När Haring utförde auktionens målning var det de igenkänningsbara figurerna tecknade med tjocka linjer och få detaljer som förutom Absolut Vodkaflaskan fick pryda bilden. Under 1980-talet fyllde Haring New Yorks tomma annonsplatser i tunnelbanor och billboardtavlor med sina färgstarka bilder, expressiva symboler för den fria konsten och ett öppet samhälle. Figurerna i tunnelbanorna skildrade New York-borna och inspirerades av människor han såg och mötte i sin omgivning, vid utförandet av auktionens målning för Absolut Vodka var det just dessa figurer som blev centrala. Tillsammans bildar de en folkmassa som tycks lyfta upp flaskan mot skyn och som med uppsträckta armar hejar fram den. Det riktigt lyser om flaskan och Haring har framhävt detta genom sina välkända strålar – uppmärksammade även i New Yorks tunnelbana när han ritade dit dem på flygande tefat ovanpå en reklambild för Johnny Walker Whiskey. Keith Haring var en mästare på att genom enkla formspråk skapa ett osedvanligt uttryck och känsla, betraktaren kan nästan höra hurraropen och se hopen av människor dansa uppjagat kring flaskan. Det för tankarna till ett pulserande nattklubbsgolv dränkt i strålkastarljus. Det är en chockerande färgexplosion som riktigt lyser av Harings kännetecknande toner av flammande rött och gult, med den välkända logotypen Absolut Vodka i kontrasterande blått. Verket har även överförts till litografi.

Det var i graffitikonsten som Haring fann sin kännetecknande stil och började experimentera med linjens kraft och förenklade figurativa former, framhävda av en vibrerande färgsättning och tjocka markerade penseldrag. Keith Harings verk markerar en omisskännlig brytpunkt på den internationella konstscenen och banade väg för den urbana konstens förflyttning in i etablerade konstgallerier såväl som på den kommersiella marknaden. Uppsala Auktionskammare är mycket glada över att nu kunna erbjuda ett stycke svensk och amerikansk konsthistoria utfört av en av 1900-talets mest uppmärksammade och och banbrytande konstnärer.


ABSOLUT ART COLLECTION

– Ett resultat av världsomfattande samarbeten


Spritmuseum beläget i Galärskjulen på Djurgården i Stockholm arrangerade år 2001 en uppmärksammad utställning med Keith Haring, ”Powerful Babies – The Impact of Keith Haring on Artists Today”. De konstverk av samtida och efterkommande konstnärer som ställdes ut visades jämsides Keith Harings fyra monumentala dukar med Absolut Vodkaflaskan som motiv, tillkomna inför Absolut Vodkas lansering på den amerikanska marknaden under 1980-talet. Idag ägs två av dessa ikoniska målningar av svenska Spritmuseum och ingår i Absolut Art Collection tillsammans med omkring 850 konstverk, samtliga beställda av The Absolut Company mellan 1986 och 2004. Dessa verk är idag historiska vittnen om några av 1900-talets mest lyckosamma reklamkampanjer.

Samlingen innehåller även The Absolut Companys första beställning, Andy Warhols numera ikoniska målning ”Absolut Warhol” som utfördes 1986 och efterföljdes av en rad initiativ av internationella och svenska konstnärer. Historien om hur samarbetet med Andy Warhol inleddes går isär, en version menar att Warhol självmant föreslog idén till Carillons VD Michel Roux vid en middag med orden ”I love the bottle. I want to do something with it.” Ytterligare en variant berättar att svenska entreprenören Titti Wachtmeister som var verksam i New York under denna tid föreslog idén om ett konstverk med Absolut Vodkaflaskan för Andy Warhol. Oavsett uttryckte han tydligt sin glädje över samarbetet och rekommenderade sedan som bekant både Keith Haring och Kenny Scharf för The Absolute Companys framtida kampanjer. Senare samarbeten har involverat svenska och internationella konstnärer och designers såsom Helmut Newton, Dakota Jackson, Ed Ruscha, Annie Leibovitz, Dan Wolgers, Damien Hirst, Ola Billgren och David Shrigley, i skrivande stund aktuell med utställningen Exhibition of Giant Inflatable Swan-things på just Spritmuseum. Tillsammans ger de konstverk som ingår i Absolut Art Collection en inblick i de trender, politiska svängningar och känslouttryck som präglade 1900-talets omvälvande sista decennium och början på 2000-talet.

Svenska staten sålde år 2008 Vin & Sprit AB där även Absolut Vodka ingick till franska Pernod Ricard. I samband med försäljningen av Vin & Sprit lämnades en motion in till riksdagen med förslaget att den omfattande konstsamlingen skulle förbli i statlig ägo och lämnas över till ”lämpligt statligt museum innan någon försäljning av bolaget aktualiseras”. Absolut Art Collection ansågs vara av ett osedvanligt kulturhistoriskt värde för Sverige och överlämnades efter ett riksdagsbeslut till Spritmuseum, idag en egen stiftelse men först etablerad som ett företagsmuseum för Vin & Sprit AB. Samlingen fick därmed stanna i Sverige och utgör idag en av de mest betydande inom svensk och internationell samtidskonst, grafik, fotografi, skulptur, möbler, mode och konsthantverk. Gemensamt för alla verk är att de varit underlag för världsomspännande reklamkampanjer för Absolut Vodka. Samlingen aktualiseras ständigt genom Spritmuseums årliga separat- och grupputställningar.


Verket såldes för 5,4 miljoner kronor vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 4-7 december 2018

Tillbaka till objektet