Logga in

Nils Dardel (1888‑1943)

”Återkomsten till ungdomens lekplatser”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 15 maj 2025


Nr 882 Nils Dardel (1888‑1943). ”Återkomsten till ungdomens lekplatser”. Signerad och daterad Nils de Dardel 1924. Olja på uppfodrad duk, 101 x 81,5 cm.

Utrop

1.500.000 – 2.000.000 SEK
€ 136.000 – 182.000

Proveniens

Regissör Hasse Ekmans (1915-2004) samling, Stockholm.
Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm, “Hasse Ekmans samling”, auktion nr 82, 1‑6 oktober 1964, kat. nr 5.
Svensk privatsamling.
Beijers Auktioner, Stockholm, 1984, kat. nr 25.
En betydande svensk privatsamling.

Utställd

Kunstnernes Hus, Oslo, ”Nils Dardel”, 1936.
Skånska Konstmuseum, Akademiska Föreningen, Lund, ”Nils Dardel. Retrospektiv utställning”, 2‑13 april 1939, kat. nr 35.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Nils Dardel. Retrospektiv utställning”, utställning arrangerad av Föreningen för nutida konst, september-oktober 1939, kat. nr 146.
Kunstnernes Hus, Oslo, ”Den svenske maler Nils Dardel. Malerier, akvareller, tegninger”, 1‑23 december 1939, kat. nr 83.
Konstakademien, Stockholm, ”Mitt bästa konstverk: konst ur Stockholmshem”, 1941, kat. nr 156.
Gummesons konstgalleri, Stockholm, ”Naket”, november-december 1947, kat. nr 8.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Samlarnas utställning”, 5‑27 mars 1949, kat. nr 219.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Nils Dardel”, 25 mars-1 maj 1955, kat. nr 189.
Moderna Museet, Stockholm, ”Nils Dardel. 1888‑1943”, 30 januari-3 april 1988, kat. nr 145.
Musée des Arts Décoratifs, Paris, ”Nils Dardel”, 17 maj-14 augusti 1988, kat. nr 145.

Litteratur

Gustaf Hellström och Karl Asplund, Nils von Dardel, 1940, omnämnd s. 17, avbildad bild 27.
Bo G. Wennberg, Mitt bästa konstverk. En konsthistorisk översikt från utställningen 1941 på Kungl. Akademien för de fria konsterna, 1942, avbildad helsida s. 182.
Stig M. H:son Björkman (red.), Svenska hem i ord och bilder, Hemma hos Hasse och Agneta Ekman, 1942, omnämnd s. 253 samt avbildad i två interiörfotografier s. 252.
Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem I: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, 1942, upptagen i regissör Hasse Ekmans samling, Stockholm, nr 597, s. 358 (under titeln “Återkomsten till sin barndoms lekplatser”).
Karl Asplund, Nils Dardel. II. De senare åren 1922‑1943, 1958, omnämnd s. 53 samt 64‑65, avbildad helsida s. 64 samt upptagen i verkförteckning s. 261.
Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm, Hasse Ekmans samling, auktionskatalog N:o 82, 1964, avbildad helsida.
Ingemar Lindahl, Visit hos excentrisk herre. En bok om Nils Dardel, 1980, avbildad s. 119.
Erik Näslund, Dardel, 1988, omnämnd s. 209‑210, 232, 291 samt omnämnd och avbildad s. 297.
Erik Näslund, Dardel, 2014 (omarbetad nyutgåva), omnämnd s. 272, 308, 358, 365 samt avbildad helsida s. 381.


Att kastas in i den Dardelska fantasivärlden är drabbande. Bakom de eleganta kompositionerna döljer sig alltid en undermening och symbolismen gör sig påmind även i de till synes mest anspråkslösa detaljerna. Under de händelserika åren som följde efter första världskrigets slut tog Nils Dardel sitt måleri till nya nivåer och utförde några av sina mest framstående målningar. Auktionens ”Återkomsten till ungdomens lekplatser” väckte stor uppmärksamhet redan när den tillkom 1924 och har under åren ingått i flertalet betydande privatsamlingar. Den kände regissören Hasse Ekman (1915-2004) var mycket konstintresserad och byggde vid sidan av sin karriär upp en förnämlig samling med modern konst, däribland ”Återkomsten till ungdomens lekplatser” som senare såldes vid Svensk-Franska Konstgalleriets auktion efter Ekmans bortgång. Nu erbjuds på nytt möjligheten att förvärva ett av Dardels viktigaste verk i privat ägo.

