Logga in

Olle Baertling (1911‑1981)

”ogu”


Klubbades för 1.650.000 kr vid vår Internationella Kvalitetsauktion 10-13 december 2019


Nr. 557 Olle Baertling (1911‑1981). ”OGU”. Signerad och daterad Bærtling 1960 a tergo samt daterad på spännramen. Olja på duk, 180 x 92 cm.

UTROP

1.400.000 – 1.800.000 SEK
€ 130.000 – 167.000

PROVENIENS

Lorenzelli Arte, Milano, nr. 0I0566.
Galleria Lorenzelli, Milano.
Galleri Konstruktiv Tendens, Stockholm.
Svensk privatsamling, förvärvad från ovanstående år 1986.


Fokus

Olle Bærtlings ”OGU” – ett briljerande uttryck för svensk konkretism

Konkretisten Olle Bærtling är en pionjär inom den svenska samtidskonsten och blev under sin livstid erkänd långt utanför Sveriges gränser. Med sjutton separatutställningar i USA och deltagande vid San Paolobiennalen 1959 anses Bærtling vara en av de främsta efterkrigskonstnärerna i Sverige och en förgrundsgestalt inom den icke föreställande konsten. Bærtling debuterade sent i livet och länge fanns det ett kraftigt motstånd mot hans konst. Trots den ofta hårda kritiken gick han under hela sitt konstnärskap sin egen väg och kom att driva den konkreta nonfigurativa konsten till sitt yttersta. Trots publikens periodvisa oförståelse inför hans konst representerar han idag ett unikt konstnärskap och hans verk är starkt efterfrågade av både svenska och internationella konstsamlare.

Auktionens monumentala målning ”OGU” tillkom under en period då Bærtling utförde några av sina i särklass främsta verk. Ofta målade i väldigt format och med sin karaktäristiska artificiella palett utgör de enastående exempel på Bærtlings mästerliga känsla för linje, färg och form. I ”OGU” samspelar de kontrasterande färgfälten med varandra och framkallar en omedelbar sprakande symfoni i orange, rött, svart, lila och grönt. Det finns en påtaglig och noga avvägd balans i kompositionen där avgränsningarna inte faller i storleksordning utan har komponerats asymmetriskt utifrån det mest framträdande fältet i svart. Målningen utfördes 1960 under en period när Olle Bærtling började synas på allvar i en rad betydande utställningar världen över. ”OGU” har tidigare visats på framstående gallerier i både Milano och Sverige. Målningen förvärvades av nuvarande ägare på Galleri Konstruktiv Tendens på Nybrogatan, ett av Stockholms mer betydelsefulla gallerier under 1900-talet och har aldrig tidigare bjudits ut till försäljning på auktionsmarknaden. Nu erbjuds en möjlighet att förvärva en av Olle Bærtlings monumentala verk i privat ägo.

Olle Bærtlings konstnärliga karriär kan ses som en process där han steg för steg utvecklade sin nonfiguration och till slut nådde sitt karaktäristiska och fulländade formspråk. Efter andra världskrigets slut reste Bærtling till Paris och inspirerades av konstnärer som Victor Vasarely, Fernand Léger och André Lhote – konstnärskap som kännetecknades av en omisskännlig känsla för färg och form. Själv rörde sig Bærtlings tidiga figurativa expressionism allt mer mot det nonfigurativa. Under det tidiga 1950-talet tog Olle Bærtling allt längre ledigheter från sitt bankarbete på Skandinaviska Banken och fokuserade allt mer på sin karriär som konstnär. I sitt sökande efter ”formen” fann han de parisiska avantgarde-gallerierna och blev bekant med konstnären Auguste Herbin, vars konstruktiva ideal blev avgörande för hans fortsatta utveckling. Herbin presenterade Bærtling för konstnärerna i sammanslutningen Réalités Nouvelles, en konstnärsgrupp som den framsynta galleristen Denise René främst intresserade sig av. Denise René var en mycket framstående gallerist i Paris och särskilt betydelsefull för det nonfigurativa måleriets genombrott under 1950-talet. Genom Herbin introducerades Olle Bærtling till René och genom hennes goda sinne för affärsverksamhet nådde Bærtling stor framgång under seklets mitt.

Under 1950-talet målade Olle Bærtling helt nonfigurativt och han började på sitt eget vis ”konstruera” målningar. Det finns ingen kalkylerande matematik i målningarna, Bærtling gör själv avvägningar mellan fälten för att nå den komposition som känns rätt. Från geometriska grundelement bygger han upp en ny bildvärld av måttförhållanden, proportioner och syntetiska färgklanger. Under mitten av 1950-talet händer något i Bærtlings måleri, de tidiga regelbundna fyrkanterna blir till trianglar som spränger ramarna och tar sig utanför duken, öppna vinklar som fortsätter ut i oändligheten – ”den öppna formen” föds. I begreppet ”den öppna formen” strävade Bærtling efter att avbilda rymd och rörelse genom sina geometriska former som fortsätter utanför bildens yta. Bærtlings karaktäristiska, starka färgpalett var noga utvald och han ville inte att den på något sätt skulle associeras med naturens färger. Han skapade till och med en egen nyans, en turkosvit färg som idag kallas för Bærtling-vitt.

Färglagren strök han på i omgångar för att täcka spåren av penseldragen. I Prolog ur ett manifest till öppen form skriver han själv ”Att använda nya material innebär ingen förnyelse. Det är uttrycket, det konstnärliga språket som skall förnyas. Materialet är endast ett medel, det får överhuvudtaget ej taga någon plats i konstverket”. De kraftiga färgfälten ramas in av svarta konturer i branta diagonaler. Enligt Olle Bærtling var den svarta färgen magisk, både lätt, glad och vacker. De svarta linjerna som är svagt bågformade, så kallade sabellinjer, målade Bærtling allra sist


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Fredrik Fellbom

Intendent

Skulptur och grafik
Tel: 0707-51 81 31
fellbom@uppsalaauktion.se

Mer information