Siri Derkert (1888-1973)

”Mandolinspelande flicka”


Kat.nr. 406 Siri Derkert (1888‑1973). ”Mandolinspelande flicka”. Signerad S. Derkert samt signerad och daterad S. Derkert 1915 a tergo. Olja på duk, 65 x 50 cm.

Målningen föreställer konstnärens syster Sonja Derkert.

Utrop
SEK 500.000 – 700.000
€ 48.000 – 68.000

Proveniens
Konstnärens syster Sonja Schmiterlöw, född Derkert (1895‑1994).
Därefter genom arv till hennes dotter Jeanne Schmiterlöw Malmberg (1926‑2018).
Därefter genom arv till nuvarande ägare.

Utställd
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Aprilutställningen”, 1921, kat. nr. 77.
Konstakademien, Stockholm, SAK, ”Siri Derkert”, mars 1976, kat. nr. 100.
Malmö konsthall, ”Siri Derkert”, 2 juli-15 augusti 1976, kat. nr. 20.
Borås Konstmuseum, ”Siri Derkert – Modernist och modetecknare”, 2001‑2002, kat. nr. 32.
Norrköpings Konstmuseum, ”Siri Derkert – Modernist och modetecknare”, 2001‑2002, kat. nr. 32.
Millesgården, Lidingö, ”Siri Derkert – Modernist och modetecknare”, 2001‑2002, kat. nr. 32.
Moderna Museet, Stockholm, ”Siri Derkert”, 28 maj-4 september 2011, kat. nr. 252.
Skissernas museum, Lund, ”Siri Derkert”, 30 oktober – 19 februari 2012.

Litteratur
Tom Sandqvist, Han finns, förstår du: Siri Derkert och Valle Rosenberg, 1986, avbildad helsida s. 86.
Moderna Museet, Stockholm, Siri Derkert, utställningskatalog, 2011, fig. 18, avbildad helsida s. 23 samt med Carlo och Liv Derkert c:a 1924 s. 220.
Annika Öhrner, Siri Derkert – Modernist och Modetecknare, utställningskatalog, 2001, avbildad s. 70.


Fokus:

Vid den omtalade Aprilutställningen på Liljevalchs i Stockholm år 1921 presenterade kvinnliga konstnärer för första gången kubistiska verk. Inspirationen var hämtad från de samtida franska mästarna som de kunde tillgodogöra sig genom studier i Paris och besök på stadens framstående gallerier och utställningar. Bland de djärva konstnärer som ställde ut sina verk på Liljevalchs fanns Siri Derkert, hemkommen från Paris sedan några år tillbaka men ännu inte fullt införlivad på den svenska konstscenen. Bevarade fotografier från utställningen vittnar om att tjugoen målningar av Siri Derkert ställdes ut, varav auktionens ”Mandolinspelande flicka” från år 1915 visades som katalognummer 77. Kritiken mot Siris målningar var i stor grad mild, rentav försiktigt positiv, och hon undkom att bli skändad såsom konstnärskollegan och medutställaren Sigrid Hjérten. Från Siri Derkerts kortvariga kubistiska period under åren 1915-1917 finns idag endast ett fåtal verk bevarade. Bilder tagna under Siris och hennes ungdomskärlek Valle Rosenbergs Italienresor indikerar att omkring trettiofem dukar tillkom under dessa år. Flera saknas troligen sedan 1940- och 50-talen då Siri Derkert enligt uppgift förstörde några av sina tidiga kompositioner i självrannsakan, medan ett fåtal återfinns i museal ägo såsom ”Självporträtt” och ”Nature Morte”, båda utförda år 1915 och förvärvade under 1950-talet av Moderna Museet i Stockholm.

