Logga in

John Bauer (1882‑1918)

”Tvärare och vresigare till humöret blev han, allt som tiden led”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021


Nr. 106 John Bauer (1882‑1918). ”Tvärare och vresigare till humöret blev han, allt som tiden led” eller ”Gubben är arg”. Signerad John Bauer. Akvarell, gouache och tusch på papper, 26,5 x 30 cm.

Illustration till Elsa Beskows saga ”När trollmor skötte kungens storbyk” ur ”Bland Tomtar och Troll” från 1914.

Med påskrift på bakstycke: ”John Bauer G Linné 78 Stockholm ’Gubben är arg’ […] Freys ex. Stockholm”. Samt etikett med vers: ”Tvärare och vresigare till humöret blev han, allt som tiden led (sida) VII”. Bär även nummer ”135” i cirkel och en etikett ”The Minneapolis Institute of art”.

Jämför med den något förenklade varianten med samma motiv i Jönköpings Läns museums samling inv. nr. JLM 19.365, 33 x 31 cm.

UTROP

800.000 – 1.000.000 SEK
€ 80.000 – 100.000

PROVENIENS

Konstnärens bror Hjalmar Bauer (1874‑1949), Jönköping.
Civilingenjör Lars Matton (1898‑2001), Gävle.
Därefter genom gåva till hans dotter, nuvarande ägares mor.

UTSTÄLLD

Brooklyn Art Museum, New York & Pennsylvania Academy of Fine Arts, Philadelphia, ”The Swedish Exhibition”, 1916, kat. nr. 6.
Konstakademien, Stockholm, ”John Bauer – Minnesutställning”, 1934, kat. nr. 247, 248 eller 249 (tillhörande Herr Hjalmar Bauer, Jönköping).

LITTERATUR

Cyrus Granér (Red.), Bland Tomtar och Troll, 1914, avbildad s. 43.
Christian Brinton, The Swedish Art Exhibition, official catalogue, 1916, s. 27, kat. nr. 6.
John Bauer – Trettio bilder i mezzotypi till ett urval sagor i Bland Tomtar och Troll åren 1907‑1915, 1918, avbildad på plansch till sagan “När trollmor skötte kungens storbyk”.
Gunnar Lindqvist, John Bauer, 1979, jämför med bild s. 60.
Per Bjurström et al., Bauer – en konstnär och hans sagovärld, utställningskatalog, 1981, jämför med bild s. 31.
Per Bjurström et al., John Bauer – en konstnär och hans sagovärld, 1982, jämför med bild s. 58 och 156.
Elsa Olenius, John Bauers sagovärld, 1993, jämför med bild s. 13.
Carina Rech och Karin Sidén, Trollbunden – John Bauer och den magiska naturen, 2020, jämför med bild s. 128.


Fokus

Trollfar ur John Bauers underbara sagovärld

“Det började bli otrevligt för trollen i Storskogen. Människorna blevo allt mer påträngande. I trollfars ungdom hade där inte funnits en människoboning på sju mils omkrets, men nu timrades den ena stugan efter den andra i utkanten av skogen, och den ena nybyggaren efter den andra började fälla skog och röja mark. Allt djärvare blevo de, och allt närmre kommo de trollens område. Det kunde reta gallfeber på ett hederligt troll att höra det där huggandet och att känna lukten av röken från milorna eller oset av stekt fläsk och kaffe från de små stugorna. […]”

Så inleds Elsa Beskows saga ”När trollmor skötte kungens storbyk” publicerad 1914. I sagan får vi följa trollens allt mer ansträngda tillvaro i skogen när människans exploatering av densamma gör sig allt mer påmind.

“Till slut var bara trollfar i Storberget kvar med sin gumma och pojke, men han hade slagit sig i backen på, att han skulle stanna. Skulle han inte bli kvar i sitt eget berg, där hans familj nu bott i tre tusen år! Han blev så arg, att det sprakade om honom, när gumman talade om att flytta. Tvärare och vresigare till humöret blev han, allt som tiden led, och till slut ville han inte mer gå ut ur berget, utan gumman och pojken fingo skaffa mat så gott de kunde. […]”

När trollfar plötsligt dör till följd av människornas sprängningar i Storberget beslutar trollmor sig för att hon och sonen skall klä ut sig till människor och bosätter sig i ett ödetorp. De anpassar sig till människorna och lever på att tvätta deras kläder. Men när trollmor får tvätta åt kungen och ser lillprinsessans broderade linnen kan hon inte låta bli att stoppa undan dessa till sig själv. Allt går bra så länge som trollsonen kommer ihåg att läsa trollformeln medan tvätten räknas. Men kungens barnflicka får skulden och jagas från slottet och hamnar hos trollfolket i skogen…

”The Swedish Exhibition”, 1916 i Brooklyn Art Museum.
”The Swedish Exhibition”, 1916 i Brooklyn Art Museum.

Till denna sagas utgivning i sagosamlingen “Bland Tomtar och Troll” 1914 utförde John Bauer ett antal illustrationer. I föreliggande auktion återfinns det ikoniska motivet med trollfar, tvär och vresig ståendes med händerna i fickorna utanför porten till Storberget. Redan 1916 visas målningen för amerikansk publik på Brooklyn Art Museum i New York och på Pennsylvania Academy of Fine Arts i Philadelphia i den synnerligen betydelsefulla utställningen ”The Swedish Exhibition”.

Det var som illustratör till ”Bland Tomtar och Troll”, vilken utkom första gången år 1907, som John Bauer fick sitt stora genombrott. Han utförde illustrationer till sagorna under åren 1907-1910 samt 1912-1915. Det var under denna period och de kommande åren som Bauer på allvar började utveckla sin egen stil, vilken känns igen i såväl ridderliga bildvärldar som mossiga stenar, skira prinsessor och klumpiga bergatroll. Med denna stil kom han att bli en av de mest erkända sagoillustratörerna under sin verksamhetstid. Vid sekelskiftet 1900 var litteratur och konst fortfarande något som nästan uteslutande riktade sig till över- och medelklassens barn, men under seklets första decennium kom detta att förändras. Ny modern teknik möjliggjorde tryck av både illustrationer och texter vilka i sin tur blev mer lättillgängliga även för de som växte upp i mindre bemedlade familjer. Den nationalromantiska vågen som sköljde över Sverige under denna tid fångades upp av samtidens konstnärer och John Bauers rika illustrationer fick snart gestalta både miljöer och karaktärer i berättelser av dåtidens främsta sagoförfattare.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information