Optimismen som måste ha sjudit genom Paris under 1920-talet är svår att föreställa sig. Första världskriget var äntligen till ända efter år av förstörelse och svårigheter att försörja sig, nu väntade den ljusa framtiden på unga talangfulla konstnärer. Nils Dardel var en av de svenskar som förälskade sig i staden och med hans medfödda charm och förmåga att föra sig passade han in i de flesta sammanhang. Det var en lycklig och händelserik tid i Dardels liv. Under en båtfärd i början av decenniet fäste han ögonen på en ung flicka med diplomatpass runt halsen. Det visade sig vara Thora Klinckowström, dotter till en diplomat och liksom Dardel på väg att bosätta sig i Paris. Thora blev snart en frekvent besökare i Dardels ateljé på Rue Lépic och paret vigdes 1921. I maj året efter blev Dardel stolt fader till dottern Ingrid. Under de kommande åren var bostaden och ateljén på Rue Lépic familjen Dardels hem, men somrarna tillbringades på familjegodset Stafsund. Den frodiga grönskan i ”Återkomsten från ungdomens lekplatser” bär tydlig inspiration från de underbara sommardagarna som paret Dardel alltid längtade tillbaka till från stadspulsen i Paris. 

Ungdomsåren lämnade han nu bakom sig och i stället trädde han in i en ny målerisk fas med större skärpa och klarhet. Den nya sakligheten dominerar stilinriktningarna alltmer och även Dardels måleri antar en mer klassicistisk anda. I ”Återkomsten till ungdomens lekplatser” leker Dardel medvetet med det omedvetna i en ikonografisk rebus. Att försöka tolka Dardels måleri är inte alltid enkelt och själv njöt han av att höra andra försöka gissa sig till hans visioner. Karl Asplund har utförligt beskrivit denna besynnerliga och tilldragande målning: ”Så den mycket uppmärksammade oljemålningen ’Återkomsten till ungdomens lekplatser’. Vid en speglande sjö står en butter krympling med amputerade ben, en Lagerkvistfigur snarare än en reminiscens av krigsinvaliderna, och på hans axlar sitter den grymma ålderdomssymbolen, den skallige, långvitskäggige eremiten. Åldern kuvar den av livet drabbade människan. De båda – krymplingen och ålderdomen själv – tycks inte se det praktfulla skådespelet i förgrunden, fyra nakna flickor som etalerar sig i ornamental linjeskönhet, ett par med åtbörder som otvivelaktigt anger erotisk längtan. Av förstudierna finns en kalligrafiskt vacker modellteckning bevarad hos fru Ekwall. Kaninen ligger vid deras fötter och ser symbolisk ut, och till yttermera förtydligande står i bakgrunden en ung tjur som närmar sig en ko. Det sensuella i livet går vidare, obekymrat av den som kommit på sidan. Och längst till vänster sitter signaturfiguren, den gamla apan som beskäftigt för den lilla läraktiga apan uttolkar hela denna fantasi över det maskulina åldrandets vemod.” Dardel var mästare på att smyga in symbolik i sina bilder, han var en sann känslomänniska som inte kunde låta bli att överföra sina egna känslospel till dramatiska bildscener. 

Nils Dardels konstnärskap hör till de mest fascinerande bland de svenska modernisterna under början av 1900-talet. En ung naivist med en häpnadsväckande karisma som lyckades charma både unga konstnärer i Paris och den traditionsbundna societeten på slott och herresäten runt om i Sverige. Dörrar öppnades för den vackre Dardel och trots sitt ohämmade leverne blev han en given gäst vid festligheter och sedermera även en mycket efterfrågad porträttmålare av godsägare runt om i landet. Det var aldrig tråkigt runt Nils Dardel, han ägde en excentrisk personlighet och förhöll sig ogärna till regler och måsten. I ”Återkomsten till ungdomens lekplatser” tar han betraktaren med på en resa bortom verkligheten. I fantasins värld, tillika Nils Dardels, är allt möjligt. 


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information