Siri Derkert reste till Paris på våren 1913 och fann snart efter ankomsten en stor ateljé att hyra av en italiensk greve. Adressen var 48 rue Vavin, belägen i Montparnasse alldeles runt hörnet från Café Rotonde och ett par kvarter från Académie Colarossi och Académie de la Grande Chaumière. Ateljén var egentligen avsedd för två och hyrdes för de pengar som Anna Petrus givit Siri för deras gemensamma framtid i Paris, men Petrus blev istället kvar i Stockholm och umgicks i kretsen kring Isaac Grünewald. Siri utforskade Paris tillsammans med väninnorna och konstnärskollegorna Ninnan Santesson och Lisa Bergstrand (Elisabeth Bergstrand-Poulsen) och frekventerade flitigt stadens konst- och nöjesliv. Kubisterna visades på Salon d’Automne samma år och medan Santesson sade sig drömma mardrömmar efter utställningen var Siri Derkert fascinerad av ”den nya konsten”. De starka intrycken till trots dröjde det ytterligare något år innan Siri själv började experimentera med kubismen som formspråk, frisinnad och lycklig av sin nyfunna kärlek Valle Rosenberg. Siri minns parets första möte: ”Jag gick på rue de la Gaité tillsammans med Ivan Lönnberg, som hälsar på en man som kommer från Rotondehållet. ”Vem var det?” Min fråga tycks ha röjt ett intresse, som kom Ivan att svara ”Akta dig för honom Siri”. Ett egendomligt fascinerande utseende, ett originellt sätt att gå och hålla huvudet. Nedfallande ögonlock, munnen kraftig, rörlig – och så lång, lång, mörk. ”Det är finnen Valle Rosenberg”, kom det från Ivan.” Denna korta men intensiva romans skulle komma att bli mycket viktig för Siris konstnärskap även om deras målarmanér skiljde sig åt – Valles stil var enklare och mindre kubistisk, Siris elegant och sval.

Italien var ännu inte indraget i kriget och parets resa till Italien 1915 innebar en stor konstnärlig frihet för Siri Derkert som nu på allvar blommade ut inom kubismen. Det billigaste färdmedlet var tåg för att åka långt och paret hamnade därför på Sicilien efter en kort vistelse i Rom. De tjusades omedelbart av de charmiga små byarna de besökte, omgivna av oliv- och citronträd och bördig jordbruksmark. Under resan till Italien utförde Derkert några av sina i synnerhet främsta verk, däribland auktionens ”Mandolinspelande flicka”. Målningen omnämns i Moderna Museets katalog, utgiven i samband med den uppmärksammade utställningen ”Siri Derkert” år 2011: ”Samma år (1915) gjordes Mandolinspelande flicka, där landskapet kommer i bakgrunden för den dominerande kvinnogestalten och den intressant collageaktigt infogade notskriften. Motivet med mandolinspelande män och kvinnor återkommer i flera teckningar från tiden.” I målningen har Siri Derkert avbildat sin kära syster Sonja Derkert, iförd en grå fotsid kjol spelande på en mandolin. Framför Sonja syns delar av melodins noter och i bildens bakgrund breder det böljande italienska landskapet ut sig med putsade husfasader och blommande fruktträd. Färgskalan är dämpad och raffinerad, inte helt olik nyanserna i Pablo Picassos och Georges Braques tidiga kubistiska verk, med en grundton i olika gråskalor som sammanförs med grönt, brunt, blått och gult. Huruvida det finstämda porträttet målades ur minnet eller i samband med ett besök av Sonja i Italien är något oklart, men de kompositioner som tillkom i Italien kännetecknas av en tilltalande harmoni och sval elegans och det rådande världskriget till trots var detta på många vis en mycket lycklig och kärleksfull period i Siri Derkerts liv. Samma år som ”Mandolinspelande flicka” utfördes föddes även parets gemensamma son Carlo i Neapel.

”Mandolinspelande flicka” gavs ursprungligen av Siri till hennes syster Sonja och har sedan den tillkom befunnit sig i konstnärens familjs ägo. Målningen som aldrig tidigare bjudits ut till försäljning har ställts ut vid ett flertal uppmärksammade utställningar i Sverige. Siri Derkert var en pionjär inom det svenska 1900-talsmåleriet och en banbrytande modernist. Nu erbjuds en unik möjlighet att förvärva ett av hennes tidiga kvarvarande mästerverk.


Tillbaka till objektet