Logga in

Carl Larsson (1853‑1919).

”Brita vid pianot / Aftonbelysning vid pianot”.


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 15-18 juni 2021


Nr. 720 Carl Larsson (1853‑1919). ”Brita vid pianot / Aftonbelysning vid pianot”. Monogramsignerad inom cirkel samt daterad C.L. 1908. Akvarell med krita och kol på papper, 97,5 x 63 cm.

UTROP

4.000.000 – 6.000.000 SEK
€ 395.000 – 592.000

PROVENIENS

Konsul Carl Ossian Kjellberg (1875‑1950), Göteborg.
Christie’s, London, 26 mars 1982, kat. nr. 126.
Åmells konsthandel, Stockholm.
En betydande svensk privatsamling, förvärvad från ovanstående.

UTSTÄLLD

Konstföreningen för södra Sverige, Malmö, ”Carl Larsson-utställning i Malmö”, juni-juli 1910, kat. nr. 32.
Ateneum, Helsingfors, ”Carl Larsson-utställning”, 1913, kat. nr. 80.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Larsson-Liljefors-Zorn – Invigningsutställning av Liljevalchs Konsthall”, mars-april 1916, kat. nr. 80.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Minnesutställning Carl Larsson”, 6 mars – 5 april 1920, kat. nr. 230.

LITTERATUR

Ulwa Neergaard, Carl Larsson. Signerat med pensel och penna, 1999, upptagen i katalogdelen under år 1908 som kat. nr. 1276, samt avbildad s. 415.


Fokus

Carl Larsson och familjeidyllen i hemmet

Lite blygt och försiktigt kikar Brita fram över notbladen där hon sitter och klinkar vid pianot. Hennes far har vid det här laget redan gjort sig ett namn som en känd konstnär ute i världen, men hemmavid är han en älskad familjefar. Och det är just i det Larssonska hemmet Lilla Hyttnäs i Sundborn som Carl Larsson hittar sina favoritmotiv – familjen i vardagens alla stunder. Hemmet i Dalarna har vuxit fram sedan Karin och Carl tog över det 1888. Carl målade överallt i rummen medan Karin smyckade med textilier och blommor. Framför allt är det Karin som skapar det som genom Carls akvareller ska komma att bli ett tongivande hem och för många sinnebilden av ett typiskt svenskt sekelskifteshem. Lilla Hyttnäs byggdes om och till i olika omgångar. Ett av de viktigaste tilläggen var den stora ateljén som kunde invigas på nyårsafton 1899. Med högt i tak och stora ljusinsläpp från fönstren, i den stora ateljén kunde Carls inspiration flöda och mästerverk skapas.

Det är inte första gången vi möter Brita i Carl Larssons bildvärld. I självporträttet ”Brita och jag” från 1895 balanserar den tvååriga dottern på hans axlar i en livfull bild, i dag i Göteborgs konstmuseums samling. Brita var Karin och Carls femte barn, född en vårdag 1893 på Marstrand, där familjen Larsson vilade upp sig efter Carls lärarperiod på Valand i Göteborg. Han kallade henne för ett solskensbarn, och hon är kanske mest känd för det svenska folket som den rosenkindade flickan i röd klänning med juläpplen på Iduns omslag. Det ifrågasattes aldrig att Karin och Carls döttrar skulle få en utbildning och Brita kom i vuxen ålder att arbeta som sjukgymnast.

I auktionens till formatet stora akvarell med krita som fullkomligt sprudlar av färg har Brita hunnit bli 15 år. Likt en strålkastare är skomakarlampan vinklad mot huvudpersonen Brita. Upplyst i bakgrunden syns de inbyggda skåpen som inhyser familjens skatter. I blickfånget en luta/gitarr som ytterligare minner om musikens toner och glada dagar i tillägg till Britas pianospel.

Karins närvaro i makens bilder när hon inte själv avbildas sker genom hennes vackra buketter. Blommorna är plockade i den prunkande trädgården som ömt vårdades av Karin. Både Carl och Karin intresserade sig för äldre trädgårdar och tåliga allmogeväxter. Samtidigt var de mer beresta än folk i gemen och roades av spännande exotiska växter och grödor. Då de båda var noviser på trädgårdsarbete kunde de också tänka friare när det kom till blommor och växter. Inte sällan odlade och använde Karin blommor som andra såg som ogräs. Vårprakten pryder flygelns gröntäckta lock i ett spel där inne möter ute. Konstnären leker också med skuggor och ljussken från ateljéfönstren.

Carl Larssons skildringar från sitt hem Lilla Hyttnäs i Sundborn fick stor spridning och bidrog till hans framgångar. Han blev populär genom sina i klara färger tecknade förtjusande bilder från sitt idylliska hem i Dalarna. Framför allt var det genom bildserien ”Ett hem” som visades vid Stockholmsutställningen 1897 och som sedan publicerades 1899 som bilderna av hemmet fick spridning. Konstnären bjöd därmed in publiken i sitt hem och till sin familj. Han gjorde det på nytt i ett samarbete med Karl Otto Bonnier i ”Åt Solsidan”, utgiven 1910. Han arbetade med bilderna till den under 1908 och 1909, samma period som auktionens ”Brita vid pianot” tillkom. Genom dessa publikationer och bilder blev han som ingen annan konstnär familjelivets och hemmets målare och han återvände gång på gång till sina kära motiv från hemmet där hans pensel skapade förtrollande bilder.

Auktionens utsökta akvarell ”Brita vid pianot” är ett slående exempel på Carl Larssons mästerliga hantering av akvarellen som medium. Här leker han också med kolkritan för att skapa skuggor och konturer. Han lyckas i detta verk fånga en stämningsfull bild av sin dotter Brita i en ögonblicksbild. Den varma koloriten i interiörens färgsättning kontrasterar väl mot det ljusa fönstret. Akvarellen är en fint avvägd komposition där de strama linjerna i rummet ställs mot de mjuka mänskliga formerna liksom det gröna tygets böljande rörelse. Allt detta fångas i konstnärens närmast unika förmåga att tala linjernas språk. Mycket av själva essensen i Carl Larssons konstnärskap ligger i glädjen, i det lyckofyllda familjelivet hemma i Sundborn. Det är för detta han för alltid kommer att vara en av våra mest älskade och genuint uppskattade målare, i generation efter generation.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information