Logga in

carl kylberg (1878‑1952)

”Skepp genom verandadörren”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11-14 juni 2019


Nr. 456 Carl Kylberg (1878‑1952). ”Skepp genom verandadörren”. Monogramsignerad CK a tergo. Olja på duk, 70 x 57 cm.

Utförd år 1940.
För köpare tillkommer, utöver köparprovision, införselmoms om 5 % på det klubbade beloppet.

UTROP

500.000 – 700.000 SEK
€ 47.000 – 66.000

PROVENIENS

Bukowskis Auktioner, Stockholm, 27 april 1999, kat. nr. 255.
Privatsamling.

UTSTÄLLD

Svensk-Franska konstgalleriet, Stockholm, ”Carl Kylberg – separatutställning”, april 1940, kat. nr. 13.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Carl Kylberg: Minnesutställning”, 13 mars-4 april 1954, kat. nr. 141.
Konstakademien, Stockholm, ”Carl Kylberg: Minnesutställning”, 2‑25 november 1962, kat. nr. 104.

LITTERATUR

Brita Knyphausen, Carl Kylberg – färg och idé, 1965, upptagen i verkförteckningen nr. 243, s. 255.


Fokus

Carl Kylbergs “Skepp genom verandadörren” – konstnärens vy över havet

Med sitt glödande måleri och färgstarka avbildningar anses Göteborgskoloristen Carl Kylberg tillhöra en av de främsta bland det tidiga 1900-talets svenska konstnärer. Som närmast autodidakt och med endast sporadiska konststudier bakom sig fick Kylberg kämpa för att nå framgång. Hans debut i konstvärlden och genombrott som målare kom först år 1919, då han tillsammans med bland andra Axel Fridell och Gösta Adrian-Nilsson fick tillfälle att ställa ut fjorton av sina verk på Liljevalchs i Stockholm. Bland de kubistiska och expressiva målningarna ansåg Kylberg själv att hans samling tedde sig en aning modest, men tvärtemot sina egna farhågor kom han att hyllas av kritikerna för sin fingertoppskänsla gällande ljus och färgsättning. Därefter följde en intensiv tid kantad av utställningar både hemma i Sverige och internationellt för Kylberg, något som innebar en stor lättnad för konstnären som under flera år hade haft det mycket ansträngt ekonomiskt. På Biennalen i Venedig och i Paris representerade han Sverige med ett flertal kritikerrosade dukar under framförallt 1930- och 40-talen, men för många ansågs hans verk provocera alltför mycket. Den svenska regeringen förbjöd till och med vid ett tillfälle Nationalmuseum i Stockholm att förvärva ett av hans mest kända verk, ”Uppbrottet”, då det ansågs vara alltför provokativt. Målningen skänktes senare som en gåva till ovan nämnda museum av dramatenskådespelerskan Tora Teje, en gåva som museet gladeligen accepterade med lagen på sin sida.

Naturen och landskapet har ofta fått utgöra motiv i konstnärens bildvärld. Flera av hans målningar speglar landsbygden i Sverige men även i Danmark där han och hans hustru Ruth spenderade flera somrar tillsammans. De återges alltid med stor intensitet och koloriten består ofta av mustiga toner i gult, rött, grönt och blått. Kritiker har ofta liknat det gula och röda i hans målningar vid flammande eld just med anledning av den framträdande tonen som dominerar i flera av hans verk. Främst utförde han sina verk i olja och förutom eventuella skisser arbetade han sällan med andra tekniker. Kylberg signerade ogärna sina målningar och daterade dem än mer sällan, det sistnämna med anledning av att han ofta återkom till sina målningar och tillförde ytterligare även efter att de redan ställts ut.

Auktionens komposition ”Skepp genom verandadörren” utfördes år 1940 och är ett lysande exempel på Kylbergs förmåga lyfta fram och förstärka naturens egna färger. Målningen är en symfoni av svepande penseldrag, mustiga toner som snarare samspelar med varandra än flyter samman. Färgernas glöd är utan tvekan ett viktigt element i Kylbergs verk och han ansåg själv att en känsla för färg var förutsättningen för allt verkligt måleri. ”Skepp genom verandadörren” har varit utställd vid ett flertal betydande utställningar såsom Kylbergs separatutställning vid Svensk-Franska konstgalleriet i Stockholm vid dess tillkomstår liksom minnesutställningen på Liljevalchs konsthall år 1954. Det är en karaktäristisk bild ur många avseenden och samtidigt drar den blickarna till sig på grund av något oväntat i motivet. Ur den öppna verandadörren syns nämligen ett ståtligt flermastat skepp segla förbi. Målningens proportioner gör att fartyget genast uppfattas som mycket grandiost och farligt nära land, sannolikt är det konstnärens fantasi och lekfulla pensel som spelar betraktaren ett spratt. Av det frodiga gräset att döma och den öppna dörren är det en frisk sommardag vi möter och den ljumma vinden från havet kan nästan anas mot kinden genom duken. Just utsikten mot horisonten har blivit ett av Kylbergs mest älskade motiv och han vände ofta blicken mot havet för att finna ny inspiration till sina målningar. Vyerna mot havet var i ständig förändring och en dag var aldrig den andra lik, en dröm för en konstnärssjäl som ständigt sökte efter nya bilder. De olika årstiderna och vädrets dramatiska vändningar gav ideligen upphov till nya kompositioner, liksom förbipasserande fartyg och människor längs kustremsan. Auktionens målning är ett ypperligt exempel på Kylbergs fullödiga måleri under slutet av 1930-talet och det tidiga 40-talet, intensiva år då Kylberg stärkt från sina framgångar arbetade närmast outtröttligt och uppnådde en enastående koloristisk skicklighet.


Tillbaka till katalogen


Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Fredrik Fellbom

Intendent

Skulptur och grafik
Tel: 0707-51 81 31
fellbom@uppsalaauktion.se

Mer information