Logga in

Anders Zorn (1860‑1920)

”Mandolinspelerskan”


Klubbad för 2.600.000 kr vid vår Internationella Kvalitetsauktion 10-13 december 2019


Nr. 862 Anders Zorn (1860‑1920). ”Mandolinspelerskan”. Signerad och daterad Zorn -84. Akvarell med täckvitt, 50 x 31,5 cm.

UTROP

400.000 – 600.000 SEK
€ 37.000 – 56.000

PROVENIENS

Konsul Erik Brodins samlingar, Villagatan 6, Stockholm resp. Burevägen 3, Djursholm.
Fil. dr Kåre och fru Ingrid Bäckströms samlingar, Djursholm.
Svensk privatsamling.

UTSTÄLLD

Bukowskis Auktioner, Stockholm, ”Zornutställningen”, augusti 1994, kat. nr. 51.
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, ”Anders Zorn – Till ögats fröjd och nationens förgyllning”, 15 september – 11 december 1994, kat. nr. 7.
Göteborgs Konstmuseum, ”Anders Zorn – Till ögats fröjd och nationens förgyllning”, 26 december 1994 – 26 mars 1995, kat. nr. 7.

LITTERATUR

Tor Hedberg, Anders Zorn. Ungdomstiden 1860‑1893, SAK, 1923, omnämnd s. 62 samt avbildad s. 57 bild 45.
Albin Roosval (red), Svenska hem i ord och bilder, artikeln ‘Brodinska hemmet. Villagatan 6, Stockholm’ av Ernst Malmberg, 1935, omnämnd s. 225 samt avbildad s. 227 (under titeln “Lutspelande spanjorska”) och s. 225 (i interiörbild från vardagsrummet).
Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem – målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, I, 1942, upptagen samt avbildad i Skeppsredare Erik Brodins samling, Djursholm, nr. 407, s. 261 under titeln “Guitarrspelerska”.
Gerda Boëthius, ZORN. Tecknaren. Målaren. Etsaren. Skulptören, 1949, upptagen i förteckningen s. 540 under år 1884 (under titeln “Spansk flicka med guitarr”).
Hans Henrik Brummer, Till ögats fröjd och nationens förgyllning – Anders Zorn, 1994, avbildad i färg s. 79 samt upptagen i katalog s. 336.


Fokus

“Mandolinspelerskan” – Zorns kärlek till Spanien

I februari 1884 lämnade Zorn ett regnigt och dimmigt London, där han sedan ett par år tillbaka bodde, för att för andra gången i sitt liv resa till Spanien. Det var den svenske ministern i Madrid, Henrik Åkesson, som hade lockat honom dit med utsikter om porträttuppdrag. Till och med den unge spanske kungen, Alfons XII, var enligt ryktet intresserad.

Under det sena 1800-talet vilade ett skimmer av mystik kring Spanien och den spanska kulturen. Man hörde det i musikens tongångar, i romanernas fantastiska skildringar och inte minst i konsten. Landet erbjöd något exotiskt som på många sätt skiljde sig från resten av Europa. I Spanien fann konstnärer ovanliga motiv med orientalisk prägel, något som också lockade den unge konstnären Anders Zorn.

Zorn anlände i mars till den spanska huvudstaden efter en tids uppehåll i Lissabon. Den svenske ministern Åkesson såg till att genast introducera honom i stadens förnäma kretsar. ”Jag arbetar och roar mig”, skrev Zorn till sin fästmö Emma Lamm hemma i Sverige. ”Dag och natt ständigt exitement. I natt kom jag hem vid fyratiden från soiree hos holländske ministern där såg jag hela förnäma Spanien från förste ministern – till undertecknad.” Zorn konstaterar också inte utan viss tillfredställelse att han av de övriga titulerades ”Maestro”. Hans självförtroende fick ytterligare en skjuts då han lyckades besegra en av Madrids främsta fäktare med hjälp av en stöt vilken han lärt sig av studiekamraten Bruno Liljefors.

Mycket av tiden i Madrid ägnade Zorn med spanska konstnärskollegor, särskilt två målare, Luis Sainz och Juan Comba y Garcia. De erbjöd svensken plats i sina ateljéer och han fann sig snart väl tillrätta. Genom dem fick han också tips om lämpliga modeller – spanska mörkhåriga skönheter.

Vistelsen i Madrid bidrog starkt till Zorns konstnärliga utveckling. Han började likt flera samtida impressionister använda klargult och ockra. Zorn älskade de färgstarka luftiga spanska textilierna och de färgkomplex de bildade tillsammans med spanjorskornas hy och mörka ögon. De spanska modellerna bjöd på möjligheter till variation och erbjöd samtidigt obegränsat spelrum för stoffmåleri.

Auktionens målning är ett typexempel på denna spännande utveckling. Flickans blanka svarta lockar kontrasterar väl mot den skira bakgrunden och den ljusa blomsterprydda sjalen. Det är möjligt att detta är samma sjal eller ”mantón de Manila” som användes som rekvisita i flera scener av honom från samma tid, som exempelvis i ”Flirtation” och ”Kurtis”. Mandolinspelerskans avslappnade pose, inte på något sätt uppställd, påminner om Zorns senare bilder med modeller som är avbildade i naturen, och som en del av densamma. Hon är inte tillgjord, utan är målad i ögonblicket, själv fångad av instrumentets toner.

”Mandolinspelerskan” tillhör en viktig fas i Zorns måleri och ger uttryck för den kärlek Zorn hyste för den spanska kulturen samt, inte minst, den guldkantade idylliska tillvaro han var i åtnjutande av under sin vistelse i Madrid under 1884.

Denna målning, likt flera andra av Zorns främsta verk har tidigare ingått i konsul Erik Brodins enastående samling av Zorn-akvareller. Denna samling beskrevs av Ernst Malmberg som ”en kollektion akvareller, vartill ej finnes motstycke i något annat hem” vilka ”bilda ett Zorn-galleri till vilket det ej finnes motstycke i privat ägo”. Malmberg fortsätter ”År 1884 är Zorn åter i Spanien och från denna tid är den här hängande mandolinspelande spanjorskan, en bild med sällsynt grace och elegance samt utförd i läckra färger”.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Fredrik Fellbom

Intendent

Skulptur och grafik
Tel: 0707-51 81 31
fellbom@uppsalaauktion.se

Mer information