Logga in

Carl Kylberg – ”Morgon vid havet (Soluppgång)”


Klubbades för 1.650.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13-15 juni 2018


200. Carl Kylberg (1878‑1952). ”Morgon vid havet (Soluppgång)”. Monogramsignerad CK. Olja på duk, 103 x 90 cm.

Utförd år 1933.
Originalram utförd av konstnärens hustru Ruth Kylberg.

Proveniens:
Direktör P. T. Nielsen, Klampenborg.
Svensk privatsamling.

Utställd:
Palais des Expositions, Bryssel, ”Exposition universelle et Internationale  Bruxelles de 1935”, 27 april-25 november 1935, kat. nr. 1586.
Den frie udstilling, Köpenhamn, ”Carl Kylberg. Maleri-udstilling”, 17 januari – 3 februari 1936, kat. nr. 88.
Göteborgs konsthall, ”Carl Kylberg”, 11 februari-8 mars 1936, kat. nr. 93.
Statens Museum for Kunst, Köpenhamn, 1941, kat. nr. 143.

Litteratur:
Brita Knyphausen, Carl Kylberg – färg och idé, 1965, upptagen i verkförteckningen nr. 152, s. 251.


FOKUS

Med sitt glödande måleri och färgstarka avbildningar anses Carl Kylberg tillhöra en av de främsta bland det tidiga 1900-talets svenska konstnärer. Framförallt utförde han sina verk i olja och förutom eventuella skisser arbetade han sällan med andra tekniker. Som närmast autodidakt och med endast sporadiska konststudier bakom sig fick Kylberg kämpa för att nå framgång. Hans debut i konstvärlden och genombrott som målare kom först år 1919, då han tillsammans med bland andra Axel Fridell och Gösta Adrian-Nilsson fick tillfälle att ställa ut fjorton av sina verk på Liljevalchs i Stockholm. Bland de kubistiska och expressiva målningarna ansåg Kylberg själv att hans samling tedde sig en aning modest, men tvärtemot sina egna farhågor kom han att hyllas av kritikerna för sin fingertoppskänsla gällande ljus och färgsättning. Kylbergs målningar återges alltid med stor intensitet och mustiga toner, och flera kritiker har ofta liknat det gula och röda i hans målningar vid flammande eld just med anledning av den framträdande tonen som dominerar i flera av hans verk.

De efterföljande åren var en intensiv tid kantad av utställningar båda hemma i Sverige och internationellt för Kylberg, något som innebar en stor lättnad för konstnären som under flera år hade haft det mycket ansträngt ekonomiskt. På Biennalen i Venedig och i Paris representerade han Sverige med ett flertal kritikerrosade dukar under framförallt 1930- och 40-talen, men för många ansågs hans verk provocera alltför mycket. Den svenska regeringen förbjöd till och med vid ett tillfälle Nationalmuseum i Stockholm att förvärva ett av hans mest kända verk, ”Uppbrottet”, då det ansågs vara alltför provokativt. Målningen skänktes senare som en gåva till ovan nämnda museum av dramatenskådespelerskan Tora Teje, en gåva som museet då gladeligen accepterade med lagen på sin sida.

Ett av de mest slående verken ur konstnärens produktion är auktionens fängslande målning ”Morgon vid havet (Soluppgång)”, utförd år 1933. Kylbergs målningar från 1930-talet anses vara hans främsta och mest fulländade, utförda under konstnärens kanske lyckligaste och mest intensiva period till följd av en rad framgångsrika utställningar och ett definitivt genombrott på den svenska konstscenen. Motiven som närmast gränsar till abstraktion och de fria penseldragen var före sin tid och gav upphov till stor uppmärksamhet när de visades upp för allmänheten. Stärkt av de goda recensionerna och uppskattningen från publiken arbetade Kylberg outtröttligt och fullbordade under åren som följde flertalet koloristiska mästerverk.  Konstnären Henri Héraut skrev i Konstrevy år 1936: ”Han trollar med materien och framdrager på ett subtilt sätt de inneboende realiteterna. Men att måla utan hjälp av synliga och påtagliga massor, att avstå från föremålens runda form, att avstå från effekten av skugga som omger volymerna, att kategoriskt förneka det klaraste (eller det dunklaste) av vad man lär i alla officiella konstakademier i hela världen – vilket mod. ”

Det intensiva måleriet som möter betraktaren ger ett lysande exempel på Kylbergs förmåga att lyfta fram och förstärka naturens egna färger. Den varma paletten målas med svepande penseldrag och konturerna är enligt Kylbergs kännetecken suddiga, men de samspelar snarare än flyter samman. Färgernas glöd är utan tvekan ett viktigt element i Kylbergs måleri och han ansåg själv att en känsla för färg var förutsättningen för allt verkligt måleri. Flera av hans målningar speglar landsbygden i Sverige men även i Danmark där han och hustrun Ruth spenderade flera somrar tillsammans. Naturen och landskapet har ofta fått utgöra motiv i konstnärens bildvärld och i auktionens målning skildras ett kustlandskap badande i ett intensivt sken från solens glödande strålar. Natten övergår i dag och Kylberg har med en enastående förmåga fångat den stilla morgonens ljuvliga stund. Sanden tycks närmast brinna i det orangeröda skenet och havet och solen speglar varandra i blått. Kylberg beskrev själv betydelsen av naturen för sitt konstnärskap med orden: ”Naturen är det primära som symbol. Naturen själv är på sätt och vis en formgivning av alla våra realiteter och dem måste vi upptäcka”.


Tillbaka till katalogen

Mer information