Logga in

Fokus

På resa genom Olle Olssons Hagalund – hela världen i miniatyr

I auktionen ingår flera av Olle Olsson Hagalunds fantasifulla kompositioner. ”Den blå kåken”, ”Kafferepet i trädgården, Hagalund” och ”Gårdskarlen” ger en intim inblick i konstnärens älskade hemstad Hagalund, stadsdelen som kom att inspirera till otaliga kompositioner genom åren och gjorde Olle Olsson erkänd som en av våra främsta naivister. Ett flertal spännande porträtt bjuds också ut till försäljning. Olle Olsson Hagalunds stora genombrott innefattas av åren 1937-1942, då hyllade utställningar presenterades på både Konstakademien och Galleri Färg och Form i Stockholm. Hans verk är idag mycket efterfrågade på auktionsmarknaden och hyllas för sin stora charm och folklighet.

Det idylliska och sprudlande livet i stadsdelen Hagalund har av ingen annan konstnär skildrats i den utsträckning som av Olle Olsson Hagalund. Närheten till Stockholms myllrande innerstad och brusande trafik fick Hagalund att likna en småstad, och för konstnären var det en plats som ständigt inspirerade. Det hus som Olle Olsson Hagalund bodde i byggdes av hans morfar Carl Jakob Brolin kring sekelskiftet och var ett färggrant hus som många andra i samma stadsdel mitt i Hagalund. För konstnären själv var Hagalund hela världen i miniatyr, en insikt som roade honom vid varje resa utomlands men även inom Sveriges gränser. Miljöerna och de människor som han och hustrun Maja mötte under sina färder påminde mycket om hans älskade hemstad och den värme som präglar hans porträttering av människor och platser vittnar om positiva och personliga intryck från världens alla hörn. Människor i vardagen, charmiga husfasader och butiker längs affärsstråken skildrades med stor omsorg. Husen i Hagalund var ofta byggda enligt den enskildes smak och färg, något som kom att sätta en särskild prägel på både stadsdelen och konstnärens målningar med motiv från denna. Den naivistiska stil som tydligt framträder i hans målningar lär konstnären själv ha kommenterat med orden; ”jag är naivist för att kunna behålla min barndoms syn på tingen”.

I målningarna från Hagalund som ingår i auktionen möter vi Olle Olssons närmaste omgivning. Varje årstid innebar nya möjligheter att måla eftersom stadsdelen ständigt förändrades. Under vintern sågs sällskap skynda hem i kylan och dra kälkar i snödrivorna, sommartid blommande fruktträden och Hagalund fylldes av lekande barn i ett skimmer av solglitter. De färgglada trähusen med glasverandor, spröjsade fönster och granna trädgårdar utanför knuten var typiskt för Hagalunds bostäder innan 1960-talets massiva rivningar. Stadsdelen var sedan länge känd som en av Stockholms fattigaste utkanter där levnadsstandarden sades vara låg, men Olle Olsson lyfter fram ett annat Hagalund, sitt eget Hagalund, där kärleken till detta myller av gator och spännande karaktärer fullkomligt triumferar. I ”Den blå kåken” som är utförd under 1960-talets slut syns skrikande fåglar flyga mot skyn. Rivningen av den idylliska stadsdelen som inleddes under samma period gjorde Olle Olsson förkrossad och i sina verk från denna tid anas en stor frustration över de politiska besluten. I ”Gårdskarlen” står trädgården i full blom och iförd keps och hängselbyxor rensar gårdskarlen i rabatterna. På andra sidan staketet står två figurer och småpratar lite, typiskt för den familjära stämningen som Olle Olsson förknippade med Hagalund. Det ljuvligt rosa huset med de snickrade räckena och tornet är en glädje i sig. I ”Kafferepet i trädgården, Hagalund” har ett sällskap just slagit sig ner för att avnjuta en kopp kaffe en blomstrande sommardag. En blomsterbukett står uppställd på bordet och de omges av färgglada trähus och en prunkande trädgård.

Olle Olsson Hagalund var en skicklig observatör som gärna framhävde intressanta personligheter och lustigheter, om än alltid med stor respekt och beundran för de människor han mötte och avbildade. Genom hela livet kom han att insiktsfullt studera individer – på gatan, restauranger, tunnelbanan och museer. De avspeglades sedan i hans hyllade målningar, liksom händelser och högtider som ofta fångades med träffsäker penselföring. Olle Olssons kvinnor utgör en helt egen genre inom hans måleri och i auktion återfinns flera porträtt. Likt Tizians renässanskvinnor med eldrött hår eller barockens yppiga former målar Olle Olsson Hagalund kvinnorna så som han själv uppfattar dem. ”Olles kvinnor kan verka opersonliga, passiva eller snarare oåtkomliga, just som mannekänger eller madonnor. De kan också verka för söta, men Olle har medvetet sötat dem. De är alltid fulla av ”koketteri och raffinement”, skriver Eric Wennerholm. Själv visste konstnären sällan hur målningen skulle te sig färdig; ”det kan vara något helt annat än det jag såg. Det blir så mycket av saga och dikt. Jag är väldigt road av att måla kvinnofigurer, dubbelt road när jag dessutom är road av kvinnan. Man ser en kvinna på gatan, på en restaurang. Plötsligt får man den där knäppen.”

Olle Olsson Hagalund förde en lång och trogen kamp mot de planerade rivningarna av Hagalund. Stadsdelen var sedan länge utdömd och istället fanns starka incitament för att riva den äldre bebyggelsen och istället uppföra moderna höghus. Trots höjda röster och starka protester genomdrevs slutligen rivningarna och stadsdelen jämnades med marken. Kvar idag finns ytterst få lämningar av det charmiga och pittoreska Hagalund, varav Olle Olsson Hagalunds hus är ett av dessa. För konstnären, som ägnat hela sitt liv åt att skildra sin älskade hemstad, innebar rivningen en stor personlig tragedi som han aldrig riktigt hämtade sig ifrån. Minnena från Hagalund lever vidare genom hans briljanta skildringar som redan under konstnärens livstid väckte stor beundran och värme.


Se auktionens alla konstverk av Olle Olsson Hagalund »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information