Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Föremål ur Hans Hedbergs privata samling som säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 15 maj 2025
Hans Hedbergs intresse för konst börjar tidigt. Fadern Theodor är skogsbrukare, och modern Ingeborg kommer från en fransk valjägarfamilj. Hedberg börjar sin konstnärliga bana under andra världskriget då han går i lära hos Otte Sköld och sedan Isaac Grünewald. Vid denna tid utför han sin militärtjänstgöring, men drömmer samtidigt om ett annat liv; att få pröva sina vingar och uppleva en friare tillvaro. Modern, som själv är konstnär, förstår sonens passion och blir hans eviga stöttepelare. Efter krigsslutet tar Hans färjan till Köpenhamn och fortsätter sina konststudier där, sedan bär det av till Paris.
Vintern 1946 reser Hans till Capri. Den unge konstnären är frustrerad, plötsligt känns bildkonsten otillräcklig på något sätt. Vidare i Italien möter han konstnärerna Lucio Fontana och Marino Marini, samt keramikern Tullio d’Albisola. Brytpunkten kommer under denna tid, då pensel och palett byts ut mot lera och kavalett. Hedberg lär sig hantverket om modellering och glasering vid Istituto Statale d’Arte per la Ceramica i Faenza.
Hedberg finner sin fristad 1949 i den lilla franska bergsbyn Biot, där han köper sig ett stycke mark och slår sig ner. Han konstruerar och bygger sin egen verkstad med gaseldad brännugn. Leran till skulpturerna gräver han, bokstavligt talat, där han står. I byn stannar han över de kommande femtio åren. Här lär han känna andra konstnärliga giganter såsom Fernand Legér, Jean Cocteau, Marc Chagall och Pablo Picasso, vilka går i lära hos honom. Många år senare, erinrar han sig Picassos besök i ateljén:
”Picasso kom och hälsade på mig flera gånger mellan 1952-1954, men jag kände honom sedan 1949. Han kom till mig för att han bodde i Vallauris vid denna tid och arbetade med keramik hos Madoura. […] Den första gången han kom, höll jag på att bearbeta ett fossil, ett fiskben. Han fann detta mycket intressant; det negativa och det positiva etc… När han lämnade mig gick han för att äta lunch med en vän hos Nanou, en berömd fiskrestaurang i Golfe Juan. De hade ätit daurade (en Medelhavsfisk). Picasso hade då sagt till sin vän; vi ska spara fiskbenen och så ska vi åka upp till Vallauris och göra en Hedbergare. Det var det som var inspirationen till hans berömda fat Fiskarna!” (Daniel Minassian, Hans Hedberg – Elden, hjärtat och leran, 1999, s. 102-108)
Glasyren är central i Hedbergs konstnärskap, men aldrig så att den överskuggar föremålets form, utan snarare framhäver skulpturen, vasen, eller reliefens tredimensionella kvaliteter. Riskfaktorn är hög; i brännugnen uppstår lätt sprickor och defekter. Ett objekt kan brännas upp till åtta gånger med flera lager glasyr för att åstadkomma önskad effekt. Inspirationen kommer ifrån den franska naturen och kulturen runtomkring honom; landskapets cypresser och olivträd, grönsaker, frukter och fiskar från den lokala marknaden; sjöborrar och tvättsvampar från rivieran. Konstnärens oeuvre är ett ymnighetshorn, från vilket det väller färgsprakande äpplen, svällande pumpor, solmogna citroner, blanka plommon, ägg och närmast aptitretande körsbär.
Hans Hedberg är en klart lysande stjärna på den svenska keramikens stjärnhimmel. Hedbergs alster, stora som små, finns idag representerade på ett antal museer och privata samlingar över hela världen. I föreliggande auktion har Uppsala Auktionskammare den stora glädjen att presentera ett gediget och intressant urval ur Hans Hedbergs egna samling. ■