i alla officiella konstakademier i hela världen – vilket mod.” ■