Logga in

I fokus: Våren, rölakan och blått glas


Vår intendent Karl-Magnus Törnros lyfter här fram några föremål ur vår Kvalitetsauktion 17 – 18 januari som skapar vårkänslor.


I ett mulet januari är vi nog många som ser fram emot den tidiga vårens första tecken. För mig är det de dagar i sena februari och tidiga mars när den blå timmen gör sig allt mer påmind och en känsla av tillförsikt inför den stundande våren infaller sig. Det nordiska blå ljuset återfinns också rikt i konsten och för att illustrera detta har jag valt ut tre objekt från den aktuella auktionen.

Mitt första val är en målning av finlandssvenske Bertel Bertel-Nordström. Nordström föddes i Helsingfors 1884 och var verksam i Stockholm från 1913. Som konstnär var han autodidakt men genomförd ett stort antal studieresor till bland annat Köpenhamn, Paris, Dresden och Florens.

Auktionens målning i blått blickar ut över Skeppsholmen och Blaiseholmen från Skeppsbron med Strandvägen i bakgrunden. Utförd år 1918 är den en tidig representant bland hans många Stockholmsbilder samt en i sammanhanget väldigt prisvärd expressionistisk bild från 10-talet.

Temats andra representant är en färgstark rölakansmatta komponerad av Berit Koenig Woelfer (1925-2001) och utförd av Svensk Hemslöjd. Koenig Woelfer var utbildad vid Konstfack och kom senare att arbeta för Elsa Gullberg och som i det här fallet för Svensk Hemslöjd. Hon inledde senare även ett samarbete med Kasthall. Det nordiska textilarvet är rikt och Berit Koenig Woelfer är en av dess många framstående kvinnliga formgivare.

Från koboltgruvan i Modum i Norge kommer färgen till det blå glaset som tillverkades i rik upplaga under det sena 1700-talet och tidiga 1800-talet. Det Kongelige Modumske Blaafarveværk grundades 1776 efter flera års prospektering och kom att bli en norsk framgångssaga. Under 1800-talets första hälft var man världsledande i att bryta kobolt och försåg en stor del av den globala marknaden med det eftertraktade blå färgpigmentet smalts. Rejäl konkurrens fick man först under 1840-talet då det syntetiska färgämnet ultramarin uppfanns och började tillverkas.

Tillverkningen av blått glas skedde till stor del i Norge vid glasbruk som exempelvis Gjøvik men en viss omdebatterad tillverkning skedde även vid Göteborgs glasbruk beläget i Majorna med verksamhet mellan 1761-1808 där bland annat den nu aktuella potpurriurnan med lock finns belagd.

Text av: Karl-Magnus Törnros, intendent för klassiska möbler, konsthantverk och silver.


Frågor om auktionen? Varmt välkommen att kontakta Karl-Magnus Törnros på tornros@uppsalaauktion.se

Kvalitetsauktion 17 – 18 januari 2023

Våra köpstarka kunder söker