Logga in

Olle Bonniér (1925‑2016)

”Boogie-Woogie”


Klubbad för 280.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 16-18 juni 2020


Nr. 731 Olle Bonniér (1925‑2016)”Boogie-Woogie”. Monogramsignerad O.B. Olja på duk, 116 x 116 cm (romb).

Utförd år 1952.
Med dedikation på spännram: ”Till min älskade hustru Sara från Olle”.
Olle Bonniér var under åren 1953–1969 gift med Sara Bonniér.

UTROP

200.000 – 300.000 SEK
€ 19.000 – 28.000

PROVENIENS

I gåva från konstnären till dennes hustru Sara Bonniér.
Bukowskis Auktioner, Stockholm, 28 november 1989, kat. nr. 20.
Svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Beijer Auktioner, Stockholm, 22 maj 1991, kat. nr. 321.
Svensk privatsamling.


Fokus

Olle Bonniérs “Boogie-Woogie” – ett spännande möte mellan färg och form

”Det som sedan formade mig var av dubbel karaktär. Det var dels lekfullheten och dels viljan till en klarare komposition. Lekfullheten, hur skall jag beskriva den? Det kanske går lättast genom att återgå till ett barndomsminne: En lagårdsvägg i violett dunkel med en springa där solens ljus dansar igenom. Gula former som virvlar framför väggen för att plötsligt dra sig tillbaka genom springan och åter bara vara solen där bakom, utanför. En lek med ljuset som för alltid gripit mig med sin magi.” Olle Bonniér berättar i inledningen till avsnittet om 1950 års tema i Marika Bonniér Hansens bok ”En liten biografi om Olle Bonniér”.

Olle Bonniér är tveklöst en av Sveriges främsta företrädare för konkretismen. Som närmast autodidakt kunde han förhålla sig ytterst lite till samtidens konventionella strömningar och framstod tidigt som en fri själ formad av den inre kreativiteten. Efter en tids studier för Isaac Grünewald for Bonniér på flera studieresor runt om i Europa. Trots ett ständigt experimenterade med olika tillvägagångssätt inom sitt konstnärskap bröt han tidigt med den internationella konkretismens begränsningar. Under slutet av 1940-talet kom hans stora genombrott med utställningen “Ung konst” arrangerad av Galleri Färg och Form i Stockholm, där unga radikala konstnärer förenades i en sammanslutning som kom att kallas “1947 års män”.

Under 1950-talet övergick Olle Bonniér till ett mer poetiserande måleri och skapade bilder som associerar till ljud och ljus. Inspiration till kompositionerna hämtades ofta från egna upplevelser, erfarenheter och det rådande samhällsklimatet. I Marika Bonniér Hansens bok berättar konstnären själv: ”Vad som betydde mycket för mig senare, var en resa i Spanien och Marocko 1949-50. Under tågresan gjorde vi uppehåll vid industristaden Hamburg. Från tågperrongen mötte jag en fasansfull syn – en söderbombad stad totalt i ruiner. Hamburg, det dödgrå, blodsprängda Spanien och det livfulla färgmättade Marocko smälte ihop för mig till den serie målningar som jag kallade 1950 års tema.”

Olle Bonniérs konst fick under många år stå tillbaka för samtida konstnärskollegor men under senare år hans konst väckt stor uppmärksamhet igen. Han hyllas för linjernas samspel och de spännande mötena mellan renodlade färger. I auktionens enastående komposition ”Boogie Woogie” från 1952 möter vi ett collage av geometriska former och färger som kontrasterar. Det mörka i bildens mitt, uppbyggt av grått, svart och det mörkaste blå väcks till liv av de färgstarka hörnen i rött, gult och grönt. Ytan som i Bonniérs senare målningar täcktes av sand och grus väcks till liv genom små prickar i färgen, här möter vi brytpunkten i konstnärens måleri som skulle komma att definiera detta decennium som hans kanske mest framstående.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information