Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Konstverk som säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 15 maj 2025
I auktionen presenteras en samling med målningar utförda av Axel Kargel, en av våra främsta skildrare av det öländska landskapet. Målningarna, som tillkom över nära två decennier, visar Kargels konstnärliga utveckling samtidigt som de utstrålar en fullkomlig tidlöshet, vilket kanske mer än något annat beskriver detta spännande konstnärskap. Nu presenteras en möjlighet att förvärva verk av Axel Kargel som aldrig tidigare bjudits ut på auktionsmarknaden.
Ön med de ändlösa slätterna och vackra kustband kom att inta en särskild plats i Axel Kargels hjärta och så även i hans bildkonst. I en intervju i Barometern 21 november 1957 förklarade han: ”Inget landskap går upp mot Öland, det har betytt oerhört mycket för mig. De lugna ytorna… allt stämmer till meditation”. Han utforskade endast en mycket begränsad del av ön och det var framförallt i trakterna runt byn Kolstad, staden Borgholm och öns västra kust, i synnerhet Äleklinta, Djupvik, Sandvik men också Alvedsjöbodar och Byxelkrok som han höll till. Med en osviklig penselföring skildrade han landskapet framför honom om och om igen och fram trädde dess kuster och bebyggelse, fält och långa horisonter. Han rörde sig under åren mot ett allt mer förenklat uttryck med hela färgplan men övergav aldrig det avbildade, ty naturupplevelsen och det stilla, obefolkade landskapet utgjorde själva essensen i Kargels måleri. I Svenskt Konstnärsgalleri från 1948 citerades Kargel: ”Jag söker det enkla och harmoniska i såväl färg som form. I naturen finns allt, om man bara ser det på rätt sätt”.
Debuten för Axel Kargel på den svenska konstscenen kom sent i livet. I början av sin karriär kunde han ses strosa runt bland bodarna runt Sjöstugeviken i sällskap med Nils Ferlin och försöka sälja sina målningar för 15 kronor styck. 1932 debuterade han i Stockholm med ett trettiotal landskap, stilleben och porträtt på Lilla Utställningen på Södra Blasieholmshamn 4A. Recensionerna var milda och efterfrågade egenskaper som skulle väcka större intresse. Det kom att dröja ända fram till 1944 innan Kargel åter ställde ut i Stockholm, denna gång på Galerie Moderne med närmare 100 gouacher, oljor, pasteller och teckningar övervägande med motiv från Öland. Äntligen hade han nu funnit den stil som kom att känneteckna hans konstnärskap, med finstämda hela färgplan som tycktes försvinna ut i ändlösa horisonter. Under 1940-talet och början av 1950-talet fanns ett silvrigt och mjukt skimmer i målningarna, efterhand blev kontrasterna skarpare och färgerna hårdare. Det kunde ibland gå långa perioder utan att han rörde penslarna, och så plötsligt fann han åter inspiration under en av sina exkursioner och målade två målningar på en eftermiddag.
Kanske var tiden inte helt mogen för ett konstnärskap som Axel Kargels, som än idag lyckas med konststycket att kännas samtida och banbrytande. Trots flera utställningar på välrenommerade gallerier i Stockholm lät framgången vänta på sig. Det var först under Axel Kargels sista år i livet som han på allvar uppmärksammades och vann respekt för sin konst. 1961 förvärvade Moderna Museet målningen ”Åkertegar mot havet” från 1958 och ett par år senare bjöds Kargel att ställa ut i London tillsammans med bland andra Evert Lundquist, Inge Schiöler och Staffan Hallström. Vid hans bortgång 1971 levde han under enkla förhållanden på Tomtebogatan 41 och i bouppteckningen kunde läsas att han efterlämnade sig en säng, två stolar, två bord, en tv-apparat, ett piano och två byråer. På väggarna hängde trettiotre av hans allra skönaste målningar. ■