Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 16 maj 2024
Nr 118 Alf Wallander (1862‑1914). Sällsynt objet d’art, ”Visitkortsskål”, D-modell. Art Nouveau. Rörstrand ca 1896 1897. Stämpelmärkt med tre kronor och Rörstrand samt gjutarinitialer RP. Modellerad dekor i hög relief av delfiner omringade av skummande vågor. Flintgods, underglasyr, handmålad i blått, grönt, grått och violett. H 22,5, L 52 cm.
Jämför med fat i Rörstrand museums samlingar, inv. nr 250M16‑03176.
Rörstrands samling.
Direktör Gustaf Löfbergs (1874-1947) samling, förvärvad från ovanstående 1923-1926.
Direktör Sten Löfberg (1905-2002) som ärver den en halvan s.k. Löfbergs B-serie (nr. 1-913).
Oscarianska: Bukowskis Auktioner för 1800-1900-talen, Stockholm, “Den Löfbergska Rörstrandssamlingen”, 29 september 1982, kat. nr 51, förväxlad PL1 som kat. nr 50.
Svensk privatsamling.
Birgitta Crafoords (1936-1999) samling, förvärvad från ovanstående 1991.
Crafoord auktioner 2001, auktion 113, kat. 421.
Svensk privatsamling.
Modellen formgiven 1896 och utställd på Konst- och Industriutställningen i Stockholm 1897.
Torups slott, Skåne, ”Arts & Crafts”, 2022.
E.G. Folcker, Ord och Bild, Femte årgången 1896, jämför avbildade fat samt vas s. 382, 384 med dekor av delfiner.
E.G. Folcker, Meddelanden från Svenska Slöjdföreningen 1897 II, s. 57-58.
Landsarkivet Gbg D6C1-C3, fotograferat av Marcus Dimdal, Visitkorsfat, D-modell.
Konstafdelningen vid Allmäna Konst- och Industriutställningen i Stockholm 1897, s. 68-69.
Allmänna Konst- och Industriutställningen i Stockholm 1897: revy i bild och ord, 1897 s. 196.
L. Looström, Allmänna Konst- och industriutställningen i Stockholm 1897: officiel berättelse, 1899, s. 599-600.
The Studio, vol. XII, 1897, s. 275-76.
Fataburen, Nordiska museets och Skansens årsbok 1967, Bent G.T. Nyström s. 93.
Ann Marie Herlitz-Gezelius, Rörstrand, 1989, s. 80-81.
Bengt Nyström, Svensk Jugend keramik, 2003, jämför avbildat fat s. 34, 47.
Bengt Nyström & Jan Brunius, Rörstrand: 280 år med fajans, flintgods, porslin & stengods, 2007, modellen avbildad s. 75.
Markus Dimdal, Art Nouveau från Rörstrand: konstkeramiken 1895–1926, 2016, modellen avbildad s. 54, fig. 22, jämför s. 311-312, 316-318.
Den moderna svenska keramikens genombrott sker 1895-96. Det hölls under den här perioden ett antal utställningar på Svenska Slöjdföreningens utställningslokal vid Brunkebergstorg av Alf Wallander och Gunnar Wennerberg, för Rörstrand respektive Gustavsberg. I april 1896 hölls en utställning med en samling av 22 modeller modern keramik skapade av Alf Wallander. De kommande dagarna besöktes utställningen av en mycket stor skara intresserade. Utställningarna arrangerades av den nyligen utsedde sekreteraren Erik G. Folcker.
Folcker refererade till de båda herrarna som ”målare-keramiker”, vilket för första gången lyfte keramiken till en konstnärlig nivå. Wallander tog inspiration från kontinenten men införde nordisk flora och havsfauna i sina verk. Detta resulterade i ett konstnärligt och för tiden kontroversiellt uttryck inom keramiken. En version av fatet med sjöjungfrudekor fanns redan vid utställningen 1896, men modellen renodlades till Stockholmsutställningen 1897.
”Hr Wallander hade vunnit betydligt i säkerhet och i jämvikt, men hvad som mest öfverraskade och gladde var den häpnadsväckande mångsidighet han utvecklat. Om hans första manér erinrade den stora skålen med delfiner tumlande bland hafsvågor. Det var en kraft i färgen, ett lif i modelleringen af denna pjes som tjusade och kom oss att glömma det något djärfva däri att af en våg göra en skål.” – E.G Folcker
Syftet med att anställa Wallander var att höja nivån av Rörstrands konstnärliga ambitioner inför Stockholmsutställningen 1897. Föremålen var inte bara avsedda att visas i Rörstrands monter i industrihallen utan även i konsthallen, där de presenterades som objets d’art för att betraktas i samma ljus som måleri och skulptur. Ett fat från Rörstrands monter i industrihallen är avbildat, men 22 föremål visades även i utställningens konsthall, vilket var första gången keramik presenterades inom detta sammanhang.
”Especially charming is the ability of this artist to make material give illusion of the movement of water, and his mermaids are most delicately modelled and seem to glide along the waves.” – F.K, The Studio 1897.
Direktören Gustaf Löfberg, en porslinsdetaljist från Malmö, förvärvade redan 1923 en stor mängd föremål från Rörstrands samling för cirka 30 000 kr. När Rörstrands verksamhet i Stockholm lades ned 1926 erbjöds Nationalmuseum att köpa hela samlingen för 200 000 kr, men de erbjöd endast halva summan. Därmed gick den historiska delen av samlingen på auktion i Stockholm 1926. Under samma år förvärvade Löfberg ytterligare en del av samlingen från 1840 och framåt för 15 000 kr. Slutligen bestod hans samling av närmare 2000 föremål.
Rörstrand museums samling innehåller ett fat som donerats av Lennart Hansson, som genom förvärv fick överta den andra halvan av Gustaf Löfbergs samling. Fatet från auktionen härstammar från den del av Gustaf Löfbergs samling som såldes 1981. Vid denna auktion fanns två fat, varav ett var signerat A. Wallander. 96. Troligtvis experimenterade Wallander och modellerade ett antal fat mellan 1896-97 inför Stockholmsutställningen. Ett annat fat finns i Jönköpings Läns museums samlingar; det kan, baserat på en etikett på Stockholmsutställningen 1897, vara det fat som såldes. Det har således endast tillverkats ett fåtal av dessa fat och de som är kända idag uppgår endast till en handfull.
Det finns nu en unik möjlighet att förvärva ett objet d’art av Alf Wallander, som tillhör ett av de mest framstående exemplen inom svensk art nouveau. ■