Logga in

Alexander Roslin (1718-1793)

Porträtt av en okänd dam


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 18 juni 2022


Nr 653 Alexander Roslin (1718‑1793). Porträtt av en okänd dam. Signerad och daterad Le chev Roslin à Paris 1773 samt med inskription ”le coif et l’habit refaits en 90”. Olja på uppfodrad duk, 65,5 x 54 cm (oval).

Utförd år 1773, frisyren och klädedräkten omarbetade av konstnären år 1790 enligt inskriptionen.

UTROP

400.000 – 500.000 SEK
€ 38.000 – 48.000


Fokus

En okänd dam skildrad av stoffmåleriets främste – Le chevalier Roslin

Med rosiga kinder och ett leende på läpparna blickar den okända damen mot betraktaren. Hennes hår är fäst med ett rosa sidenband, ett liknande band sitter runt hennes midja. Skörheten av sjalen med den broderade kanten över hennes axlar är nästan påtaglig. Hon är elegant, vän och idealisk – förevigad av porträttmästaren Alexander Roslin. Oavsett vilka attribut eller överflödiga dräkter de porträtterade bar, lyckades Roslin alltid levandegöra sina sittare genom måleriets skönhet. Den eleganta damens identitet känner vi tyvärr inte till, porträttet är i sin karaktär något mer återhållsamt än hos Roslins mest högburna skapelser men tekniken är som alltid lika komplex.

Det är kanske särskilt kläderna med utsökta detaljer och exklusiva tyger som man oftast fastnar vid när man betraktar porträtt utförda av Alexander Roslin. Med stor skicklighet lyckas han återge varje veck i ett sidenband eller ett sammetstygs textur. Han fäste stor vikt vid varje liten detalj och insåg betydelsen av att förmedla den rätta känslan i dyrbara textilier. Detta gjorde honom till en så uppskattad och eftertraktad konstnär inom aristokratin. Det finns en otrolig naturtrogenhet i Roslins måleri som är kombinerad med ett utseendeideal som var normen under 1700-talets Europa, endast litet utrymme lämnades åt individanpassade variationer. 

Auktionens porträtt är målat under ett händelserikt år för Roslin. Han blev tilldelad Vasaorden, vilket höjde hans status till riddare. Efter detta valde han att signera sina verk med le chevalier Roslin istället för Roslin le Suédois. Auktionens porträtt är just signerat och daterat Le chev Roslin à Paris 1773, vilket därmed tyder på att det utfördes efter att han fick sin utmärkelse. Samma år medverkade Roslin också på Salongen i Paris. Bland annat sände han ett porträtt föreställande kung Gustav III, som möttes med blandad kritik. Roslin blev också invald i den svenska Konstakademien, något som smickrade honom. Sin huvudsakliga tid spenderade Roslin i Paris men han reste då och då tillbaka till Sverige för att måla den kungliga familjen. 

Inskriptionen på målningen ”le coif et l’habit refaits en 90” (frisyren och klädedräkten omarbetade av konstnären år 90) är en intressant detalj i porträttet. Det markerar Roslins vilja att följa trender inom den franska porträttkonsten. 1783 ställde Elisabeth Louise Vigée-Le Brun ut på Salongen i Paris och för första gången ifrågasattes Roslins uttryckssätt. Det finns någonting hos denna okända dam som påminner om Vigée-Le Bruns mer avslappnade stil. Vi vet inte varför Roslin valde att göra ändringar på just det här porträttet, men att det skedde efter Vigée-Le Bruns debut är gissningsvis inte någon tillfällighet.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Fredrik Fellbom

Intendent

Skulptur och grafik
Tel: 0707-51 81 31
fellbom@uppsalaauktion.se

Mer information