Logga in

Carl Hörvik och HSB på Stockholmsutställningen 1930


Möblerna säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 10 november 2022


Blekingesonen Carl Hörvik utexaminerades som lovande ung arkitekt från Tekniska Högskolan i Stockholm 1909. Efter studie- och jobbresor i Storbritannien och USA återvände han till Sverige 1913 och blev flitigt anlitad för olika typer av småhus och möbleringar. Bland annat stod han för inredningen av det nyuppförda Röhsska museet i Göteborg 1916 liksom medverkade vid Föreningen Verkstadens uppmärksammade utställning på Liljevalchs 1920 med en anglosaxiskt inspirerad formgivning. Hörviks bidrag till Göteborgsutställningen 1923 framstår som en av de mer inspirerade och originella inredningarna på utställningen, bestående av en mäktig, sinnrikt möblerad hall. Hans kanske främsta bidrag till stilepoken vi kallar Swedish Grace visas på Världsutställningen i Paris 1925 med soffa, skåp, bord och taburetter i monumental 20-talsklassicism. Som byggnadsarkitekt ritade han flertalet uppmärksammade villor och småhus, noterbart till utställningen Bygge och Bo 1926 i Äppelviken, där även hans eget hus stoltserar på Ekorrvägen 7 i en experimentellt klassicistisk stil.

Stockholmsutställningen 1930, Hall 35, Hyresgästernas Sparkasse- & Byggnadsförening (HSB), Lägenhet 4: Vardagsrum.
Stockholmsutställningen 1930, Hall 35, Hyresgästernas Sparkasse- & Byggnadsförening (HSB), Lägenhet 4: Vardagsrum.

Det är med andra ord en erfaren arkitekt som till Stockholmsutställningen 1930 – funktionalismens genombrott i Sverige – anlitas av Hyresgästernas Sparkasse- & Byggnadsförening (HSB). HSBs riksförbund bildades 1924, då svår bostadsnöd rådde i Sverige. Uppgiften för HSB blev att förse sina medlemmar med billiga och bra bostäder som skulle hållas undan från spekulation. Förbundet arbetade inte bara för byggnadstekniska lösningar, utan intresse riktades också mot bostadens möblering. 1929 beslutades om medlemslån för möbelinköp, med fördel i HSBs egen möbelaffär. Då förbundet intar hall 35 på Stockholmsutställningen 1930 blir det en möjlighet att slå på stora trumman. Samtliga av de av förbundet utställda lägenheterna var ritade av arkitekt Sven Wallanders ritkontor och för möbleringen anlitades, utöver HSBs egna ritkontor, framstående arkitekter såsom Alvar Andersson och Olof Thunström.

För möbleringen i lägenhet nummer 4 anlitas Carl Hörvik. Lägenheten är avsedd för en större familj med ett öppet och ljust vardagsrum. Slottsparketten från Sparreholms Snickerifabrik bär en möblering bestående av fåtöljer, stolar, bord, skrivbord och bokhylla i okumeträ och björk. I hörnet stoltserar ett piano i japansk ask ritat av arkitektkollegan Uno Åhrén. De för auktionen aktuella möblerna stod placerade vid det stora fönstret. Ett raffinerat avlastningsbord i okume med fällbara skivor och en vilfåtölj i björk med rottingrygg. Hörvik har här anammat tidens funktionalistiska formspråk, dock utan att tumma på kvalitet eller omsorgsfulla detaljer. Den naturlighet och luftiga lätthet som karaktäriserat Hörviks 20-tal är i högsta grad närvarande även in i modernismens tidevarv. Bordet och fåtöljen förvärvades av Oskar Bengtsson (1897-1975) i samband med utställningen. Bengtsson var ombudsman i HSB 1926-34 och sedermera direktör för HSB Stockholm från 1950. Därefter har de genom arv tillkommit nuvarande ägare. Uppsala Auktionskammare presenterar stolt två möbler från en av de viktigaste utställningarna inom svensk form- och byggnadshistoria, ritade utav en av tidens främsta arkitekter.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Erik Ingare

Intendent

Hemvärdering
Tel: 0720-70 67 89
ingare@uppsalaauktion.se

Mer information