Logga in
Françoise Hardy, med två stycken Alhambra collier, 1973.
Foto: Catherine Rotulo. Courtesy of Catherine Rotulo och Van Cleef & Arpels Archive.
Françoise Hardy, med två stycken Alhambra collier, 1973. Foto: Catherine Rotulo. Courtesy of Catherine Rotulo och Van Cleef & Arpels Archive.

Van Cleef & Arpels ”Vintage Alhambra”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 16 juni 2023


Nr 120 Van Cleef & Arpels ”Vintage Alhambra”. Collier. 18K vitguld med blå kalcedon. Signerad VCA. Paris. Bestående av 20 stycken fyrklöver infattade med blå kalcedon. L ca 86 cm. Vikt ca 48 gram.

UTROP

60.000 – 80.000 SEK
€ 5.300 – 7.000


Fokus

Van Cleef & Arpels 

Historien bakom det lyckosamma Alhambra 

Van Cleef & Arpels är ett av världens mest anrika smyckeshus. Det grundades 1895 i Paris av det gifta paret Estelle Arpels och Alfred Van Cleef, en minst sagt lyckosam matchning. Parets kreativa ådror och gemensamma passion för ädelstenar resulterade i att Van Cleef & Arpels innovativa smycken av högsta kvalitét blev mycket eftertraktade världen över. En röd tråd genom hela företagets design och själ är symboliken kring lycka. Redan i skisser från tidigt 1900-tal kan man hitta den lyckosamma växten som motiv i broscher. Efter andra världskriget hade världen radikalt förändrats, inte minst för en ny generation kvinnor. VCA förstod att den nya tidens förändringar krävde nya innovativa och lättanvända smycken. Jaques Arpels, systersonen till Estelle Arpels tog över företaget. Hans tro på tur och lycka genomsyrade även den nya tidens Van Cleef & Arpels, och han plockade ofta fyrklöver som växte i hans trädgård och gav till hans anställda som en symbol för tur och lycka. Han lär ha sagt ”To be lucky, you have to believe in luck.”

1968 lanserade företaget kollektionen som kom att bli den mest lyckosamma, ”Alhambra”. De första collierna bestod av en lång kedja med 20 stycken plaketter i form av fyrklöver. Vart inspirationen kom ifrån är än idag inte klar. Kollektionen sägs ha inspirerats av Alhambra-palatset i Granada, där innertaken är dekorerade med det moriska mönstret av så kallade quatre-feuil eller stiliserade fyrklöver. Det finns även teorier om att det var Jaques Arpels som kom på idén om den enkla men symboliska fyrklövern. Vid lanseringen blev kollektionen en given succé. Det nästan talismanska halsbandet blev en symbol för tur och lycka, precis som Van Cleef & Arpels historia. Ikoner som Grace Kelly, Elizabeth Taylor, Romy Schneider och Françoise Hardy var bara några som bar smycken ur kollektionen ”Alhambra”, gärna i olika storlekar och färger. 

Under årens lopp har Van Cleef & Arpels lanserat olika versioner av den ikoniska kollektionen. Idag finns ”Alhambra” i olika versioner, bland annat ”Magic Alhambra”, ”Sweet Alhambra”, ”Pure Alhambra” och ”Lucky Alhambra”. Auktionens collier (kat. nr 120) är modellen ”Vintage Alhambra”. Den är trogen originalversionen från 1968 med 20 stycken fyrklöver med granulerad guldkant. Ett ikoniskt smycke som ger bäraren tur genom livets alla dagar. 


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Charlotte Elmér

Intendent

Smycken, Gemmolog, FGA
Tel: 0720-76 20 30
elmer@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information