Logga in

Isaac Grünewald (1889‑1946)

Läxläsningen


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 19-20 maj 2021


Nr. 436 Isaac Grünewald (1889‑1946). Läxläsningen. Signerad och daterad Isaac G. 21. Olja på duk, 65 x 80,5 cm.

Målningen föreställer sannolikt Isaac Grünewalds och Sigrid Hjerténs son Iván, sittande mitt emot Isaacs syster Berthe Grünewald.

UTROP

600.000 – 800.000 SEK
€ 59.000 – 79.000


Fokus

Isaac Grünewalds Läxläsningen – På besök hos paret Grünewald-Hjertén

Isaac Grünewald for som så många andra svenska unga konstnärer till Paris under det tidiga 1900-talet. Staden lockade med sitt galanta festliv och radikala konstströmningar, och för Isaac blev metropolen inte bara en fristad utan även en möjlighet till stor konstnärlig utveckling. Under hans unga år förlades studier vid Henri Matisses målarskola och väl hemma i Sverige skulle Grünewalds måleri framstå som mycket vågat och radikalt. Dukarna exploderade av färg och stod i stark kontrast till de samtida svenska landskaps- och interiörmålarna. ”Liksom Cézanne satte färg på färg intill färg, sökte han formen med en rikt fasetterad uppfattning. Med fjäll på fjäll intill fjäll byggde han upp sina former och iklädde dem en färgskimrande dräkt. Han byggde färgerna i ljus skala på kontraster och harmonier och försökte fylla varje centimeter med ljus.” (J.P Hodin, ”Isaac Grünewald”, 1949, s. 45-46). För Isaac Grünewald blev åren i Paris fundamentala för hans konstnärskap och hösten år 1920 blev ett kärt återseende när han reste från Italien till Frankrike. Med en övertygelse om att Italien kunde liknas vid ett konstmuseum, medan Frankrike förenade liv och konst, mötte han återigen sin ungdoms studentstad. Kärleken till staden kvarstod men Paris hade förändrats efter kriget, hundratusentals hade anlänt från världens alla hörn och överallt talades det olika språk. Den internationella handeln hade nu nått Paris och kriget medförde att nya förmögenheter bröt sig in på den spekulativa konstmarknaden. Överallt dök nya gallerier och konsthandlare upp längs Paris gator och Grünewald studerade ivrigt sina samtida konstnärskollegors verk. Där fanns Derain, Dufy, Ségonzac och Utrillo, men även de konstnärer han tidigare beundrat som Picasso, Braque och Léger.

När familjen Grünewald-Hjertén anlände till Paris var det nästintill omöjligt att finna ens det minsta lilla rum. De beslöt sig snart för att söka sig till landsbygden utanför Paris och valde Fontenay-aux-Roses, utanför Porte d’Orléans. Här fann de genast ett välbehövligt lugn, för Isaac innebar det inspiration till att måla och för Sigrid gav det balsam för den oroliga själen som ständigt hotade henne. Under soliga höstdagar målades gärna det sydländska landskapet, men Isaac skildrade även gärna familjen sittandes i hemmet. Hans tio år yngre syster Bertha Grünewald, eller Berthe som hon kallades i Frankrike, reste medd familjen till Frankrike och hjälpte till med sonen Iván och hushållssysslor. Eftersom Sigrids hälsa sviktade var Berthe en ovärderlig hjälp för familjen. Ofta syns hon i både Sigrids och Isaacs målningar från det tidiga 1920-talet och känns igen genom sin klarröda huvudbonad. Sannolikt är det Berthe som i auktionens målning hjälper Iván med läxläsningen. Den tioårige pojken läser högt ur boken framför honom och Berthe följer hans studier med stort intresse. Ett trivsamt och välkomnande hem var viktigt inte minst för Sigrid, och i interiören syns dekorativa föremål som en gul vas på bordet, mjuka textilier och en flygel i rummets bortre del.

Trots den harmoniska tillvaron utanför Paris stod Isaac Grünewald ständigt i kontakt med huvudstaden. Hans sökande efter ett större utrymme att måla i fick ett lyckosamt slut när han efter månader av försök lyckades hyra den tyske målaren Richard Götz ateljé. Ateljén var belägen på 86 rue Notre-Dame des Champs och bytte sällan ägare, och var sargad sedan Götz tvingats lämna Frankrike vid krigsutbrottet. Emellertid fanns hans fantastiska konstsamling kvar, vilken auktionerades ut kort innan Götz lämnade Paris. Hösten 1921 flyttade Grünewald in i hans ateljé och han behöll den fram till 1927. Auktionens målning är möjligen utförd i familjens bostad utanför Paris, eller i den våning som paret lyckades hyra i anslutning till ateljén i Paris. Från lägenheten kunde familjen njuta av stadens brus från balkongen och Isaac förevigade vyn mot Rue Joseph Bara i flera av sina målningar från 1920-talets början. Det var på många sätt en blomstrande tid för Isaac och hans kreativitet tilläts vara gränslös. Kriget och det omvälvande 1910-talet där både Isaac och Sigrid fått utstå stark kritik låg nu bakom dem, och framtiden tycktes ljus. Dessutom kände han stor glädje över att återigen vara tillbaka i sitt älskade Paris omringad av familjen. Iván var både Isaacs och Sigrids drivkraft och favoritmodell. Isaac älskade att fånga vardagens händelser och såg tjusningen i de spontana stunderna tillsammans. Han blev en betraktare och åskådare när han lyfte penslarna mot duken, och en sann kreatör när han lät känslorna styra måleriet. I ”Läxläsningen” gläntar Isaac Grünewald på dörren till sitt hem och vi bjuds in till en personlig stund med den närmaste familjen.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information