Logga in

bror hjorth (1894‑1969) – ”Ole på balkongen”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11-14 juni 2019


Nr. 463 Bror Hjorth (1894‑1968). ”Ole på balkongen” – Utsikt över Skånegatan, Stockholm. Signerad Bror Hjorth. Olja på duk, 116 x 89 cm.

Utförd år 1932.
För köpare tillkommer, utöver köparprovision, införselmoms om 12 % på det klubbade beloppet.

UTROP

4.000.000 – 5.000.000 SEK
€ 376.000 – 470.000

PROVENIENS

Stockholms Auktionsverk, 2 november 2006, kat. nr. 804.
Privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.

LITTERATUR

Bror Hjorth, Mitt liv i konsten, 1967, omnämnd s. 55.

Fokus

Bror Hjorths ”Ole på balkongen” – Utsikt över Skånegatan, Stockholm

Till en av de främsta företrädarna för den naivistiska konsten räknas Bror Hjorth, konstnären som växte upp utanför Uppsala och under hela sin livstid kom att hämta inspiration från sin nära omgivning. Under det tidiga 1920-talet begav sin den unge Bror Hjorth som så många andra svenska konstnärer till konstens huvudstad Paris, framförallt för att utbilda sig till skulptör. Första mötet med denna metropol, som måste ha känts överväldigande jämfört med Hjorths idylliska uppväxt på den svenska landsbygden, beskrevs med orden: ”Jag promenerade längs Seinen, där bokhandlarna stod under mörka trädstammar med sina böcker. Kom till Notre Dame och Boulevard St. Michel som jag följde till Montparnasse. På trottoarserveringarna satt folk vid glödande kolkaminer. Jag kom till Montparnasse och Café Dôme och fick en café crême på terrassen. Häromkring med Dôme som centrum skulle jag alltså komma att kretsa ett tiotal år framåt.” Måleriet såg han vid denna tid endast som en fritidssysselsättning men ändå kunde han inte undgå att intresseras av den ohämmade nya konsten som visades på samtidens utställningar. I Paul Gauguin fann han sin stora förebild inom måleriet, men där Gauguin studerade det primitiva Tahiti och dess ursprungsbefolkning fann Bror Hjorth istället sin inspiration i hemtrakterna kring Uppsala.

Under sina år i Paris fann Bror Hjorth sin första hustru, danskan Tove Friis som målade och gjorde porträttdockor i tyg. I samband med att paret väntade tillökning 1930 bestämde de sig för att lämna Paris för Sverige, och i juli samma år föddes sonen Ole.  Tvååriga lilla Ole är huvudmotivet i auktionens mästerliga målning av Bror Hjorth. Mellan 1930 och 1940 utförde Bror Hjorth endast elva oljemålningar, varav denna bild är en av få, kanske den enda, bilden med ett tydligt stadsmotiv. I Bror Hjorths egen självbiografi ”Mitt liv i konsten” beskriver han tillkomsten av målningen med orden: ”På hösten flyttade vi till Stockholm, till olika bostäder på Söder, slutligen till en stor solig våning vid Skånegatan, där jag inte kunde motstå lusten att måla en tavla igen. Den underbara utsikten över några gamla hus tvärsöver Skånegatan inbjöd till det, tvåårige Ole kom med i förgrunden på balkongen.” Sonen Ole kom att bli ett av Bror Hjorths favoritmotiv, som företrädare för naivismen kände han en omedelbar förkärlek till det charmigt barnsliga och oskyldiga. I auktionens målning står Ole med klarröda vantar på den vackra balkongen, en färg som går igen i husgaveln längs gatan. Det är en kylig vinterdag vi anar bakom Ole, träden är kala och gatorna lyses upp av den vita snön. Lilla Ole står framför den öppna balkongen varmt påklädd i gul täckjacka och med en ljusblå halsduk virad kring halsen. I bakgrunden syns bolmande rök stiga från skorstenarna när det eldas i husen. Bilden är ett lysande exempel på Bror Hjorths tidiga måleri med en komposition som fulländats genom tydliga färgfält i starka kontrasterande toner. Färgexplosionen är omedelbar och förenas i en enastående symfoni av klara toner och tydliga linjer. Bror Hjorths kompositioner som tillkom under denna lyckliga och omvälvande period i hans liv hör till de allra främsta inom konstnärens produktion.

I början av 1930-talet var det förhållandevis lätt att finna bostad i Stockholm och för Bror Hjorth blev den nyfunna våningen en trygg plats där han nu på allvar kunde börja koncentrera sig på försäljningar och beställningsarbeten. De flesta svenskar som flyttat till Paris under seklets tidiga år började nu röra sig hemåt till Sverige för att få fart på inkomsterna, och i kretsen kring Bror Hjorth rörde sig målare som Eric Hallström, Sven X:et Erixson och Gideon Börje. Samma år som auktionens målning tillkom, år 1932, bildade flera av de hemvändande konstnärerna Färg och Form, en förening där konstnärerna själva sålde sina saker utan konsthandlare och mellanhand. Galleriet inhystes först i en liten lokal på Sturegatan men flyttades snart till Brunkebergstorg under Fritz Reuterswärds ledning. Galleriets berömda snidade träskylt tillverkades av Bror Hjorth och visade en konstnär med målarpaletten på magen. I paletten var samtliga av de grundande konstnärernas namn inristade och hållandes orden ”Färg o Form” i sina uppsträckta armar. Skylten välkomnade galleriets besökare under hela dess verksamhetstid och blev ett kärt riktmärke för stadens konstintresserade.

”Ole på balkongen” – Utsikt över Skånegatan är sannolikt en av Bror Hjorths tidigaste målningar efter återkomsten till Sverige. Den ger en intim inblick i familjen Hjorths nya liv på Södermalm i Stockholm men visar även bilden av en lycklig familjefar som med en nyfunnen inspiration skildrar sin nya hemstad.


Tillbaka till katalogen

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Magnus Bexhed

Verkställande direktör

Tel: 0705-22 12 04
bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information