Logga in

Gustaf Fjaestad (1868‑1948)

”Vintermånsken”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 13 december 2024


Nr 871 Gustaf Fjaestad (1868‑1948). ”Vintermånsken”. Signerad och daterad G Fjaestad Wermland 1904. Olja på duk, 147,5 x 119 cm.

Med påskrift a tergo: ”Tillhör Eva Sohlberg”.

Utrop

400.000 – 500.000 SEK
€ 35.000 – 43.000

Proveniens

Distriktslantmätare Oscar Sohlberg (1889‑1975), Bollnäs.
Därefter i arv till nuvarande ägare.


Polstjärnan lyser klar över en frusen sjö. Lika ensam som den vandrar över natthimlen ligger en övergiven eka täckt av snö och flyter på isen. Vinternattens köld och karghet präglar det snötäckta landskapet. Månen skänker ljus i mörkret och reflektionerna återges i varma toner av rosa.

Gustaf Fjaestad, som utfört målningen ”Vintermånsken” från 1904, är en av sekelskiftets och början av 1900-talets mest intressanta mångkonstnärer. Inte bara konstnär utan också idrottsman var han bland annat världsrekordhavare på en engelsk mil på skridsko. Fjaestad som arbetade i en rad olika medier kom under sin konstnärskarriär att bli en tongivande gestalt inom den konstnärskoloni kring sjön Racken i Arvika i Värmland som kom att kallas Rackstadkolonin.

Gustaf Fjaestad anses onekligen vara en av de främsta skildrarna av vinterlandskap inom den svenska konsthistorien och har genom historien givits epitetet rimfrostens mästare. Fjaestad uppmärksammades av kritiker och i press både inom landets gränser och internationellt. I en artikel i Manchester Guardian i november 1925 skriver en kritiker: ”Det finns inga levande varelser på hans bilder, men istället ger han naturen ett pulserande liv. Han skänker livets andedräkt till snön, isen, vattnet, solljuset, himlen, björkarna, tallarna, till allt levande […] Han låter snön berätta sin egen historia […] Han visar inte bara isens yta, utan dessutom dess djup, dess kropp och själ”. Citatet ur den brittiska dagstidningen är intressant då det öppnar upp för tolkningar av Fjaestads motiv på ett djupare plan än det enbart dekorativa. Fjaestad som var praktiserande och missionerande teosof, skrev egna manus och höll föredrag, nämner vid ett tillfälle att ”Konsten anser jag vara analog med sanningen”. Denna livsåskådning visar på Fjaestads teosofiska influens i hans inre sökande efter sanningen i måleriet. Fjaestads förmåga att ge liv, värme och skapa en inbjudande känsla åt de karga vinterlandskapen är vad som gör konstnären till en unik skildrare av den skandinaviska vintern. Gustaf Fjaestad är representerad både genom sitt måleri och konsthantverk på landets mest framstående institutioner som exempelvis Nationalmuseum och Thielska Galleriet.

I auktionens magnifika målning “Vintermånsken” från 1904 skildrar Fjaestad genom den uppdragna ekan vid sjöns strand en förnimmelse av människans närvaro i vinterlandskapet. Målningens förgrund domineras av en snötäckt strandkant och ekan som tålmodigt väntar på vår och sommarvärme ges en mer central del i förgrunden. I kompositionen består mellangrunden av en frostbiten istäckt sjö med en isränna reflekterande natthimmeln. I bakgrunden tornar det kuperade landskapet ut sig med sin granskog. Fjaestads komposition i kalla toner, upplyst av vintermånen, skänker ett lugn till det karga vinterlandskapet och visar konstnärens kärleksförklaring till vinterlandskapet i Racken med omnejd.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information