Logga in

Specialauktion: Måndag 5 mars kl. 18 i Uppsala

Eric Johansson

– den bortglömde expressionisten

Till katalogen »


I det närmast okänd i Sverige men erkänd som en framstående expressionist utanför landets gränser. Eric Johansson föddes i det tyska Dresden år 1896 och kom som enda svensk att ingå bland de konstnärer vars verk nazisterna klassade som degenererad konst, eller ”de vilsna konstnärssjälarnas irrgärningar”. Uppsala Auktionskammare presenterar nu ett femtiotal alster ur Eric Johanssons tidiga produktion från konstnärens tid i Dresden, verk spunna ur ett fascinerande konstnärskap som fram till nyligen uteblivit helt i de svenska konsthistorieböckerna.

Det svenskklingande namnet till trots växte Eric Johansson upp med tyska fosterföräldrar och hans modersmål blev således tyska. Dresden var vid 1900-talets början en blomstrande europeisk kulturstad som besöktes av flera av modernismens storheter och huserade två av Tysklands mest framstående gallerier. Det var även i Dresden som den tyska expressionismen bildades genom ”Die Brücke”, av den första generationens expressionister Erich Heckel, Emil Nolde, Karl Schmidt-Rottluff och Ernst Ludwig Kirschner. Efter nazisternas övertag år 1933 utvecklades även staden till att bli ett av de starkaste fästena för rörelsen, något som Eric Johansson tidigt tog avstånd ifrån genom sitt medlemskap i det kommunistiska partiet. Som gift med en kvinna av judisk börd och med egna revolutionära intressen fångade Eric Johansson snart nazisternas intresse, men lyckades genom sitt svenska medborgarskap till en början få ett visst skydd. En skämtsam kommentar om Hermann Göring under ett restaurangbesök resulterade ändå i ett fyra månader långt fängelsestraff – och när han slutligen blev frisläppt lyckades han fly det krigshärjade Tyskland via Tjeckoslovakien och Polen till Sverige där han tillbringade återstoden av sitt liv.

En av de konstnärer som flitigt besökte Dresden innan krigsutbrottet var Oskar Kokoschka, vars målningar skulle komma att hänga jämte Eric Johanssons vid den av nazisterna arrangerade utställningen ”Entartete Kunst” under mitten av 1930-talet. I samma sal rymdes även verk av mästare såsom Schwitters, Dix, Grosz, Kandinsky och Mondrian och Eric Johansson blev därmed som enda svensk klassad av nazisterna som en ”urartad konstnär”. En stor del av Eric Johanssons konstverk är spårlöst försvunna – sannolikt brända på Berlinbrandkårens gård i mars 1939 tillsammans med 1003 oljemålningar och 3825 akvareller, teckningar och grafiska blad av konstnärer vars verksamhet förbjöds av nazisterna. De verk som nu bjuds ut till försäljning lyckades räddas undan ett sönderbombat Dresden och erbjuder nu en unik möjlighet att förvärva målningar, akvareller, teckningar och grafiska verk av en av expressionismens mest fascinerande frontfigurer.


Se Claes Moser berätta om Eric Johansson i samband med utställningen Drömrummet på Liljevalchs konsthall.

Ur de verk som presenteras i katalogen bör särskilt nämnas ”Soldyrkan” (kat. nr. 2040), en akvarell med tydlig inspiration från Wassily Kandinskys tidiga verk och utförd under 1910-talet i Dresden. Under samma period återfinns även ett flertal intressanta självporträtt, varav akvarellen ”Självporträtt med pipa” (kat. nr. 2012) daterad 1918 och kritteckningen ”Kubistiskt självporträtt” (kat. nr. 2001) tydligt visar Eric Johanssons mångsidighet och skicklighet som konstnär. Expressionismen kommer till fullt uttryck i kat. nr. 2020, en duk som målats på två sidor och dels visar uppgivenheten och frustrationen under det rådande kriget i ”Selbstmorderin”, och dels ett djärvt kvinnoporträtt i starkt kontrasterande färger.


Konstverken visas under perioden 1 – 5 mars 2018 på vårt kontor i Stockholm på Nybrogatan 20.
Auktion äger rum måndag 5 mars kl. 18 på vårt huvudkontor i Uppsala.

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Våra köpstarka kunder söker