Kat.nr. 325-329

en samling surrea

– bortom keramiska sanningar


I serien Surrea sökte Wilhelm Kåge – tillfälligt trött på de traditionella formerna, vilka ju är dömda att evigt återupprepas – gå utanför de funktionella kraven och gjorde sig till en “Picasso vid drejskivan”. Han skar itu kärl och ställde ihop dem på nytt med lätta perspektivförskjutningar. Till en början var det ett lekfullt experiment, men så småningom kom han underfund med att leken öppnade vägar till en helt ny formgivning inom keramiken då denna dissekering av föremålen i mångt och mycket ledde honom närmre föremålens anatomi och de mest ursprungliga keramiska grundformerna. Produktionen var mycket liten eftersom de var mycket svåra att göra, att foga samman delarna utan att få bränningssprickor. I Surrea sökte Kåge stundom även med färgens hjälp antyda silhuetter och profiler som han på annat sätt inte kunde komma åt.

Surrea visades första gången i april 1940 på Nordiska Kompaniets utställning “Idyll och panik i brännugnen”. En road publik mötte svitens okonventionella formspråk, som visades upp jämte Kåges lövtunna och kontrasterande serie Cintra. Erik Wettergren, dåvarande chef för konsthantverksavdelningen vid Nationalmuseum, skrev 1945 om Kåge och Surrea:

“Men han är en motsatsernas man. Med en axelryckning åt det alltför fullbordade, det enligt godkända regler riktiga, fann han på något som satte alla keramiska sanningar på huvudet. Han tog sig för att översätta kubistiska och surrealistiska målningar till porslin, och ibland tonade han till och med av dem i färg, så att de blev ändå mer lika målningar av Braque och Léger eller av Halmstadgruppen i dess ungdom (…) Men vore jag blomsterhandlare skulle jag använda de påfallande kärlkombinationerna i mitt skyltfönster och för inredningsarkitekten i Hollywood bör det vara just den drömda accenten i filmdivans vita budoar med möbler i i blankvit 1800-talsrokoko.”

Hos de stundom bemålade och stundom helvita carraraglaserade pjäserna nådde Kåge fram till en originell konstnärlig verkan, byggd på klara kontraster mellan linjer och ytor och på ett spel av konturer mot ytor och former. Uppsala Auktionskammare har nöjet att här få presentera en högst intagande samling Surrea som omfattar fem pjäser vilka alla kommer ur advokat Lars Höglunds samling.