Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 15 maj 2025
Nr 1066 Cecilia Edefalk (född 1954). ”Utan titel (Dykmålning)”. Tempera på duk, 174 x 240 cm.
500.000 – 600.000 SEK
€ 45.000 – 54.000
Galleri Brändström, Stockholm.
Dagens Nyheter, 9 juni 2008, jämför bild på omslag till Kulturdelen.
Cecilia Edefalk har alltsedan sitt inträde på den svenska konstscenen fascinerat och strävsamt vandrat sin väg mot ett särpräglat, individuellt och sensitivt konstnärskap. Ofta arbetar hon tematiskt och använder sig av bilder av andra bilder som utgångspunkt för en vidareutveckling genom det egna måleriet. Hon vrider och vänder på perspektiv, målningarnas storlekar och dess suggestivt laddade sinnesstämningar. Edefalks produktion är omfattande och hon rör sig fritt mellan måleri, fotografi och skulptur. Ett motiv kan mångfaldigas, men också genom små förändringar vidareutvecklas under processens gång. Att utgå från ett specifikt motiv lockades hon tidigt av, vilket ledde till hennes stora genombrott med utställningen ”En annan rörelse” som visades på Galleri Sten Eriksson 1990. Denna serie baserades på en reklambild för sololja, där hon valde att utesluta själva produkten. Kvar blev den outgrundliga rörelsen där en man smeker, eller möjligen stöter ifrån sig, en kvinna som sitter vänd med ryggen mot betraktaren. Motivet varierades i sju olika målningar, vilka räknas till hennes främsta.
Genom sin andliga mottaglighet säger sig Edefalk ha en speciell relation till djur, natur och människor, hon upprättar en intuitiv förbindelse med historiska gestalter på ”andra sidan” som hon för en dialog med. Den här betraktelsen är en stor del av hennes konstnärskap och många gånger är hennes verk kopplade till en stark andlig upplevelse. Här finner vi bland annat serien ”Double White Venus” som tillkom efter en händelse som Edefalk själv beskrivit som en uppenbarelse då hon under en stjärnklar majkväll vid ett besök på Chelsea Arts Club i dess magnifika trädgård hörde ett skarpt ljud och bevittnade en upplyst vit silhuett som i ett blixtsken. När hon därefter återvände i dagsljus fann hon en skulptur av en klassisk vit Venus omgiven av grönska, vilken hon fotograferade och därefter utgick ifrån i en serie målningar. Ett annat exempel på Edelfalks variationer av bilder av andra bilder, är serien med små blå målningar av ett romerskt marmorporträtt av Marcus Aurelius där hon undersöker samma objekt i olika vinklar i förhållande till månens position under en hel månfas. Återigen undersöker hon måleriets mekanik och seendet av de färdiga målningarna. Hon är i alla avseenden en konceptuell konstnär. Hennes måleri är återhållsamt och i likhet med konstnärer som Luc Tuymans reducerar hon bildinnehållet för att göra det som återstår mer tydligt.
Auktionens målning visar silhuetten av en kvinna som dyker ner i ett vatten. Målningens färgskala är raffinerat återhållsam och har skapats genom olika variationer av gråa och vita toner vilka i vissa partier varieras åt det ljust gula och något gröna hållet med en förbluffande träffsäkerhet. Det diffusa motivet anas och accentueras av den svepande rörelsen och andas tidlöshet. Om motivets tillkomst har Edefalk själv berättat i utställningskatalogen ”ceci”, Lunds Konsthall 2008:
”Ingen spegel
Vintern 2001 promenerade jag på Skeppsbron utmed Gamla Stan mot Slussen och förundrades av spegelbilden av staden i vattnet. Det var en absolut vindstilla natt. Mötet mellan land och vatten blev en tunn linje, som om man pressat två spegelskivor mot varandra. Inte en krusning på vattenytan.
Tom.
En impuls att fotografera fick mig att gå ned till vattenbrynet vid min ateljé några veckor senare. Det var mycket kallt, vattnet hade tjocknat och isen hade börjat lägga sig som en tunn oljig hinna. Jag valde en viss sten att stå på under en tårpil och höjde kameran mot ögat för att ta ett fotografi. I samma andetag såg jag en vit papperslapp ligga på ett bestämt sätt på en annan sten intill mig. Jag böjde mig ner och tog upp lappen, vände på den för att se vad det var.
Det var ett svart-vitt fotografi och när jag såg motivet, en naken kvinna som dök ner i en pool, blev jag häpen. Kompositionen är perfekt, hon klyver vattnet med fingertopparna och kroppen är fortfarande över vattenytan. Ett fruset ögonblick. Fotografiet måste ha tagits på natten för omgivningen var mörk men poolen var upplyst. Det saknade signatur.” ■