Logga in

Gösta Adrian-Nilsson GAN (1884‑1965)

”Från Stockholm (Hamngatsbacken)”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 15 maj 2025


Nr 858 Gösta Adrian-Nilsson GAN (1884‑1965). ”Från Stockholm (Hamngatsbacken)”. Monogramsignerad och daterad G.A-N 17 samt med dedikation Wilhelm Kåge från vännen G.A-N. Akvarell på papper lagt på kartong, 49,5 x 37 cm (bildyta).

Utrop

400.000 – 600.000 SEK
€ 36.000 – 54.000

Proveniens

Professor Wilhelm Kåges (1889‑1960) samling, Stockholm, i gåva från konstnären.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.

Utställd

Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”GAN, Gösta Adrian-Nilsson, retrospektivt”, 29 mars-27 april 1958, kat. nr 205.

Litteratur

Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem I: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, 1942, upptagen i konstnär Wilhelm Kåges samlingar, Stockholm, nr 799, s. 465.


Gösta Adrian-Nilsson är tveklöst en av de konstnärer som gjort störst avtryck i den svenska konsthistorien. Hans resa mot att bli en banbrytande modernist tog sin början i Lund men fortsatte snart vidare mot Malmö, Stockholm, Köpenhamn och Berlin. När GAN som ung tecknade vid sidan om sitt arbete på ett apotek var det ingen som egentligen trodde på att han kunde bli konstnär till yrket. Ekonomiska svårigheter kunde ha omöjliggjort en sådan väg i livet, men lyckosamt nog fann han stöd från dåvarande docenten Lännart Ribbing, som imponerats av GANs tidiga arbeten på en konstsalong i Malmö, och Bengt Lidforss, professor i Lund och stor konstvän. Med hjälp av dessa två herrar reste GAN till Köpenhamn och skrev in sig vid Zarthmanns legendariska målarskola. Skolan hade fostrat många nordiska konstnärstalanger och GAN fick nu tillfälle att lära av Johan Rodhe. Kritiken från läraren var stundtals tuff och han försökte vid sidan om studierna måla reklambilder, allt för att hitta sin väg i livet. När han visade sina alster för den kände dekorationsmålaren Carl Lund fick han äntligen den bekräftelse han behövde. Den älskvärde trollkarlen i Tivoli kastade en snabb blick på hans målningar och sa: ”Du skal ikke bli Teatermaler, De er Kunstner.”

Tiden på Zarthmanns skola blev viktig både ur ett måleriskt perspektiv men även för att det var där GAN fann några av sina närmaste livskamrater. Hans vänkrets var av skandinavisk utsträckning och den som kom att betyda allra mest för GAN var tveklöst Wilhelm Kåge. De träffades för första gången 1912 och tillsammans upplevde de det första riktiga mötet med de nya modernistiska strömningarna, i synnerhet de franska som började dominera alltmer. Även om GAN fortsättningsvis tog allra störst intryck av det måleri som mötte honom i Tyskland, var tiden i Köpenhamn avgörande för hans framtid. Kåge och GAN förblev nära vänner livet ut och när Kåge tidigt på våren 1914 for till München var det just GAN som introducerade honom till den avant-gardistiska kretsen kring galleriet Der Sturm. När Kåge och GAN några år senare båda var bosatta i Stockholm blev GAN en frekvent gäst hos familjen Kåge på Fjällgatan 29. Utanför bostaden på Söders höjder bredde hela Stockholm ut sig och för GAN, som gärna inspirerades av den moderna stadens framväxt, var den hänförande. Här på Söders höjder delade Wilhelm Kåge sitt hem med hustrun Gabriella och de två barnen Anders och Christina. Innanför dörren väntade ett samlarhem som ger en vidgad bild av konstnären, målaren, keramikern och sedermera professorn Wilhelm Kåge, där kinesiska och persiska antikviteter trängdes med verk av andra samtida konstnärer. På en av väggarna på Fjällgatan hängde auktionens ”Från Stockholm (Hamngatsbacken)” signerad Gösta Adrian-Nilsson och dedikerad till vännen Wilhelm Kåge. Akvarellen har sedan dess tillkomst förblivit i familjen Kåges ägo och bjuds nu för första gången ut på auktion. 

I ”Från Stockholm (Hamngatsbacken)” förenade GAN sitt intresse för en stad i rörelse med sitt nyupptäckta favoritmotiv sjömän och husarer. Året innan hade GAN lärt känna flottisten Edvin Andersson, i samband med en händelse när denne uträttade sina behov i ett av båsen i bekvämlighetsinrättningen under Norrmalmstorg. Tre livgardister kom då in i lokalen, och eftersom det rådde en stark rivalitet mellan de sjöfarande och de beridna vapenslagen försökte livgardisterna flytta undan Edvin. Det dröjde dock inte länge förrän slagsmålet var ett faktum och den starke flottisten gick segrande ur striden. En främmande skånsktalande man steg då plötsligt fram och gratulerade med stor förtjusning till segern. Den främmande mannen var GAN, och styrkan och modet han såg hos Edvin hade väckt hans stora beundran. I Nils Lindgrens bok om Gösta Adrian-Nilsson beskrivs hur detta möte fick stor betydelse för GANs fortsatta måleri: “Han blev alldeles fascinerad av sjömansuniformens geometri, av förhållandet mellan kragens rektangel och den trekantiga öppningen i halsen, av de traditionella tre ränderna längs kragkanten och av gradbeteckningarna på ärmen. GAN bestämde sig på stående fot för att måla sjömanstavlor.” Kompositionen är uppbyggd kring flottisterna i sina eleganta uniformer och Hamngatan breder ut sig runtomkring dem. Hamngatsbacken var vid tiden belägen längs västra delen av Hamngatan i centrala Stockholm. I samband med breddningen av gatan under 1960-talet revs samtliga byggnader vid Hamngatsbacken och namnet gick därmed ur tiden. På svartvita bilder från Hamngatsbacken syns kranar liknande den som reser sig i GANs akvarell. GAN utvecklade sin egen form av kubism där formerna bröts upp och kyliga och varma toner ställdes mot varandra, vilket auktionens akvarell är ett lysande exempel på. Genom hela sitt konstnärskap fortsatte GAN att utvecklas. Han satte ord på sina teorier men höll aldrig envist kvar vid ett ensidigt måleri. Som ingen annan svensk konstnär har han banat sin egen väg, med influenser från internationella utblickar. I ”Från Stockholm (Hamngatsbacken)”  skrivs konsthistoria när två av våra mest betydelsefulla konstnärer möts. Nu erbjuds en unik möjlighet att förvärva en utsökt akvarell som berättar om den livslånga vänskapen mellan GAN och Wilhelm Kåge. 


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information