Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion
10 – 13 juni 2025 »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 13 juni 2025
Nr 760 Carl Fredrik Hill (1849‑1911). Flodstrand, Montigny-sur-Loing. Signerad och daterad C F Hill Montigny le 2 juin 76. Olja på pappannå, 46 x 54 cm.
Med påskrift a tergo: ”Mme Trouvelot 55 rue de Passy” samt numrerad ”N°28” med en etikett ”N°9883 Trouvelot”.
600.000 – 800.000 SEK
€ 55.000 – 73.000
Madame Trouvelot, Paris.
Förvärvad 2020 på auktion i Paris av nuvarande ägare.
Året då auktionens målning ”Flodstrand, Montigny-sur-Loing” utfördes brukar ofta kallas för Carl Fredrik Hills ”stora år”. I april 1876 besökte han Edouard Manets ateljéutställning; ”L’atelier 15 avril – 1er mai” där fransmannen visade sina två från Salongen refuserade verk. Under samma månad ser Hill impressionistmålarnas andra utställning på Rue Le Péletier hos konsthandlaren Paul Durand-Ruel i Paris. Han skriver om sina upplevelser i ett brev hem till familjen i Lund daterat 4 juni 1876 från Montigny-sur-Loing: “Det gives ett parti unga målare i Paris som kallas les intransigeants, liksom i Politik de argast röda kallas ‘les intransigeants’. Deras huvudman Manet, en man på några och fyratio år, mycket rik men ingalunda den talangfullaste, fick i år båda sina tavlor refuserade och blev så arg att han i tidningarna utbjöd publiken att besöka sin ateliér, för att bedöma om det var rättvist. Jag har gått dit. En präktig ateliér och 2 talentfulla tavlor.”
Efter besöket hos Manet och upplevelserna hos Durand-Ruel, säkerligen med huvudet fullt av nya intryck och med händerna fulla av väskor, dukar, fältstaffli och målarparasoll, lämnar Hill Paris. På järnvägsstationen Gare de Lyon, i väntan på tåget till Montigny-sur-Loing, som han besökt redan året innan, nedtecknar så impressionisten sin nya poetiska vilja och revolutionerande programförklaring, tillika några av sina allra flitigast citerade rader: ”Jag har nu kommit till den övertygelsen, att i konsten ej är annat att söka än det sanna, le vrai. Men ej det banala naturalistiska, utan det sannas hjärta.”
Efter några timmars tågresa söderut, är det försommar i Montigny-sur-Loing, när Carl Fredrik Hill kliver av tåget i slutet av maj. Den 31:a, firar Hill sin tjugosjunde födelsedag. Ett par dagar senare utför Hill auktionens vackra och mästerliga, ”Flodstrand, Montigny-sur-Loing”. Den är med sin fjäderlätta, snabbt svepande expressiva såväl som virtuosa penselskrift; sin ljusa undermålning jämte precisa datering och signatur – en av landskapsmålaren Carl Fredrik Hills allra första rent impressionistiska – ”sanna” landskapsmålningar. Den utgör även ett av de allra tidigaste och tydligaste exemplen på ren impressionism i Sverige – därtill i Norden.
Denna banbrytande sommar år 1876 är produktionstakten enorm. Hills levnadstecknare Adolf Anderberg skriver i sitt stora verk ”Carl Hill – hans liv och hans konst”, 1951, s. 150: ”Dagarna ville knappast räcka till för honom, och han säger sig ha gjort mästerliga studier. Han målade allting: himmel och jord, vattenkvarnar, skog, klippor, kyrkor, vägar och väggar etc. etc. Man förvånar sig knappt över det segerstolta men kanske något fräckt formulerade utrop, Hill vid ett tillfälle låter höra: ’Djurena ska baxna, när de få se mina opus’”.
Man får känslan av att Hill nu nere i strandkanten i början av juni, definitivt släpper lös sin nya, radikala och med hans egna ord ”sanna” pensel och lämnar sin gamla bakom sig. Auktionens ”Flodstrand, Montigny-sur-Loing”, visar släktskap med ”Flodlandskap, Champagne” 1876, i Nationalmuseums samling (NM 5464) och ”Flodlandskap II med tvätterska” 1876, Lunds Universitet liksom ”Seine-landskap. Motiv från St Germain i Paris” också denna hos Nationalmuseum (NM 1866).
Auktionens målning, som fram till för ett par år sedan funnits i fransk ägo och nu för första gången presenteras i Sverige, är utförd på en papp-pannå med snarlika mått som ”Fransk bygata, Montigny” från 1875-76 i Göteborgs konstmuseum (GKM 0524), liksom ”Grustag med hjulspår”, troligen utförd i Fontainebleau 1876, (tidigare i Sven-Harry Karlssons samling), alla med ”MULLER fils – VERNAY”-märke i röd schablon på pannåns baksida. Påskriften samt etiketten på målningens baksida ”Trouvelot” syftar med största sannolikhet på en tidigare ägare – ”Madame Trouvelot”. Hon var troligtvis en närstående till den franske konstnären och astronomen, Étienne Léopold Trouvelot (1827-1895).
I sitt sista brev från Paris, skriver Hill: ”En timmes målardille är så härligt att man gerna ger ett helt vanligt liv därför…”. En euforisk lyckokänsla, vilken verkligen rimmar väl med den lysande, sensationella och revolutionerande impression som ”l’artiste suédois” så målar en plein air nere i vattenbrynet invid floden, den 2 juni 1876, i Montigny-sur-Loing – nu fullständigt uppslukad av sin nya natursanning och ”det sannas hjärta”, möjligen tyst skanderande sitt nyupptäckta franska credo, motto och slagord: Il faut faire de la peinture nouvelle! ■