Logga in

Einar Jolin (1890‑1976)

Stockholm från Stadshusbron


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 12 maj 2023


Nr 644 Einar Jolin (1890‑1976). Stockholm från Stadshusbron. Signerad Jolin och med senare datering 1963. Olja på duk, 68 x 201 cm.

Sannolikt utförd år 1956.
Jämför med ”Stockholm från Stadshusbron” från 1956, såld vid Uppsala Auktionskammares Internationella kvalitetsauktion 6‑9 december 2016, kat. nr 1214.

UTROP

300.000 – 400.000 SEK
€ 27.000 – 35.000

UTSTÄLLD

Möjligen utställd på Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Einar Jolin”, 1957.


Fokus

Einar Jolin – Stockholm från Stadshusbron

Efter år av studier i Paris vid Henri Matisses målarskola reste Einar Jolin till Sverige på våren 1914 för att deltaga i den Baltiska utställningen i Malmö. De verk som visades på denna omtalade utställning var starkt influerade av Matisse, djärva i färgerna och utförda med kraftfulla expressiva penseldrag. Jolin ville efter utställningen återvända till Frankrike, men krigsutbrottet samma år stängde vägen. Istället bestämde sig den unga konstnären för att slå sig ner permanent i Stockholm och fann en ateljé i det så kallade “Skandalhuset”, beläget på Fiskargatan 9 med hänförande utsikt över Strömmen och stadens inlopp. Jolin målade från sina fönster i ateljén Stockholm under alla årstider och ur olika perspektiv och vinklar. Flera av de målningar som tillkom under åren 1914‑15 finns idag i museal ägo, såsom “Strömmen mot Skeppsbron” från 1914 (Stockholms stadsmuseum) och “Utsikt mot Kastellholmen” från 1915 (tidigare i Herman Gotthardts samling, numera i Malmö konstmuseums samlingar). Det var efter hemkomsten från Paris som Jolin på allvar blommade ut inom måleriet och utvecklade den eleganta stil som kännetecknar hans skildringar, en charmig naivism i blond palett och med drag från den tidiga expressionismen.

Under sina studier för Henri Matisse lärde sig Einar Jolin att sammanföra olika nyanser och utvecklade tidigt en oerhörd känsla för färgernas påverkan för kompositionen. Denna precision kom att följa Jolin även under hans senare år och han målade metodiskt och noggrant. Kärleken till Stockholm förblev Jolin trogen under hela konstnärens livstid. I auktionens fantastiska panoramavy möter vi Stockholm från Stadshusbron en solig vinterdag. Den storslagna vyn mot den ståtliga Riddarholmen förevigades i flera av konstnärens målningar under åren och blev ett av hans favoritmotiv i genren för stockholmsbilderna. Ön som tillsammans med Gamla stan utgör Stockholms historiska centrum utgörs av magnifika palats och Riddarholmskyrkan vars torn reser sig mot himlen i Jolins målning. Med sin eleganta penselföring som inte liknar någon annans avbildar han fasaderna när de träffas av den tidiga vårens mjuka solljus. De klarröda bussarna som ofta känns igen i Jolins stockholmsbilder syns även i auktionens målning och lyser i kontrast till det skimrande vintervita. Jolin var mästare på att fånga Stockholm ur vackra perspektiv och visar också genom sina målningar en stad i förändring över tid. I målningarna syns ofta byggnader som sedan länge har ersatts med den moderna tidens arkitektur eller öppna fält som numera har fått ge plats för nybyggnationer. Auktionens målning är en resa tillbaka i tiden, men speglar också vår samtid och en stad i ständig förändring. 


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information