Logga in

anders zorn (1860-1920)

”Skala potatis”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9-11 december 2020


Nr. 387 Anders Zorn (1860‑1920). ”Skala potatis”. Signerad och daterad Zorn 1920. Olja på duk, 100 x 64,5 cm.

UTROP

1.000.000 – 1.500.000 SEK
€ 98.000 – 146.000

PROVENIENS

Fritzes Kungliga Hovbokhandel, Stockholm, förvärvad av Fru Emma Zorn 1939.
Direktör Th. Söderström, förvärvad vid ovanstående 1939.
Doktor O.P. Paulsen.
Bukowskis Auktioner, Stockholm, 17 maj 1993, kat. nr. 137.
Stockholms Auktionsverk, 28 november 2000, kat. nr. 1133.
Åmells konsthandel, Stockholm.
En värmländsk industrifamiljs samling, förvärvad av ovanstående.

LITTERATUR

Gerda Boëthius, Zorn, 1949, katalogiserad under år 1919, s. 555.


Fokus

Anders Zorns ”Skala potatis” – den enkla stundens mästerliga storslagenhet

När Anders Zorn år 1920 lämnar jordelivet är det med en samlad erfarenhet som saknar motstycke i vår svenska konsthistoria. Han var den sanna kosmopoliten som obekymrat rörde sig i den stora världens burgna kretsar och fina salonger. Samtidigt var han den enkla mannen som stadigt stod med båda fötterna på jorden och aldrig förlorade kärleken till sin egen hembygd och ursprung. Målningen ”Skala potatis” är tillkommen just i slutet av Zorns karriär, daterad år 1920. Här samlas hela hans konstnärliga erfarenhet, här briljerar han i att med största känsla och värme fånga en ögonblicksscen från den av honom så högt älskade allmogekulturen. De vardagliga motiven och de sanna folklivsskildringarna kom Zorn hela tiden tillbaka till i sitt konstnärskap, här hämtade han sin inspiration och det var nog detta som var själva drivkraften i konstnärskapet, porträtt av societetens främsta och inte mindre än tre amerikanska presidenter till trots.

Tidigt tjusades Anders Zorn av den stora världen och han gav sig iväg på otaliga resor till spännande platser. Hans konstnärliga begåvning visade sig slående och vad han än företog sig – allt från de tidiga briljanta akvarellerna till de utsökt formade bronserna och fullödiga oljemålningarna visar en häpnadsväckande kvalitet utförd av Zorns händer med största känslighet och skicklighet. Trots inspiration från all världens hörn och framgångar värnade han själv alltid om hemtrakten. Det var i Mora som alla högtider som midsommar och jul skulle firas och det var egentligen tillsammans med det enkla folket som han själv trivdes allra bäst. Efter att Zorn och Emma haft Paris som sin bas under knappa tiotalet år bestämde de sig därför under sommaren 1896 för att flytta hem till Sverige och till Mora. 

Sedermera var det under året 1904 som Anders Zorn köpte lite mark ett par mil utanför Mora vid Österdalälven för att kunna leva ”som på förfädrens tid”, alltså ganska enkelt och primitivt. Platsen som var noga utvald gav Zorn namnet Gopsmor och han imponerades av den vilda naturen: “En hög brandt rullstensås klädd med skyhöga furor och granar och vid dess fot en härlig kallbäck, så på andra sidan stugan den rinnande dalelven och bortom denna det ståtliga Gopsberget.” Till Gopsmor flyttade Zorn ett antal hus från Moratrakten och till denna enkla boning färdades han några gånger om året för att kunna leva det enklaste av liv, fritt hänge sig måleriet och konstnärskapet till fullo. Platsens avskildhet gjorde det möjligt att arbeta ostört, fri från uppmärksamhet och störande blickar och här har flera av hans mest intressanta målningar tillkommit. Modellerna som följde med Zorn till Gopsmor fick ofta hjälpa till i hushållet och det är just i dessa vardagens små ljusstunder som han finner inspiration. Auktionens målning visar en scen med en dalkulla som sitter vid ett bord och skalar potatis i ett tråg, om denna stod att läsa i Älvdalens hembygdsförenings tidning Skansvakten år 1951: ”I juni månad 1920 stod en Evertsbergskulla, Hanna Alm, modell åt Zorn iförd den vackra Älvdalsdräkten. Hanna Alm hade anställning i köket å Mora folkhögskola, där hon upptäcktes av Zorn. Först var hon i ateljén i Mora, där den store konstnären gjorde en skiss av huvudet, sedan var hon i Gopsmor där hon satt modell i Älvdalsdräkt en timme om dagen under två veckors tid. Zorn var hela tiden glad och skämtsam men blev ibland otålig, enär fröken Alm ej kunde sitta riktigt still på grund av myggen. Det var flera modeller i Gopsmor samtidigt. Zorn ville också att Alm skulle stå modell i paradisdräkt men detta avböjde hon. Fröken Alm avböjde också då Zorn, frikostig som han alltid var, erbjöd sig att bekosta henne viss skolunderbyggnad. Alm uppskattar tavlans storlek till omkring 60×70 cm. Denna tavla borde Älvdalens kommun försöka komma över, man kan vara övertygad om den är vacker och att färgerna i Älvdalsdräkten tilltalat Zorn.”

Porträttören Anders Zorn var en av sin samtids största, högt skattad av societetens främsta och ofta jämförd med internationella giganter som John Singer Sargent, Joaquín Sorolla och Giovanni Boldini. Som sidenets och taftets mästare lyckades han förföra en konservativ omvärld med sin briljanta teknik och fick förtroendet att föreviga synnerligen tongivande personer under sin levnad. Att få sitt porträtt målat av Zorn var en ynnest och köbildningen blev under åren omfattande. Men porträtten hemma i sitt älskade Dalecarlia har en helt annan karaktär. De lyxiga, glänsande materialen har istället ersatts av vadmal, bomull och ull, de storslagna interiörerna med förgyllda och fanerade möbler har bytts mot enklaste timmerstuga och stubbestol. Zorn är reduktionens mästare och så även här. Här finns en mild och stilla värme, en intimitet och innerlighet i enkelhetens okonstlade naturlighet. Han arbetar med en begränsad palett i ett fåtal färger och de breda penseldragens snabba beröring av duken förundrar betraktaren. Den snabba ögonblicksbilden av den vackra älvdalskullan som här fångas just när hon släpper koncentrationen i potatisskalandet, lyfter blicken och möter såväl konstnär som betraktare. Ljuset som flödar in genom fönstret möter hennes rosiga kinder och reflekteras i hennes vackra klädedräkt där ett intensivt skuggspel skapas. Det är en bild av nuet men också en bild av evigheten. En önskan om att se storheten i livets små stunder, en uppmaning att tillvarata dessa och inse att skönheten alltid finns runtomkring oss.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information