Logga in

Helene Schjerfbeck

”Kvinna med blekröd mun” / Woman with pale red mouth


Klubbades för 660.000 kr vid Uppsala Auktionskammare Internationella Kvalitetsauktion 5-9 december 2017.


1113. Helene Schjerfbeck (Finland 1862‑1946). ”Kvinna med blekröd mun” / Woman with pale red mouth.
Signed with monogram HS. Mixed media, 38.5 x 29 cm.


Helene Schjerfbeck (1862-1946) hade äntligen efter två år i Ekenäs hittat modeller och kunde fortsätta sin inslagna bana: att leta efter och måla ett ansiktes inre gestalt. Den lilla staden på den sydvästliga kusten i södra Finland, hade blivit hennes egna hem, ett hem vid havskusten och utan en kontrollerande moder. Det hade hon alltid längtat efter, alltsedan hon i ungdomlig glädje hade besökt gammelfastrarna. De berättade om hur hennes farfars far i början av 1800-talet, hade slagit sig ner i staden och blivit ortens distriktsläkare. Nu hade hon ordnat en egen bostad med adress på Perspektivet 2 och hade för första gången i sitt liv ett eget ateljérum. Sommaren 1928 fyllde hon 66 år.

Det ungdomliga ansiktet i akvarellen av Kvinna med blekröd mun har samma modell som oljemålningen Ungdom från 1928, vilken är omnämnd för första gången i H. Ahtelas katalog från 1953 nummer 665. Akvarellen är emellertid ett självständigt verk och hittills inte tidigare känt. Vi vet inte vem modellen var. Den ljushyllta flickan är lätt sommarklädd i blus utan ärmar med en drömsk inåtvänd blick. Man kan ana ett försiktigt leende på de lätt rödrosa läpparna. Denna sommar i kuststaden Ekenäs målade Schjerfbeck en rad av flickor, ofta i bröstformat. Hon prövade både ljusa och mörka flickor och bakgrunder. Hon använde kusinbarnet Dora Estlander som modell i flera varierande målningar, när hon hälsade på. Smedens dotter, Lilla Marita och Flickan från skären hade andra, men lokala modeller. Hon sökte modellens inre väsen, det bortom den ytliga fasaden, därför blir inte målningarna heller porträttlika. Det är även anledningen till att modellerna sällan eller aldrig fick se den färdiga målningen. De skulle slippa att bli besvikna av Schjerfbecks interpretation av dem.

Tekniken med fokus på ansikten och långsträckta halsar tycks hon ha hämtat från sina studier av El Grecos måleri. Hon beundrade honom sedan ungdomstidens museistudier och ägde flera böcker med hans målningar och svartvita bilder. Under åren 1928-1929 målade hon flera egna versioner av detaljer ur El Grecos myllrande människoansikten från framförallt Toledosviten. Böckernas bilder och de ljusa nordiska modellansiktena inspirerade henne till de svala egenartade tolkningarna och resultatens fascinerande uttryck. Ingen av målningarna lämnar betraktaren oberörd.

Akvarellen är uppklistrad på tunt grått papper. Schjerfbeck har bearbetat pappret, skrapat, tvättat, ändrat linjer och satt dit nya. Hon har flyttat sin monogramsignatur från området vid vänstra axeln, vilken man kan se tydliga spår av, till platsen i jämnhöjd modellens tinning. Det är en inte ovanlig åtgärd som Schjerfbeck gjorde för att skapa bättre balans i sina kompositioner.

Lena Holger
Författare och konsthistoriker


Tillbaka till katalogen

Mer information